Volledig scherm
René aan het werk in de betreffende commercial © screenshot AD

René Froger woest over ophef Jumbo-commercial

René Froger ergert zich groen en geel aan de ophef die is ontstaan over de kerstcommercial van supermarktketen Jumbo. Critici stellen dat het bedrijf het geld voor het reclamefilmpje - waaraan een groot aantal BN'ers tegen een geringe onkostenvergoerding meedeed - beter aan een goed doel had kunnen overmaken. ,,Het is weer typisch Hollands en verschrikkelijk jammer om hierover te gaan zeiken.''

Quote

Niet zeiken, maar gewoon een dagje gaan kratten vullen bij de Voedsel­bank

René Froger

De 54-jarige zanger reageert ronduit emotioneel als hij wordt geconfronteerd met de in zijn ogen 'op niks gebaseerde kritiek'. ,,De reclame van Jumbo speelt in op de armoede en eenzaamheid waarvan nog altijd op grote schaal sprake is in Nederland. Het is een goede zaak dat het concern dat doet. Het bedrijf had rond de kerstdagen ook als actie kerstrollades in de aanbieding kunnen gooien. In plaats daarvan komt de keten met een mooie actie op voor goede doelen als de Voedselbank, de Zonnebloem, het Nationaal Ouderenfonds en het Leger des Heils. Het bedrijf heeft waanzinnig veel geïnvesteerd om die doelen via een commercial onder de aandacht te brengen. Dat verdient geen kritiek, maar een grote pluim.''

Vergoeding
Het raakt Froger - die een prominente rol speelt in de commercial - vooral dat er moeilijk wordt gedaan over de volgens hem kleine vergoeding die de deelnemende artiesten ontvingen voor hun bijdrage aan de commercial. Boos: ,,Het ging per persoon om een klein bedrag. Verbazend dat sommigen daar iets op tegen hebben. Het is zó Hollands om over zoiets te gaan zeiken. De critici die hoog van de toren blazen zouden eens achter hun pc's vandaan moeten komen en zich zelf inzetten voor goede doelen.''

Hij heeft één advies voor lieden die de Jumbo-actie in een kwaad daglicht willen stellen. ,,Stop met negatief reageren en denk eens wat beter na. En ga zelf eens een dagje meelopen met bijvoorbeeld een organisatie als de Voedselbank. Niet zeiken, maar kratten vullen! Dan ontdek je hoe de Nederlandse samenleving echt in elkaar zit en dat er veel armoede is. Ik zou zeggen: stop met zeiken en steek de handen - net als Jumbo - eens goed uit de mouwen om de maatschappij met concrete maatregelen een beetje te verbeteren.''

Neersabelen
René is er, zo zegt hij op boze toon, 'helemaal klaar mee'. ,,Ik had de ophef ook helemaal niet verwacht. Maar helaas: Nederland laat zich weer eens van zijn slechtse kant zien door een goed initiatief neer te sabelen.''

Hij herhaalt het nog maar eens. ,,De BN'ers hebben amper iets gekregen voor hun deelname aan het spotje. Het gaat om een verwaarloosbaar klein bedrag dat een aantal artiesten ook nog heeft overgemaakt aan een goed doel. Heus, het is zo verschrikkelijk jammer al die negativiteit. Jumbo doet juist iets goeds. Het bedrijf geeft, samen met Nederlandse consumenten, minder bedeelden in ons land een mooiere kerst. Dat is beter en mooier dan niks doen, zeuren en vervolgens helemaal niks doen om de wereld te verbeteren.''

De actie bij Jumbo houdt in dat consumenten coupons voor één of meer kerstdinergangen kunnen kopen. Het concern zorgt er vervolgens voor dat het eten bij de doelgroep wordt gebracht. Het publiek betaalt zo het eten van minderbedeelden in de samenleving.

  1. Rossana Kluivert breekt in rechtbank, zoon Nino: ‘Opgelicht?! schildert mijn moeder af als misdadiger’
    EMOTIES IN RECHTBANK

    Rossana Kluivert breekt in rechtbank, zoon Nino: ‘Opgelicht?! schildert mijn moeder af als misdadiger’

    De advocaten van Rossana Kluivert hebben vanmiddag in de rechtbank in Lelystad frontaal de aanval geopend op de redactie van het onderzoeksprogramma Opgelicht?!. Advocaten Royce de Vries en Khalid Kasem stellen dat de journalisten door de ondergrens zijn gezakt door Rossana af te schilderen als een bedrieger. Rossana moest tijdens haar verklaring vechten tegen de tranen. Zoon Nino nam het voor haar op. ,,Opgelicht?! schildert mijn moeder af als een misdadiger.”