Volledig scherm
Frederique van der Wal is met haar fiets en bloemen nog steeds een Nederlandse in New York. © AD/Frederique's Choice

Nederlands supermodel wil Amerika opfleuren

Het Nederlandse oud-topmodel Frederique van der Wal wil met haar online bloemenwinkel het leven van veel Amerikanen letterlijk gaan opfleuren. 'Gewoon gezellig een bosje bloemen op tafel of in de keuken, dat kennen ze hier nog niet.'

Quote

Ik ben opgegroeid in een huis waar altijd bloemen waren, toen ik in Amerika kwam miste ik dat echt

Topmodel Frederique van der Wal
Volledig scherm
Frederiques bloemen worden ook verkocht aan boord van KLM-vluchten. © ANP

Vanaf de vijftiende verdieping van een kantoor in downtown Manhattan kijkt Frederique van der Wal (47) uit over de drukke miljoenenstad waar ze bijna 30 jaar geleden als fotomodel neerstreek. Hoewel ze is veramerikaniseerd, is ze altijd Nederlander gebleven, zegt ze. Nuchter.

Ze pakt vaak de fiets. Ze heeft altijd drop en hagelslag in huis. En een bos bloemen op tafel. ,,Ik ben opgegroeid in een huis waar altijd bloemen waren, toen ik in Amerika kwam miste ik dat echt. Gewoon gezellig een bos bloemen op tafel of in de keuken, dat kennen ze hier niet.''

Gat in de markt
Het is een gat in de Amerikaanse markt, vermoedt het voormalige topmodel dat aan de lopende band covers sierde van bladen als Vogue en Cosmopolitan. Het is niet een idee dat zomaar uit de lucht is komen vallen. Al jaren geleden lanceerde ze in Nederland het bloemenmerk Frederique's Choice. Het werd een succes. Het merk is inmiddels in negen Europese landen te verkrijgen.

Nu is het tijd voor de oversteek. Want Amerika, dáár wilde ze altijd al met haar bloemenimperium voet aan de grond krijgen. Alleen toen in de VS in 2008 de financiële crisis uitbrak, zag ze daar toch vanaf.

Quote

Bloemen helpen enorm tegen depressie, in werksitua­ties verbetert het innovatief denken en communica­tie

Volledig scherm
Frederique bij een naar haar vernoemde lelie. © ANP

Must have 
Maar de tijden zijn veranderd. De Amerikaanse economie krabbelt rap op. Volgens Van der Wal spenderen Amerikanen jaarlijks 8,9 miljard dollar aan bloemen. Maar dan als gelegenheidsbloemetje, voor verjaardagen of Valentijnsdag. Niet om thuis de boel op te fleuren. Ze wil Amerikanen ervan overtuigen dat bloemen een must have zijn. Dat ze passen bij een gezonde levensstijl, iets waar yoga minnende en groentesapjes drinkende Amerikanen verzot op zijn. 

Van der Wal ruikt kansen. ,,Er is onderzoek gedaan door Rutgers University. Bloemen helpen enorm tegen depressie, in werksituaties verbetert het innovatief denken en communicatie. In een ziekenhuis in San Francisco wordt geëxperimenteerd met lavendel en seringen, zodat patiënten het idee krijgen dat ze in de tuin zitten. Het helpt bij hun herstel. Het is een authentiek verhaal en daar houden Amerikanen van.'' 

Peperduur 
Maar feit blijft: bloemen zijn in de VS peperduur. Kost een bosje ruikers bij de deli op de hoek misschien 10 dollar, 150 dollar (140 euro) voor een beetje boeket bij een bloemist is niet uitzonderlijk. Het is een reden waarom Amerikanen bloemen laten voor wat ze zijn. Een bos bloemen gaat bij Frederique's Choice voor gemiddeld zo'n 50 dollar van de hand, plus verzendkosten. Van der Wal richt zich daarom op wat verfijndere Amerikanen, zegt ze eufemistisch. Niet op 'pizza-etende bankhangers'. 

Vanaf komende zomer krijgt heel Amerika over Van der Wal en haar bloemen te horen. Ze gaat bij de Amerikaanse lifestylezender FYI, die in 70 miljoen Amerikaanse huishoudens te ontvangen is, tien afleveringen presenteren van een tv-show die geheel in het teken staat van wat bloemen kunnen doen. Trots: ,,We gaan een stukje Nederland bij de mensen binnenbrengen. Het gaat erom hoe wij als Hollanders denken over wat je met bloemen kan doen, het gaat om het gevoel wat je krijgt als je bloemen in huis hebt. Maar dan wel Amerikaans natuurlijk.'' 

Van der Wal heeft veel zin in haar bloemenavontuur. Ze straalt. Het gaat goed met haar. ,,Ik heb weer een vriend. En met mijn dochter gaat hartstikke goed,'' zegt ze over Scyler (14). Al hebben moeder en dochter de laatste tijd wel eens onenigheid over waar ze het weekend doorbrengen. Van der Wal wil naar haar oud-Hollandse boerderij (1790) in de Hudson Valley, midden in de natuur. ,,Heel oud en gezellig, met van die notenhouten vloeren. Maar zij wil in de stad blijven, bij haar vrienden. Dat begrijp ik ook wel, want wat moet ze nou daar in het veld?''