Aangeboden door Liefde voor voetbal
Advertentie
'Aangeboden door...' is content gemaakt in opdracht van en betaald door een adverteerder, geproduceerd door de commerciële afdeling van DPG Media. De journalisten van het AD zijn hier niet bij betrokken.
Volledig scherm
© AD

Spetterkamp staat symbool voor SML Arnhem

Liefde voor voetbalING steunt, als hoofdsponsor van het Nederlandse voetbal, sinds vorig jaar liefst 475 amateurclubs en vraagt hen zelf mooie plannen te bedenken. Vandaag: SML uit Arnhem.

Quote

Het staat voor mij symbool voor hoe het vereni­gings­le­ven moet zijn

Paul Matthieu

Dat het al 44 keer is georganiseerd en nog steeds ontzettend populair is onder jeugdleden zegt veel over het jaarlijkse Spetterkamp van de Arnhemse voetbalvereniging SML. Het is dan ook niet zomaar een jeugdkamp: het is een tweedaags spektakel waar kinderen zich kunnen uitleven met voetbal, een hele hoop andere (water)spellen, een vossenjacht en, zoals dat hoort tijdens een jeugdkamp, een dropping.

Tweehonderd
Aan het Spetterkamp nemen telkens ongeveer tweehonderd kinderen deel. Die overnachten in grote tenten op het sportpark. SML-voorzitter Paul Matthieu is trots op de traditie van zijn club. ,,Het staat voor mij symbool voor hoe het verenigingsleven moet zijn", legt hij uit. ,,Het kamp wordt mogelijk gemaakt door tientallen vrijwilligers. Van ouders, tot bestuursleden en spelers van oudere jeugdelftallen. Ook krijgen we hulp van leerlingen van het CIOS hier uit de stad, die de kinderen begeleiden tijdens de spellen."

Tijdens het kamp maakt de club teams van spelertjes van verschillende leeftijden. Die voetballen tegen elkaar, maar doen ook gezamenlijk mee aan de andere spellen. ,,Ons hele terrein komt vol te staan met attributen", vertelt Matthieu. ,,Vooral van die opblaasbare stellages. Er zit een competitie-element in, zodat ook de jeugdleden die wat minder kunnen voetballen eens wat kunnen winnen.''

De kosten van het kamp worden laag gehouden met behulp van sponsoren, waaronder ING. Maar het zijn de vrijwilligers die volgens Matthieu het kamp tot een succes maken. ,,Om een voorbeeld te geven: er is een ploeg ouders twee volle dagen bezig met fruit snijden. Ze kunnen de bakken maar net gevuld houden."

Wat is liefde voor voetbal?

Een mooie grasmat, nieuwe ballen, warme douches en een kantine waar het gezellig napraten is. Iedere Nederlandse voetballer kent het genot, maar niet iedereen beseft wat dat prachtige verenigingsleven wel niet kost. ING steunt als hoofdsponsor van het Nederlandse voetbal sinds vorig jaar liefst 475 amateurclubs, maar vraagt hen zelf mooie plannen te bedenken.