Volledig scherm
Alex werkt als inpakker bij supermarkt Target. © Twitter

Alex, inpakker bij Target, wereldberoemd door foto op Twitter

Afgelopen zondag was Alex nog een doodnormale jongen uit Amerika, met een bijbaan in een supermarkt en net als zoveel van zijn leeftijdsgenoten een Twitter-account met een handjevol volgers. Zondagavond heeft hij ineens 250.000 volgers. Vandaag zijn dat er 503.000, waaronder ook zanger Justin Bieber en presentatrice Ellen Degeneres.

Volledig scherm
De tweet van @auscalum zou de hype mogelijk in werking hebben gezet. Zij heeft sinds zondag haar profiel afgeschermd. © Twitter

#AlexfromTarget is inmiddels ook trending topic in Nederland. Binnen 48 uur werd de tiener wereldberoemd, nadat vermoedelijk @auscalum, een meisje met 16.400 volgers, een foto van hem maakte en deelde op Twitter, met enkel de tekst 'Yoooooooo'. De knappe, hardwerkende jongen moet menig tienerhart sneller hebben doen slaan, want zijn foto wordt sindsdien massaal geretweet.

Boodschappen inpakken
Wat we inmiddels weten over #AlexfromTarget is in feite niet meer dan de hashtag prijsgeeft, namelijk dat hij  een jongen genaamd Alex is, die werkt bij Target als boodschappeninpakker. Hij noemt zichzelf op Twitter DGM_Alex noemt en is te volgen via @acl163. Inmiddels heeft hij dus 503.000 volgers.

Zelfs de populaire talkshowhost Ellen Degeneres heeft hem een berichtje gestuurd en zanger Justin Bieber volgt de supermarkt-medewerker ook. Alex laat zijn duizenden volgers weten zich gevleid te voelen en het vermakelijk te vinden ineens beroemd te zijn.

Retweets door boybandfans
Een analyse van tweets over Alex van het eerste uur tonen dat met name meisjes die groot fan zijn van tienerbands als One Direction en 5 Seconds of Summer, laten weten Alex knap te vinden, dat meldt Washington Post. Zogenaamde fandom-accounts, accounts in beheer van een fan die andere fans op de hoogte houdt van elke beweging van hun tieneridolen, met duizenden volgers, zorgden voor een extra boost.

De macht van deze fandoms reikt ver op Twitter. De vele volgers sporen elkaar met regelmaat aan om bijvoorbeeld de nieuwste video van hun favoriete band viraal te laten gaan. Volgens de Washington Post ging een kwart van de trending tropics de afgelopen maand over boybands of boyband-gerelateerde onderwerpen.   

Views manipuleren
De boybands springen overigens handig in op de toewijding van hun fans, die al uit zichzelf en masse video's op YouTube en Vevo verversen om het aantal views omhoog te krijgen. One Direction geeft zelf nog wat aanvullende tips: 'Zorg dat je de juiste video kijkt, deel de link vaak, en kijk minstens dertig seconden voordat je CTRL + R (herladen van de pagina) drukt'.

Memes
Ook de andere en meer volwassen twitteraars haakten in op het trending topic door er een meme, een fotograp, van te maken. Deze werden vervolgens ook weer veelvuldig geretweet en zo werd de onbekende Alex, van wie we nog steeds zo goed als niets weten, binnen twee dagen wereldberoemd.

Het is de vraag hoe lang zijn bekendheid zal duren. Hij laat tot nu toe weten zijn nieuwe fans 'fantastisch' te vinden en hij wil ze graag op de hoogte houden. 'Dank voor alle positieve tweets. Ik zal er binnenkort meer plaatsen!'

Poll

Disney+ abonnee geworden?

  • Ja, hoe meer streaming hoe beter! (10%)
  • Ja, tijdelijk in elk geval (13%)
  • Nee, ik hou het bij Netflix (47%)
  • Nee, ik doe niet aan streaming (29%)
6089 stemmen