Volledig scherm
Adele in een Duitse televisieshow zondag. © Getty Images

Het staat er echt: kaarten Adele voor 1760 euro per stuk

Kaartjes voor de concerten van Adele zijn zó populair, dat ze op internet al worden verhandeld voor het tienvoudige van de officiële prijs. En de winst gaat voor een deel gewoon naar de organisator van het concert. ,,Dit is pure afzetterij.''

Quote

Het doorverko­pen van tickets is niet illegaal, daarom kunnen wij het niet tegenhou­den

Ticketmaster

Het staat er echt. Vier kaarten, zitplaatsen in de Ziggo Dome: 7035,96 euro. Dat is dus 1760 euro per stuk, voor kaartjes die officieel 124 euro kosten. Veertien keer de officiële prijs voor één avondje Adele, volgend jaar juni.

En minstens zo opvallend: de website waarop kaartjes voor dergelijke prijzen worden aangeboden, Seatwave, is niet van dubieuze handelaren - maar van Ticketmaster, de officiële verkoper van de kaartjes. Dat verdient dus mee aan de woekerhandel door derden.,,Het doorverkopen van tickets is niet illegaal, daarom kunnen wij het niet tegenhouden,'' zegt het bedrijf in een reactie. En als kaartjes dan toch worden doorverkocht, zegt Ticketmaster, dan maar via Ticketmaster. ,,Met Seatwave bieden we een zo veilig mogelijk platform. Omdat we secundaire ticketverkoop niet kunnen tegenhouden, willen we het wel zo veilig mogelijk maken.''

De kritiek is niet van de lucht. Woeste Adele-fans luchten massaal hun hart op sociale media. Het is pure afzetterij, vindt ook SP-Kamerlid Jasper van Dijk, die zich al jaren opwindt over de handel in concertkaarten. ,,Ticketmaster faciliteert de doorverkoop van z'n eigen kaartjes en verdient er nog aan ook. Totaal bizar.''

De woekerhandel in Adele-kaartjes vormt een nieuw dieptepunt in het gerommel met concertkaartjes. De vraag is vaak groter dan het aanbod - en dus proberen handelaren zo veel mogelijk kaartjes te kopen, om ze vervolgens voor veel hogere prijzen door te verkopen. De industrie, die jarenlang lijdzaam toekeek, heeft de touwtjes inmiddels strak in eigen handen. En steekt een deel van de winst nu in eigen zak.

Live Nation

Volledig scherm
Bij een groothandel ligt de nieuwe cd 25 van Adele klaar voor distributie. © anp

De grote speler is Live Nation, een Amerikaans fusiebedrijf dat 10 jaar geleden ontstond en inmiddels vrijwel elke tak van de muziekindustrie in handen heeft. Live Nation kocht overal in de wereld concertorganisatoren op, zoals in ons land Mojo, en sloot contracten met alle grote artiesten. In 2009 kocht het bedrijf ook Ticketmaster, de onderneming die wereldwijd de kaartverkoop voor concerten regelt.

Inmiddels kan de muziekliefhebber niet meer om Live Nation heen. Of u nu de muziek van uw favoriete artiest koopt, of een T-shirt, of een concertkaartje: grote kans dat het geld naar Live Nation gaat. Het bedrijf draaide vorig jaar een recordomzet van 6 miljard dollar.

Er was echter nog één probleem voor het megabedrijf: de tickethandelaren, die kaartjes via vage websites voor flinke bedragen doorverkopen. De wet staat het in veel landen toe, en dus zag Live Nation maar één oplossing: in 2014 kocht het Seatwave, een van de bekendste sites waarop kaartjes worden doorverkocht. ,,Nu kunnen we fans voorzien van een betere ticketervaring,'' stelde het bedrijf in een persbericht over de overname. Maar de kaartjes werden alleen maar duurder.

Oplossing

Ook artiesten balen van Ticketmaster
Als muzikant kun je anno 2015 niet meer om Live Nation heen. Alle grote artiesten hebben een contract met het conglomeraat, waarin hun ticket- en muziekverkoop geregeld wordt. Voor artiesten als U2, Madonna en Jay-Z regelt Live Nation ook de complete logistiek van hun tournees. De belangen zijn groot: zangeres Shakira tekende een contract met Live Nation ter waarde van ruim 80 miljoen dollar.

Sommige artiesten durven kritiek te uiten op de almaar groeiende macht van het bedrijf en haar dochterondernemingen. Bruce Springsteen uitte een paar jaar geleden forse kritiek, omdat Ticketmaster fans doorverwees naar een Amerikaanse site waar de kaarten voor een veelvoud verhandeld werden. ,,Dit misbruik maakt ons net zo boos als onze fans,'' zei Springsteen. Maar hij bleef wel met Ticketmaster samenwerken.

De band Pearl Jam vond al in 1994 dat Ticketmaster veel te veel geld vroeg voor concertkaartjes, en sleepte het bedrijf zelfs voor de rechter. Pearl Jam probeerde op eigen houtje een tournee te organiseren, met kaartjes voor maximaal 18 dollar. Maar de muzikanten verloren de juridische strijd en moesten erkennen dat ze zonder Ticketmaster geen wereldtournee konden organiseren. Twee jaar geleden kreeg de band nog forse kritiek van de eigen fans: voor een concert van leadzanger Eddie Vedder kostten de goedkoopste kaartjes 85 euro. Te koop via Ticketmaster.

Is er iets aan te doen? Ja, zegt de Tweede Kamer, die broedt op een oplossing. Maar dat broeden duurt inmiddels wel al 7 jaar. Al in 2008 stelden Kamerleden een concept- wetsvoorstel op. Het plan: handelaren mogen nog maar 20 procent meer dan de echte prijs vragen. Wie meer betaalt, kan naar de rechter om z'n geld terug te eisen.

Het plan ligt echter nog steeds bij de Eerste Kamer. Die twijfelt, omdat deskundigen zware kritiek hebben. ,,Dit lost niets op,'' zegt de Leidse hoogleraar Willem van Boom, één van de experts die door de Eerste Kamer zijn gehoord. ,,Mensen moeten dan naar de rechter om geld terug te krijgen. Die drempel is veel te hoog, en de proceskosten zullen meestal hoger zijn dan het bedrag waar het om gaat. Dat zal vrijwel niemand doen.''

Simpel

Volgens Van Boom is het simpel: als de vraag naar een product groot is, stijgt de prijs. ,,De populariteit bepaalt hoeveel mensen er voor willen en moeten betalen.'''Als de industrie het probleem toch wil oplossen, is er maar één manier: kaartjes op naam verkopen, en bij elk concert controleren op identiteit. ,,Dan weet je zeker dat er niet wordt doorverkocht. Maar dat kost natuurlijk veel tijd en geld. Dat wil de industrie blijkbaar niet.''

En Seatwave? Dat laat in een reactie weten dat het geen invloed heeft op de bedragen die nu rondgaan. ,,Seatwave is een marktplaats, de verkopers bepalen de prijzen die ze vragen,'' aldus een woordvoerder. ,,Deze markt bestaat op basis van de bereidheid van mensen om meer te betalen dan de normale prijzen. Wij proberen slechts een veilig en legaal platform te zijn.''

Algemeen Dagblad gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement