Jumbo: BN'ers kregen een vergoeding voor kerstspotje

UpdateDe BN'ers die hebben meegewerkt aan de kerstcommercial van Jumbo kregen daarvoor betaald. De supermarktketen zegt tegen het AD dat het gaat om een 'geringe onkostenvergoeding' en hoopt dat daarmee het 'misverstand' over het doel van de actie uit de wereld is geholpen. Sinds het drie minuten durende spotje op tv te zien is, vallen veel mensen over het geld dat het spotje zou hebben gekost. Geld dat beter rechtstreeks besteed had kunnen worden aan goede doelen.

,,Ik ben er zeker voor betaald. Je mocht kiezen 'wil je je geld houden of wil je het doneren?' En ik zeg eerlijk: ik heb het geld gekregen'', aldus Lange Frans, die twee zinnen zingt in de kerstsingle 'Kerstmis Vier Je Samen', in de ochtendshow van Q-music-dj's Mattie en Wietze.

De vergoeding is bescheiden, zo laat Jumbo weten. Normaal gesproken krijgen bekende Nederlanders tienduizenden euro's als zij optreden of hun neus laten zien, nu ging het eerder om honderden euro's. ,,Als iemand zijn nek uitsteekt dan mag daar iets tegenover staan.''

Investeren
In de reclame is een keur aan BN'ers en acteurs te zien die de kerstboodschap onder het mom 'een klein gebaar, een groot verschil' de huiskamers inschieten. De Voedselbank, de Zonnebloem, Nationaal Ouderenfonds en het Leger des Heils werkten eraan mee.

''Er gebeurt vanuit de overheid niet zo heel erg veel en als de Jumbo dan initiatief neemt en met een aantal goede doelen samenkomt om iets moois te organiseren voor mensen die het echt nodig hebben... Dan moet je misschien van tevoren een klein beetje investeren om zoiets op poten te zetten, maar dan rol je wel zo'n actie in één klap uit'', meent Lange Frans.

Aandacht voor armoede en eenzaamheid
Jumbo stelt in een verklaring dat het doel van de kerstsingle is zoveel mogelijk mensen een mooiere kerst te bezorgen. ,,In de vorm van kerstdiners en kerstpakketten.'' Een woordvoerder wil niet vertellen hoe hoog de onkostenvergoeding exact is die de BN'ers hebben ontvangen, maar het komt neer op 'honderden euro's', stelt hij aan het AD.

Manager Aloys Buijs vertelt namens de Volendamse artiesten Jan en Monique Smit en presentator Kees Tol dat het om een zeer kleine vergoeding gaat. ,,Het is bijna niets. We hebben daarvan hoogstens de dieseltank voor de kilometers kunnen betalen.'' De Volendammers hebben volgens Buijs vooraf niet gedacht aan de ophef die is ontstaan.

Ook Xenia Kasper, manager van Do, bevestigt dat de zangeres een zeer klein bedrag heeft gehad. ,,Ze is druk met opnames, maar ik weet dat ze de vergoeding graag aan haar eigen goede doel de Mutsaersstichting (Huiselijk geweld) schenkt. Het gaat om een heel klein bedrag; er is geen gage betaald. Degenen die kritiek hebben zullen niet beseft hebben dat het uiteindelijk gaat om een mooi doel. Jumbo moet transparant zijn en dat voor ogen houden.''

Henny Huisman heeft het over 'een storm in een glas water'. ,,De paar duizend euro die we er in totaal voor gekregen hebben, is in verhouding met wat BN'ers normaal voor een reclamespot ontvangen - dan praat je over tonnen - niet veel. We hebben de keuze gehad een gedeelte schenken en dat heb ik gedaan. De rest gaat naar onkosten en het meeste geld is gemoeid met het uitzenden van de spot. Het is verdrietig dat zo'n mooie actie negatieve aandacht krijgt, want zo is het niet bedoeld. Natuurlijk is Jumbo een grote partij, maar dat is de Postcode Loterij ook.'' Henny vindt de ontstane commotie 'typisch Nederlands'. ,,Tijdens de opnames waren vrijwilligers van de goede doelen aanwezig. Zij hebben een heerlijke dag gehad en kregen namens Jumbo eten aangeboden.''

Belangeloos
Die combinatie van geld uitgeven en geld ophalen voor het goede doel schiet bij veel mensen in het verkeerde keelgat. ,,Dat geld dat Jumbo uitgeeft aan de clip en reclame van dat kerst-idee, hoeveel mensen zouden daarvan kunnen eten?'', vraagt een twitteraar zich af. ,,In tegenstelling tot wat nu op social media verschijnt hebben alle betrokken artiesten belangeloos meegewerkt aan de opname van het themalied, waarvan de opbrengsten ten goede komen aan negen maatschappelijke organisaties'', stelt Jumbo. ,,Jumbo hoopt dat dit misverstand het doel van deze actie - aandacht vragen voor armoede en eenzaamheid - niet in de weg staat.''

Twee zinnen zingen
Lange Frans weet niet zeker of hij ook aan de actie had meegewerkt als hij er geen geld voor had gekregen. ,,Misschien ik niet, maar misschien ook wel. Het is begonnen met een mooi liedje van René Froger. Hij vraagt me twee zinnen te zingen; weet je hoe veel extra studiokosten je nodig hebt om dat recht te trekken?'', lacht hij.

De rapper benadrukt dat wel degelijk geld wordt opgehaald voor daklozen en ouderen en dat de voedselpakketten worden bezorgd bij mensen die het nodig hebben. ,,Het gevoel van samenzijn heerste al tijdens de opnames. Het is gewoon een mooie actie van Jumbo, het Leger des Heils en René. Mensen kunnen daarover zeuren tot ze een ons wegen, maar ga zelf maar wat doen dan. We zijn er eerlijk over en ik denk dat het een storm in een glas water is.''

Naast Lange Frans zijn in de commercial te zien: Ernst Daniel Smid, Lois Lane, Thomas Berge, Rene en Natasja Froger, Jan en Monique Smit, Kees Tol, Willeke Alberti, Lee Towers, Dre Hazes, Kim Lian van der Meij, Ruth Jacott, Do, Jochem van Gelder, Renate Verbaan, Henny Huisman en de acteurs van de Jumbo-familie (waaronder Frank Lammers en Maike Meijer).