Volledig scherm
Ook cafés moeten een licentie hebben © anp

Inspecteurs betrappen WK-kijkende bedrijven

Een inventieve ondernemer zorgt ervoor dat alle bedrijven in Nederland moeten betalen voor hun tv op de zaak. Maar veruit de meeste (horeca)bedrijven hebben lak aan de sinds 2002 vereiste tv-licentie.

De commerciële waakhond Videma zet bij de wedstrijden van Oranje alles op alles om ondernemers op heterdaad te betrappen.  Videma beheert de rechten van 3500 producenten van programma's die op de Nederlandse tv zijn te zien.

Niet alleen horecazaken, maar élk bedrijf waar een tv aanstaat, moet een licentie hebben van de beheersorganisatie. Daarmee krijgen ondernemers toestemming om de programma's te laten zien aan een groter publiek. De mailings die Videma naar meer dan 150.000 bedrijven, kantoren en horecagelegenheden heeft gestuurd, worden echter massaal genegeerd.  

Gezelligheidsbelasting
'Men vindt het onzin, deze gezelligheidsbelasting', zegt Videma-directeur Ad Heskes. 'In de horeca reageert minder dan 10 procent van de zaken op onze brief.' Videma heeft een budget om controleurs in te huren. Tijdens Nederland-Spanje gingen 50 controleurs op pad, tijdens Nederland-Chili 30.

Meer dan de helft van de 1100 horecazaken die tijdens Nederland-Spanje zijn gecontroleerd, had geen licentie. Tijdens 'Chili' werden 190 horecabedrijven betrapt. De 'foute' bedrijven moeten alsnog een licentie aanschaffen. De prijs hangt af van het soort bedrijf. De kleinste betrapte cafés moeten 250 euro betalen, anders volgt een rechtszaak.