Sorry, maar het Oranje-tenue lijkt op beladen uniform

ColumnEen bijdehante voetbalblogger plaatste deze week bijgaand fotootje van een legeruniform. Hij had er een beknopt tekstje bij gezet: 'Dit was het uniform van de Weerbaarheids Afdeling van de NSB'. Einde bericht.

Volledig scherm
 Van al die marketingmiljoenen kun je er best eentje besteden aan een wijze historicus die dit soort gevoeligheden even van tevoren checkt. Die bij de kleur zwart vlug zegt: 'pas op hè jongens, dat is een nogal beladen kleurtje, qua nationalistisch gedoe enzo, dus wees beducht voor bijdehante voetbalbloggers en nare columnisten'.  
Volledig scherm

U raadt het al: het uniform toont nogal frappante overeenkomsten met het nieuwe uittenue van het Nederlands elftal. Sorry. Het spijt me. Ik heb het ook niet verzonnen.

De Weerbaarheids Afdeling van de NSB droeg een jaar of zeventig geleden een zwart uniform met hoekige rood/oranje accenten ter hoogte van de schouder. Zonder het logo van Nike. Dat dan weer wel.

De foto van de voetbalblogger (Gogme United, volg die man) riep op Facebook nogal uiteenlopende reacties op. De één vond het grappig, de ander vond het ziekelijk, weer een ander complimenteerde de ontdekker met zijn imposante historische besef.

Zelf raakte ik er een beetje van in de war. Het zal toch niet zo zijn dat ik woensdagavond op Wembley, wanneer ons Oranje fier het magische gras betreedt, steeds aan een NSB-uniform zit te denken?

Ik heb dat niet snel met Amerikaanse multinationals, integendeel, maar ik vond het eerst een beetje lullig voor Nike. Vooral voor Stephan, de sympathieke jongen van de communicatieafdeling, die het ook allemaal niet kan helpen. Daar gaat de telefoon alweer, met een zuurpruim die vraagt of ze dat bij Nike misschien al wisten, van dat NSB-uniform.

'Geen commentaar!'

Vermoedelijk is het er per ongeluk tussendoor geglipt. Als je een voetbaltenue zit te ontwerpen, ga je niet eerst urenlang in fotoboeken van de Tweede Wereldoorlog zitten te bladeren. Ik snap dat wel. Met het bedenken van een gelikt marketingconceptje hebben ze het bij Nike al druk genoeg - en Anton Corbijn, Afrojack en Doutzen Kroes moeten straks ook nog worden gebeld.

Maar van de andere kant: het is wel een soort nationaal symbool hè, zo'n voetbalshirt. Daar dien je zorgvuldig mee om te gaan. Van een bedrijf dat voetbalshirtjes ontwerpen tot hogere wiskunde heeft verheven, mag je verwachten dat ze daar secuur hun huiswerk doen, zeker in een gevoelige historische context. Allemaal leuk en aardig, zo'n hydraterend stofje van gerecyclede petflessen, maar dat verhaal kennen we nou wel.

Van al die marketingmiljoenen kun je er best eentje besteden aan een wijze historicus die dit soort gevoeligheden even van tevoren checkt. Die bij de kleur zwart vlug zegt: 'pas op hè jongens, dat is een nogal beladen kleurtje, qua nationalistisch gedoe enzo, dus wees beducht voor bijdehante voetbalbloggers en nare columnisten'.

Misschien had die historicus er dan direct even bij kunnen vertellen dat Oranje er straks bijloopt als een stelletje grensrechters. Want dat is misschien nog wel erger.

Volledig scherm