Volledig scherm
© Twelftal

Psssssst, veel van deze grapjes komen van Heineken

Een vliegende Robin van Persie met een cape, Nigel de Jong die een kangaroo een trap geeft. Het is de laatste dagen een enorme rage op internet: leuke fotobewerkingen en taalgrappen over WK-wedstrijden. Bierbrouwer Heineken faciliteert de lollige twitteraars. 'Voor het Oranjegevoel'.

Volledig scherm
© Twelftal

Een WK-wedstrijd op de achtergrond, tweede scherm aan, laptop op schoot, aantekeningenblokje in de aanslag, comfortabele fauteuils en een biertje in de hand. Het is zomaar een beeld in een Amsterdams café tijdens de wedstrijden van Oranje tegen Australië en Spanje.

Nee, dit zijn geen studerende bollebozen. En nee, dit zijn geen scouts van tegenstanders. Het is een verzameling van de populairste twitteraars van ons land, verenigd als Twitterelftal (of: twelftal).

Vanuit hun zelfgecreëerde 'oorlogskamer' winnen ze via photoshops of woordgrappen steeds vaker de slag om de lach. Met likes, retweets en eervolle vermeldingen op websites zingt de hashtag #twelftal al behoorlijk rond op het wereldwijde web.

Een kleine greep uit het portfolio van het Twitterelftal: walvissen op de grasmat in de Arena, Van Persie verkleed als stierenvechter, Code Oranje in het weerbericht en een oerang-oetang in juichpak.

Heineken
Achter deze twittergroep lijkt een uitgekiende marketingstrategie te zitten. Dit is namelijk geen willekeurig vriendengroepje. Het is een doelbewust samengestelde club twitteraars met specifieke kwaliteiten. Zorgvuldig geselecteerd door Heineken op aanraden van communicatiebureau Boomerang. Wie zoekt op de hashtag #twelftal stuit op subtiele wijze ergens wel op Heineken.

Twelftal-lid Eelke de Blouw: 'Heineken heeft ons ingehuurd om rond het WK met toffe visuals, photoshops en woordgrappen te komen. Dat gaat heel relaxed en los, zonder verplichtingen of geforceerde bijbedoelingen. We worden niet afgerekend op tweets, maar zijn er voor het positieve gevoel.'

Een Heineken-woordvoerder houdt echter de boot af als de term 'uitgekiende marketingstrategie' valt. 'Dat is te veel van het goede. We zijn sinds april bezig om de Oranjekoorts aan te wakkeren in Nederland. Door deze twitteraars fysiek samen te zetten, kunnen ze elkaar versterken en leuke grappen maken. Zo wordt het Oranjegevoel nog hechter. Er zit geen uitgebreid marketingplan achter. Wij faciliteren, we geven ze een biertje en zij maken grappige dingen waar vervolgens iedereen van kan smullen.'

Marketingtruck of niet, het Twitterelftal is al een aantal keren trending topic geweest. Niet in de laatste plaats dankzij de professionele benadering van het Twitterelftal. Met haviksogen bestuderen zij de wedstrijden. Op zoek naar dat ene moment dat zich leent voor een kwieke grap of kwinkslag.

De Blouw: 'Op Twitter zijn er veel kapers op de kust. Iedereen roept, grapt en zet plaatjes online. Voor ons is het echt de kunst om origineel uit de hoek te komen. Dat kan spontaan gebeuren naar aanleiding van een opvallend moment, maar dat kan ook door een plaatje online te knallen die we al voor de wedstrijd hebben bewerkt.'

Druk op de schouders ligt er volgens De Blouw niet. Er zijn namelijk vaste ingrediënten om tot een smakelijk graprecept te komen. 'Het credo moet altijd zijn: hoe simpeler, hoe beter. Ook het combineren van actualiteiten is een gouden greep.'

Bijvoorbeeld door een koppende Van Persie te laten rondzweven in de persfoto die de Oranjeselectie maakte met koning Willem-Alexander en koningin Máxima. Of door de ogen van Bruno Martins Indi uit te vergroten wanneer de scheidsrechter over zijn schoenen spuit met lijnspray.

Geheel in het kader van de Oranjekoorts kijken ook de leden van het twelftal uit naar de wedstrijd tegen Chili.

Twijfel
Toch klinkt enige vorm van twijfel in de door Heineken gesponsorde oorlogskamer. De Blouw: 'Graptechnisch is Chili een lastige wedstrijd. Iets met chili con carne of hete pepers is te voorspelbaar. Nee, geef mij maar een knock-outwedstrijd tegen Duitsland. Dan kunnen alle grapregisters open. Maar van clichés zullen we afblijven. Plaatjes van Duitsers die kuilen graven, zijn dan uit den boze.

Live Voetbal

home logo APOEL NicosiaAPN
21:00
AjaxAJA
away logo