Volledig scherm
© Getty Images

‘Wonderkind’ van het ballet op Lowlands

Als je vindt dat je favoriete balletdanser op Lowlands moet staan, dan regel je dat gewoon, vindt tv-maker Brecht van Hulten. En dus danst Sergei Polunin volgend weekend voor het eerst op Nederlandse bodem.

Volledig scherm
Brecht van Hulten © Jacqueline de Haas

Brecht van Hulten, presentator van tv-programma Kassa, is sinds een klein jaar fan van balletdanser Sergei Polunin. De 28-jarige Oekraïner danste op 19-jarige leeftijd al bij het Britse Royal Ballet en werd bekend door zijn rol in de videoclip van het nummer Take Me To Church van Hozier  die ook nog eens geregisseerd door de wereldberoemde fotograaf David LaChapelle. De video is meer dan 26 miljoen keer bekeken op YouTube.

Van Hulten zag de documentaire
Dancer van Steven Cantor over Polunins leven, en was direct verkocht. ,,Hij is zo extreem getalenteerd. In de film is bijvoorbeeld te zien dat hij op 13-jarige leeftijd balletles krijgt in Londen. Je ziet hem oefenen met zijn klasgenoten  de crème de la crème van de danswereld  en hij springt drie keer zo hoog en maakt drie keer zoveel pirouetten als die andere topdansers. Een wonderkind.’’

In die documentaire wordt ook uitgelegd hoe de gevierde danser (Polunin was de jongste primo ballerino van The Royal Ballet ooit) een enfant terrible werd. Zo stopte de bad boy of ballet twee keer halsoverkop bij een prestigieus dansgezelschap.

Zwevende dansvloer

Van Hulten moest haar held live zien. Omdat in Nederland geen voorstellingen waren gepland, reisde ze naar Londen, München en St. Moritz. ,,Langzaam rijpte het idee dat ik hem naar Nederland moest halen én een documentaire over hem moest maken. In Zwitserland heb ik het hem gewoon gevraagd. Hij zei op beide ja.’’

Een paar dagen na die ontmoeting in Zwitserland kwam Van Hulten op het idee om Polunin op Lowlands te laten optreden. ,,Hij heeft de missie om ballet naar het grote publiek te halen, dus dit was de perfecte plek. Ik heb Lowlands-directeur Eric van Eerdenburg meteen gebeld. Hij vond het een fantastisch idee, maar zei wel dat de podia bomvol waren. En het geld op.’’

Na veel regelwerk is alles in kannen en kruiken. Er is een vergoeding vrijgemaakt, een decor geregeld, een zwevende dansvloer gehuurd  absoluut noodzakelijk om blessures te voorkomen  en een tijdvak in het programma: in de nacht van 18 op 19 augustus, tussen 02.00 en 02.40 uur.

Van Hulten kan het nauwelijks geloven. ,,Drieënhalve week terug was ik nog een fan met een ideetje. Nu ben ik zijn boeker en film ik hem voor een documentaire.’’