Volledig scherm
© Jumbo

Jumbo verslikt zich in 'Donderse' juichpakken

Supermarktketen Jumbo heeft zich lelijk verkeken op de populariteit van de Roy Donders Juichpakken. De oranje huispakken zijn zo'n succes dat de voorraad al vollledig is uitverkocht terwijl de WK-gekte nog moet beginnen. De hype doet denken aan die met de WK-wuppies van grootgrutter Albert Heijn in 2006 .

Volledig scherm
© ANP Communique

De zegsman wil niet kwijt hoeveel Juichpakken Jumbo heeft verkocht. 'Als iedereen die er eentje heeft het pak daadwerkelijk aantrekt tijdens het WK Voetbal in Brazilië dan zult u ze op heel wat straathoeken tegenkomen,' lacht Nieuwland geheimzinnig. 

Jumbo heeft volgens hem eenmaal Juichpakken bijbesteld. Een tweede keer kan niet, zegt hij. 'We zijn volledig overdonderd door het succes. Er is een heuse run ontstaan op de huispakken. Die heeft in onze filialen een drukte veroorzaakt vergelijkbaar met de laatste dagen voor Kerst. Doordat alle pakken zijn uitverkocht, hebben we de webshop moeten sluiten,' aldus de zegsman.

Barneveld
Ook in de vestiging in Barneveld zijn de oranje Juichpakken volgens hem besteld. De vestiging kwam eerder vandaag zoals bekend in het nieuws omdat alle bordjes, posters, flyers en stickers over de WK-actie uit de winkel werden verwijderd na klachten van christelijke klanten. Bij hen roept de slogan 'we geven ze op hun donders', een knipoog naar de achternaam van de Brabantse paillettenkoning, een associatie op met de duivel.  

Hoeveel klachten er binnenkwamen, is niet bekend maar het waren er waarschijnlijk slechts een handjevol. Nieuwland: 'Het gaat er niet om hoeveel klanten geklaagd hebben. Wij halen heus niet alles weg bij de eerste de beste klacht maar als veel mensen aangeven dat ze zich er aan storen dan mogen winkelpersoneel en filiaalmanagers ingrijpen. Zij voelen al snel aan of een actie aanslaat of niet.'

Klanten konden de Juichpakken kopen voor vijf actiezegels - elke 10 euro aan boodschappen was goed voor een spaarzegel - en bijbetaling van 9,90 euro. Nu de webshop gesloten is, moeten fans van de Roy Donders-parafernalia genoegen nemen met ander materiaal. 'Binnenkort liggen er juichpetten mét en zonder harde krullen - een handelsmerk van Roy Donders -  in onze winkels. We verkopen ook nog steeds 'Roykes', de worstenbroodjes met spek waar Roy zo van houdt,' aldus de Jumbo-woordvoerder.

Wuppies
De hype van de Juichpakken roept herinneringen op aan die met de wuppies van Albert Heijn in 2006. De grootgrutter had 16 miljoen van de kleine pluizige beestjes en 700.000 mega-wuppies ingekocht in China maar moest ook ruim voor het begin van de WK-gekte al 'nee' verkopen. Nieuwe voorraden konden door tijdgebrek niet aangemaakt worden. 

In AH-filialen liepen de emoties hoog op. 'Niet de kinderen, maar hun ouders worden agressief en onbeschoft als ze merken dat de laatste wuppies worden uitgedeeld,' zo verklaarde een medewerkster destijds tegenover het AD. De hysterie was ook duidelijk merkbaar op het internet. Op sites als Marktplaats.nl werden zowel kleine- als mega-wuppen bij bosjes te koop aangeboden. Sommige mensen hadden wel een paar tientjes over voor een wuppie. Het record stond op 100 euro.

Marktplaats
Net als de wuppies worden de Juichpakken van Roy Donders nu ook massaal aangeboden op marktplaats.nl Op de verkoopsite staan al honderden advertenties waarin de oranje huispakken te koop worden aangeboden. 

Heeft u ook bij Jumbo gespaard voor een Juichpak maar vist u nu achter het net? Laat het ons dan weten door op 'reageren' te klikken.