Volledig scherm
© AFP

Zweed schrijft vervolg op Larssons Millennium-serie

interviewIs het echt mogelijk om in de voetsporen te treden van de Zweedse thrillerschrijver Stieg Larsson? David Lagercrantz denkt van niet. Toch schreef hij met Wat ons niet zal doden een vervolg op Larssons Millennium-serie. ,,De literaire erfenis van Larsson is enorm''.

Volledig scherm
© AFP

De Zweedse schrijver David Lagercrantz (53) verontschuldigt zich direct. Hij heeft een enorme hoofdpijn. Waarschijnlijk vanwege alle druk die op hem ligt in zijn thuisland, waar hij de afgelopen maanden is verguisd in de media. Want hoe heeft de auteur het in zijn hoofd kunnen halen om het vierde deel in de Millennium-serie van succesauteur Stieg Larsson te schrijven? Lagercrantz lacht als een boer met kiespijn. ,,Tja. Dat heb ik me sindsdien ook vaak afgevraagd. Maar weet je, ik houd van een uitdaging. En dat was het schrijven van Wat ons niet zal doden zeker.''

Even terug in de tijd. In 2004 kwam het eerste boek van Stieg Larsson uit: Mannen die vrouwen haten, in het Engels The Girl with the Dragon Tattoo. De Zweed had ook al twee opvolgers klaar liggen, maar hij overleed voordat ze uitgebracht waren. De trilogie bleek enorm succesvol. Wereldwijd werden 80 miljoen exemplaren verkocht van de donkere thrillers. De complexe plotten, de tot de verbeelding sprekende hoofdpersonen hackster Lisbeth Salander en journalist Mikael Blomkvist zorgden samen met een fikse scheut Scandinavische spanning voor een hype. Het gevolg: miljoenen lezers, drie speelfilms en een Amerikaanse remake met onder andere Bond-acteur Daniel Craig.

Heiligschennis
En toen was het tien jaar later en besloten de erven Larsson samen met de uitgeverij dat het tijd was om de Millennium-serie nieuw leven in te blazen. Heiligschennis, volgens velen. Maar Lagercrantz durfde het wel aan. ,,Ik schrijf graag over uitzonderlijke genieën, zoals in mijn boek over Zlatan Ibrahimovic. Ik schrijf het beste over andere mensen. Daarom wilde ik deze uitdaging aangaan: ik kon verder met de enorme literaire erfenis die Larsson heeft achtergelaten. Ik ga eigenlijk verder waar hij is gebleven.''

Lagercrantz weigerde echter om dezelfde schrijfstijl aan te nemen. Wel wisselt hij net als Larsson vaak van perspectief en legt hij alle karakters van het verhaal tot op het bot bloot. Maar in dit vierde deel vloeit er beduidend minder bloed. Geen gruwelijkheden, nauwelijks martelingen en slechts een enkele schotwond. Dat was wel wat anders bij de eerste drie delen.

De Zweed reageert bedrukt. ,,Ik haat geweld in de samenleving. Daarom wil ik er niet over schrijven. Ik word er onpasselijk van. Bovendien vind ik de suggestie van een marteling sterker dan als ik er voluit over schrijf. Laat het maar aan de verbeelding van de lezer over om het zelf aan te vullen.''  

Kritiek
Nu de eerste storm is gaan liggen, durft hij voorzichtig te concluderen dat Wat ons niet zal doden de hoofdpijn wellicht waard is. Twee uur nadat het boek was uitgekomen verschenen al vernietigende kritieken.
Maar de recensenten die de tijd namen om het boek uit te lezen, lijken wel positief te zijn. ,,Ik ben blij dat kranten als The New York Times en The Guardian het boek niet neersabelen in hun recensies. En nu ook de fans van Stieg Larsson positief zijn, merk ik dat het tij keert. Gelukkig maar.''

Maar het valt te bezien of Lagercrantz bereid is nogmaals in de huid van hoofdpersonen Lisbeth Salander en Mikael Blomkvist te kruipen. De uitgeverij ziet het wel zitten en ook de erven van Larsson, een vader en broer, zien de kassa graag verder gevuld worden.

Lagercrantz is sceptisch. ,,Wellicht schrijf ik een vijfde boek. Maar ik wil niet voor de rest van mijn leven Stieg Larsson zijn. Daar pas ik voor.'' Het open einde dat Lagercrantz aan het boek heeft meegegeven, laat de lezer toch achter met hoop op een vervolg.

Maak kans op een door de auteur gesigneerd exemplaar van Millennium 4. Hoe dat werkt? Kijk hier!

De actie loopt t/m 13 september

Volledig scherm
© EPA
Algemeen Dagblad gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement

poll

Welke reclame wint de Gouden Loeki 2018?

Welke reclame wint de Gouden Loeki 2018?

  • Lidl (20%)
  • AH (4%)
  • Jumbo (31%)
  • Plus (11%)
  • Calvé pindakaas (7%)
  • Heineken (3%)
  • Staatsloterij (16%)
  • Dierenbescherming (5%)
  • Nationaal Comité 4 en 5 mei (2%)
  • McDonald's (2%)
29402 stemmen