Volledig scherm
© anp

Ster-reclame WK: 6666 euro per seconde

Een commercial in de rust van de eerste WK-wedstrijd van Nederland tegen Spanje kost 200.000 euro voor een halve minuut. Bijna het dubbele van wat hier ooit is betaald voor een tv-reclame.

Quote

Sinds het EK van 2004 is het aantal 'inhaakac­ties' steeds gestegen. Tijdens het WK van 2010 waren dat er 161, 2 jaar geleden op het EK zelfs 241. Toen waren de verwachtin­gen hoog, nu niet. Alle signalen wijzen er op dat het minder wordt.

Frank de Bruin, Activate&Co

De revanche voor de finale van 4 jaar geleden in Zuid-Afrika wordt dé knaller van de Ster. In de stijl van de Super Bowl, met unieke commercials. In reclameblok 'Super Dutch' kan commercieel de toon worden gezet tijdens de knallende opening van het WK in Brazilië tegen wereldkampioen Spanje, met op 13 juni naar verwachting 10,7 miljoen kijkers. Vraagprijs van de Ster: 6666 euro per seconde.

Ter vergelijking: als Nederland de finale haalt, is het tarief 117.000 euro voor een halve minuut. In 2010, in de rust van de finale tegen Spanje in Zuid-Afrika, was het 113.000 euro.

De Ster heeft zich laten inspireren door de Super Bowl, hét nationale sport- en showbizzevenement in de Verenigde Staten. In de pauze van de American Football-finale treden topartiesten op en pronken multinationals met unieke, soms controversiële reclamefilmpjes. Ook dan voor een astronomisch bedrag van 4 miljoen dollar (2,9 miljoen euro) voor een halve minuut. Dan kijken er in de VS wel meer dan 100 miljoen mensen naar.

Volledig scherm
© anp

'De eis is dat de commercials voor 'Super Dutch' nooit eerder te zien zijn geweest', zegt een woordvoerster van de Ster. 'We gaan kijkers ruim van tevoren warm maken voor dat reclameblok. Het moet iets bijzonders worden. Het zit bijna vol. Logisch, dit is een uniek evenement.'

Wie 2 ton te gortig vindt voor een reclame, kan ook inschrijven voor de andere pouleduels van Oranje tegen Australië en Chili. Dan kost een spotje 99.000 euro.

Wie meedoen aan 'Super Dutch' is nog niet bekend, maar de grote biermerken en supermarkten zetten vol in op het WK. Net als ING, de hoofdsponsor van Oranje die er een groot deel van het jaarbudget voor marketing aan besteedt.

Vandaag lanceert Heineken de WK-campagne, het officieuze startschot voor de Oranje-gekte. Ook supermarkten zullen de klanten lokken met oranjefranje. Cruciaal, zegt Frank de Bruin van Activate&Co, dat met de Oranje-barometer reclamecampagnes rond voetbalkampioenschappen inventariseert. 'Albert Heijn had 2 jaar geleden een mislukte campagne. Dat was terug te zien in de kwartaalcijfers.'

De Bruin voorspelt dat het bombardement aan Oranje-acties over het hoogtepunt heen is. 'Sinds het EK van 2004 is het aantal 'inhaakacties' steeds gestegen. Tijdens het WK van 2010 waren dat er 161, 2 jaar geleden op het EK zelfs 241. Toen waren de verwachtingen hoog, nu niet. Alle signalen wijzen er op dat het minder wordt.'

Ook Charles Borremans van marketingbureau Goud Activatie ziet de gekte stagneren. 'We zien een afwachtende houding. Wij hadden 2 jaar terug meer opdrachten op dit moment.' Heeft ook te maken met de crisis, stelt Borremans. 'Bedrijven hebben het reclamebudget niet.'

Volledig scherm
© anp

Live Voetbal

home logo VVV-VenloVVV
18:30
AjaxAJA
away logo
home logo ADO Den HaagADO
18:30
Sparta RotterdamSPA
away logo
home logo FC EmmenEMM
20:45
sc HeerenveenHEE
away logo