Williams in 1994, in Parijs
Volledig scherm
Williams in 1994, in Parijs © afp

Robin Williams in 1998: 'In de hemel wil ik mijn vader terugzien'

AD-Filmredacteur Ab Zagt sprak in het verleden diverse keren met acteur Robin Williams die gisteren overleed door zelfmoord te plegen. Zagt haalt ter nagedachtenis zijn ontmoetingen met de Amerikaanse acteur en komiek op en die waren op zijn minst opmerkelijk.

Ab Zagt
Volledig scherm
Ab Zagt © AD
Quote

Ik hoop dat ik na mijn dood Elvis ontmoet. Ik zie hem al in de hemel staan bij het buffet: kijk eens ik kan alles eten zonder vet te worden

Wijlen Robin Williams
Williams in 2007, in LA
Volledig scherm
Williams in 2007, in LA © afp

Londen, 1996. Robin Williams stormt als een menselijke werveldwind de hotelkamer binnen. In de volgende 40 minuten imiteert hij achtereenvolgens een ziekenauto met loeiend sirene, een broodje tonijn, het spraakgebrek van Sylvester Stallone, een radiopresentator met een zware basstem, het iele stemmetje van Prince, een nichterige conciërge, een Japanse toerist, E.T. en zelfs de toenmalige president Bill Clinton.

Een normaal vraaggesprek met Robin Williams was amper mogelijk. De acteur wist de ruimte meteen te vullen met zijn magnetiserende persoonlijkheid. De gelukkige toehoorder werd vanaf de eerst seconde getrakteerd op een one-man-show van de komiek die gisteren op 63-jarige leeftijd een einde aan zijn leven maakte. Soms was het interviewen van Williams doodvermoeiend, maar ik heb er nu spijt van dat ik de bandjes van die interviews niet meer in mijn bezit heb.

Stom, stom, stom. Als Williams was uitgeraasd, was hij toch bereid om op serieuze kwesties in te gaan. Voelde hij zich verwant met het eenzame bestaan van de hoofdpersoon uit de familiefilm Jumanji (1996)? Na het stellen van die vraag nam Williams eerst dramatisch plaats op de bank in de hotelkamer.

'Dokter Freud, wat wilt U van mij weten?' Daarna kwam eerst een grap vol zelfspot: 'Ik ben opgegroeid in een reusachtige villa, even buiten Detroit. Ik had alles tegen: ik was klein, langzaam en blank. Ik speelde vooral met mezelf. Is dat genoeg dr. Freud?' Waarna hij wel serieus een antwoord gaf: 'Ik was rijp voor een levenslang abonnement bij de psychiater. Maar toen ik op highschool zat ontdekte ik het improvisatietheater als middel om overeind te blijven. Het was voor mij een ideale uitlaatklep. Het applaus van de mensen werkte al gauw verslavend. Applaus beschouw ik als een uiting van liefde, voor mij is het balsem voor de ziel.'

Diep in zijn hart stond Williams liever op het toneel dan voor de camera. Wie ooit een conference van hem (bij voorbeeld op dvd) heeft gezien weet niet wat hem overkomt. Een waterval aan grappen, waarvan de meeste keihard van aard zijn. Zelfs zijn vriend Lance Amstrong moest eraan geloven. Diens kankerverleden was niet heilig voor Williams. 'Weten jullie waarom hij zo vaak de Tour de France heeft gewonnen? Lance heeft van alle renners de beste aerodynamiek  omdat hij maar één teelbal heeft.'

In het theater kwam het fenomenale improvisatietalent van Williams het best tot zijn recht. De makers van de animatiefilm Aladdin weten daar alles van. Bij het inspreken van de rol als de geest uit de fles hield hij zich niet aan de originele tekst en ging hij helemaal zijn eigen gang. Het resultaat was zo geestig dat zijn teksten uiteindelijk in de film belanden. Ook met Spielberg, voor wie hij Peter Pan (ook iemand die weigerde volwassen te worden) speelde in de film Hook, had Williams een speciale band.

Naar verluidt vroeg de regisseur die toen werkte aan het loodzware Holocaustdrama Schindler's List om een paar avonden aan de telefoon te komen zodat hij via de speaker de cast kon opvrolijken. Ook toen kon Williams een beroep doen op zijn vermogen om overal op in te spelen. Zelden ging Williams in interviews zware onderwerpen uit de weg. Ook over zijn verslaving. Toen hij in 2006, na een lange periode zonder drank, weer was gaan drinken ging hij weer naar een afkickcentrum. 'Maar het ligt wel in een wijngebied, zodat ik alle opties ophoud.'  

Naar aanleiding van de film What Dreams May Come (1998), waarin hij eerst zijn beide kinderen verliest en daarna zelf bij een auto-ongeluk om het leven komt, filosofeerde hij op zijn unieke wijze over het hiernamaals.

Hoe stelde hij dat voor? 'Ik hoop dat ik na mijn dood Elvis ontmoet. Ik zie hem al in de hemel staan bij het buffet: kijk eens ik kan alles eten zonder vet te worden,' aldus Williams die vanzelfsprekend een perfecte imitatie van The King in heeft. Om vervolgens daar gekscherend aan te voegen: 'In de hemel moet een comedyclub zijn, waar vooral jazz wordt gespeeld. Verder wil ik Groucho Marx, Marilyn Monroe en Albert Einstein ontmoeten. Met minder neem ik geen genoegen.'

Maar dan weer serieus: 'Natuurlijk wil ik mijn vader terugzien. Ik wil hem onder zijn neus wrijven dat ik toch nog goed terecht ben gekomen. Maar ik vermoed dat hij dit al weet. In de hemel hebben ze zeker kabeltelevisie. Ik voelde zijn aanwezigheid ook bij de uitreiking toen ik mijn Oscar won voor Good Will Hunting.'

Lees alles over Robin Williams in het dossier op AD.nl.

  1. Bas Smit laat dochter (8) zijn haar knippen tijdens livestream: ‘Klamme handjes’

    Bas Smit laat dochter (8) zijn haar knippen tijdens livestream: ‘Klamme handjes’

    Bas Smit heeft vandaag misschien wel voor de grootste uitdaging ooit in zijn leven gestaan: hij liet zijn 8-jarige dochter Lola zijn lokken knippen. Dat ging niet zonder slag of stoot, Smit werd in zijn nek én oor geknipt, tot aan bloedens toe. Ruim 24.000 mensen (een record voor Smit) schakelden in voor het tafereel dat live te volgen was op het Instagram-acount van Smit. ,,Ik zit helemaal met klamme handen hier’’, riep zijn vrouw Nicolette van Dam het meermaals uit in de livestream.