Zielig loterijhondje Frekkel raakt Nederland diep in het hart
videoDe splinternieuwe, gisteren gelanceerde tv-commercial van de Staatsloterij - met een hoofdrol voor het zielige schoothondje Frekkel - wordt op sociale media nu al de ‘briljantste, vertederendste, liefste en geniaalste’ reclame van dit jaar genoemd. ,,We worden bedolven onder de positieve reacties. Frekkel heeft Nederland in het hart geraakt.”
Delen per e-mail
Frekkel is in werkelijkheid een geadopteerd Sloveens zwerfhondje dat nu in Praag woont
Volgens Froukje Claes, als campagnemanager betrokken bij de totstandkoming van het nu al succesvolle filmpje, praat opeens iedereen over het schattige keffertje. ,,Gaaf dat dit zo’n succes is.’’ Het filmpje is bedoeld om de traditionele oudejaarstrekking eens anders onder de aandacht te brengen. ,,Het is een instituut’’, verzekert Claes. ,,Bijna iedere Nederlander speelt mee en dankzij Frekkel worden dat er waarschijnlijk nog meer.’’
Of het Frekkelfilmpje, dat door menigeen de ultieme tranentrekker wordt genoemd, daadwerkelijk leidt tot hogere verkoopcijfers, is nog niet te meten. Hoe dan ook spreekt de Staatsloterij nu al van een megahit. En dat allemaal dankzij de onderliggende boodschap. Claes: ,,Iedereen droomt van een mooie prijs, maar uiteindelijk is het doorbrengen van de kerstdagen en het leven met dierbaren en geliefden nog altijd waardevoller dan veel geld.’’
Radeloos
In het filmpje, bedacht door de Staatsloterij en het internationale reclamebureau TBWA Neboko, dromen de baasjes van de ietwat verfrommelde Frekkel van een fortuin. Wanneer de heer des huizes zijn wensen hardop uitspreekt - ‘als we die 30 miljoen winnen, wil ik alleen nog maar mooie dingen’ - neemt het hondje aangeslagen de benen. Vervolgens gaan de baasjes bijna radeloos op zoek naar het huisdier. Als Frekkel tot hun grote vreugde wordt teruggebracht, krijgt de vinder als beloning een oudejaarslot.
De Staatsloterij dropte verschillende mogelijkheden bij het reclamebureau. Uiteindelijk werd het door TBWA Neboko aangedragen idee over Frekkel gelijk omarmd. Claes: ,,Vervolgens is een internationaal actief productiebedrijf ingeschakeld om het te verfilmen. Die bleken al tijden samen te werken met een dierenverzorger die toevallig net het juiste hondje had geadopteerd.‘’
Claes: ,,Frekkel, die in werkelijkheid Pistacio heet, werd eerder dit jaar als zwerfhondje aantroffen op een boerenerf in Slovenië. Vervolgens heeft de verzorger zich over het toen verwaarloosde, kansloze diertje ontfermd. Inmiddels is Pistacio een achttien maanden oud, kerngezond reutje met Praag als thuisbasis. Dus nee, ‘beroemdheid’ Frekkel is geen Nederlands hondje.’’
Mini-docu
Omdat veel mensen zich afvragen hoe het nu met ‘Frekkel’ gaat, is de Staatsloterij bezig met een mini-documentaire over het hondje. ,,Daarin is onder meer te zien hoe het hondje werd gevonden in Slovenië en hoe het reutje zich tijdens de opnamen van de commercial gedroeg’’, aldus Claes. ,,Het filmpje komt overigens niet als een soort vervolgverhaal op televisie, we delen het binnenkort op sociale media.”
Claes kan er wel om lachen dat Frekkel in amper een dag tijd ‘viraal’ is gegaan op sociale media. ,,Maar trots overheerst. De hashtag #frekkel wordt tot ons grote genoegen zeer veel gebruikt. Oftewel: de boodschap die we met het filmpje willen uitdragen, raakt Nederland. Dat was nog even spannend, want het is altijd afwachten hoe zo’n reclame wordt ontvangen. Supergaaf hoe Nederland nu reageert. Mensen zetten zelfs foto’s van hun eigen huisdieren op sociale media met de mededeling ‘die wil ik nog voor geen 30 miljoen missen‘. Echt geweldig! Frekkel, oftewel Pistacio, moest eens weten.’’
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
‘Trump geeft gratie aan witteboordencriminelen en rapper Lil Wayne’
Op de laatste dag van het presidentschap van Donald Trump wordt nog een serie presidentiële pardons verwacht. Onder degenen die in aanmerking komen voor gratie zitten de omstreden New Yorkse zakenman Sheldon Silver en rapper Lil Wayne. -
foto's Deze kiekjes hielpen Kim Kardashian aan haar 200 miljoen Instagramvolgers
Realityster Kim Kardashian (40) heeft dit weekend de 200 miljoen volgers aangetikt op Instagram. In 2015 was ze nog de populairste persoon op het platform, maar inmiddels moet ze vijf mensen voor laten gaan. -
showbytes Gordon onafscheidelijk van nieuwe liefde en Max toont bizarre oefening
Korte updates van de sterren op sociale media - wij smullen ervan. In de rubriek Showbytes struint de showredactie het web af voor de gekste, mooiste en opvallendste posts van bekend Nederland. Dit artikel wordt gedurende de dag vernieuwd. -
Prins William trots op Elizabeth en Philip na coronavaccinatie
De Britse prins William heeft in een videogesprek met hulpverleners en vrijwilligers het belang van de coronavaccins onderstreept. De hertog van Cambridge hoopt dat iedereen zich laat inenten, zodra ze aan de beurt zijn. Het was voor het eerst dat hij er openlijk over sprak, ruim een week nadat zijn grootouders koningin Elizabeth (94) en prins Philip (99) hun eerste prik kregen. -
Welke televisie past het best bij jou?
De ene tv-kijker is de andere niet: niet alleen maakt het uit waar de televisie komt te staan, ook wat zich precies op het scherm afspeelt is van belang om de juiste keuze te maken. We bekeken de interessantste tv’s per ‘type’ gebruiker.
-
PREMIUM
Surinamers redden tuinders in het Westland: ‘Alsof ik weer even in de Amazone ben’
Toen tuinder Aad van der Kruk weg moest op zijn vaste stek en een nieuw bedrijf moest opstarten, besloot hij zijn kas te verhuren aan stedelingen. Zijn moestuintjes onder glas zijn populair, vooral in de Surinaamse gemeenschap. ‘Alsof ik weer even in de Amazone ben'. -
VIDEO / RIJ-IMPRESSIE Eindelijk weer iets te kiezen: de Citroën (ë)C4 is prettig anders
In een wereld die vooral gedomineerd wordt door rationele keuzes, moet je opvallen om een rol van betekenis te spelen. Met de nieuwe C4, die meteen ook als elektrische ëC4 beschikbaar komt, heeft Citroën die ‘kunst van het anders zijn’ weer als vanouds in de vingers. -
PREMIUM
Nanouk en Louanne uit Dienders worden dagelijks herkend: ‘Bij brandende auto's geen tijd voor praatjes’
Heel Nederland keek mee toen Nanouk (27) en Louanne (25) hun eerste stappen bij de Rotterdamse politie zetten. Nu, dik een jaar na het uitzenden van de televisieserie Dienders, zijn ze bíjna volleerd agent. ,,Sommigen willen met je op de foto.”