Volledig scherm
Een iconisch cover van Voetbal International. © VI

Voetbal International wordt maandblad

UpdateVoetbal International wordt op termijn een maandblad. Dat zegt Christiaan Ruesink, de hoofdredacteur van het voetbalblad. De overgang van een weekblad naar een maandblad is noodzakelijk voor het voortbestaan van Voetbal International, stelt Ruesink. ,,Het weekblad is eindig.”

Quote

Het weekblad is eindig. Dat gaat binnen enkele jaren gebeuren

Hoofdredacteur Christiaan Ruesink

Voetbal International (VI) verkeert in zwaar weer. Het blad, onderdeel van WPG Uitgevers BV, leed vorig jaar een verlies van 1,5 miljoen euro, de oplage keldert en voor het eerst in de geschiedenis vielen er ontslagen.

Ruesink lanceerde met VI Pro een online verdienmodel en wil meer specials. ,, Ik geloof honderd procent in digitale abonnementen voor onderscheidende verhalen. Als je dan meer specials maakt en je hebt nog steeds een weekblad, dan gaat dat een keer pijn doen. De redactie loopt nu al op zijn tandvlees. Op het moment dat de redactie het niet meer aankan of de lezers zijn toe aan een maandblad, stappen we over."

,,Het weekblad is eindig", vervolgt Ruesink. ,,Dat gaat binnen enkele jaren gebeuren. Ik zie VI in de toekomst als een voetbalclub met voor ieder wat wils. Topsport, breedtesport, amateurs, vrouwenvoetbal. Waar je trainingen kan downloaden. Ik broed op een seizoenkaart. En dan gaat het niet meer over het weekblad, maar over VI. Dat mag nooit verloren gaan.” 

Reacties

Quote

VI was toonaange­vend, nu is het middelmaat

Voormalig hoofdredacteur Johan Derksen

Voormalig hoofdredacteur Johan Derksen ziet zijn levenswerk afbrokkelen. ,,Ik maak me grote zorgen over het voortbestaan van het blad. VI is in een vrije val terecht gekomen", zegt hij. Hij wijst op de veranderde functie van Iwan van Duren en Tom Knipping die moeten stoppen als onderzoeksjournalisten, ,,maar altijd zorgden voor onderscheidende verhalen en waren de eersten in Nederland die uitgebreid over matchfixing en fraude in het voetbal schreven, daar waar het blad voor stond. VI was toonaangevend, nu is het middelmaat.”

Volgens Ruesink ‘lag de focus in het laatste jaar van Derksen te veel op het televisieprogramma en niet op het blad’. ,,Daardoor daalde de oplage. Johan Derksen heeft van VI een succes gemaakt, maar stak alle energie toen in de televisie. Hij had wat betreft het blad eerder moeten ingrijpen.’

Lees het hele verhaal morgen op AD.nl. 

Volledig scherm
Johan Derksen. © ANP

poll

Welke reclame wint de Gouden Loeki 2018?

Welke reclame wint de Gouden Loeki 2018?

  • Lidl (20%)
  • AH (4%)
  • Jumbo (31%)
  • Plus (11%)
  • Calvé pindakaas (7%)
  • Heineken (3%)
  • Staatsloterij (15%)
  • Dierenbescherming (5%)
  • Nationaal Comité 4 en 5 mei (2%)
  • McDonald's (2%)
33436 stemmen