Amazon in Nederland: Honderd miljoen producten te koop
UpdateDe Amerikaanse webwinkelreus Amazon heeft vanochtend zijn vernieuwde webshop in Nederland geopend. Via de site Amazon.nl kunnen consumenten volgens het bedrijf honderd miljoen producten op het gebied van beauty, computers, kleding, muziek en wonen bestellen. Amazon kondigde eerder dit jaar al aan dat het via de Nederlandse site miljoenen fysieke producten zou gaan aanbieden.
Delen per e-mail
,,Met Amazon.nl geven we waar onze Nederlandse klanten ons om vroegen: de mogelijkheid om in een Nederlandstalige Amazonwinkel te kopen, met toegang tot een lokaal en internationaal productaanbod, gekoppeld aan snelle bezorging. We willen onze Nederlandse klanten een uitgebreid productassortiment, lage prijzen en gemak bieden en we zullen er alles aan doen om aan hun verwachtingen te voldoen’’, aldus Alex Ootes namens Amazon. Tot nu toe kon je op Amazon.nl alleen e-books bestellen. Klanten die naar andere producten zochten, werden sinds 2016 doorverwezen naar de Duitse versie van de website. Bedrijven die hun producten willen aanbieden via Amazon.nl konden zich eerder al laten registreren.
Het aanbod op Amazon.nl omvat Nederlandse merken als Philips, Rituals, Friesland Campina, Hunkemöller en Scotch & Soda en internationale merken als Samsung, Bose, Mattel, Hasbro, Lego en Bosch. Klanten die winkelen op Amazon.nl krijgen producten gratis thuisbezorgd voor bestellingen vanaf 20 euro.
Uitbreiding assortiment
,,We werken nu samen met een paar duizend Nederlandse ondernemers, maar willen dit aantal snel uitbreiden om het vertrouwen van de Nederlandse consument te winnen’’, aldus Roeland Donker, country manager van Amazon.nl. Donker verwacht dat er eind dit jaar zo'n 400 mensen voor Amazon in Nederland werken.
Voor 2,99 euro per maand kunnen consumenten ook Prime-klant worden bij Amazon. Met het lidmaatschap kan worden geprofiteerd van gratis bezorging, het onbeperkt streamen van films en tv-series via Prime Video en het spelen van gratis games met Twitch Prime. Verder geldt voor Prime-leden dat ze onbeperkte opslag hebben met Amazon Photo.
De start van de webwinkel betekent tegelijk dat Nederlandse ondernemers via Amazon in heel Europa hun producten kunnen verkopen. Een paar duizend Nederlandse ondernemingen hebben zich dus aangemeld. Ter vergelijking: bol.com, op dit moment de grootste webwinkel van ons land, heeft 27.000 aangesloten ondernemers. Donker meldt dat de bestelde producten door ‘lokale partners’ worden bezorgd. Namen van de bezorgbedrijven die met Amazon samenwerken, noemt hij niet. ,,Het zijn voor Nederlandse consumenten geen onbekende bedrijven. We hebben dat goed geregeld en garanderen dat de artikelen een dag na bestelling worden bezorgd.’’ Amazon is vooralsnog niet van plan een distributiecentrum in Nederland te openen. Donker: ,,We hebben een nieuw centrum in Mönchengladbach geopend dat vooral op de Nederlandse markt is gericht. Daar kunnen we mee vooruit.’’
Amazon gaat de gehele Nederlandse retailsector, zowel online als fysiek, dwingen tot actie
Donker rept niet over een ‘prijzenoorlog’ met de concurrentie. ,,Wij hebben onze eigen strategie en richten ons niet op andere bedrijven. Ik denk dat de komst van Amazon voor heel veel Nederlandse ondernemers grote kansen biedt om hun afzetmarkt te vergroten. Heel Europa ligt voor ze open als ze met ons samenwerken.’’
Voordeel
Dat de webreus zo leunt op externe partijen, kan volgens retailspecialisten inderdaad voordeel opleveren voor Nederlandse ondernemers. Olaf Zwijnenburg, retailspecialist van de Rabobank, zei onlangs tegen deze nieuwssite dat Amazon enorme kansen biedt. ,,Zeker als je spullen verkoopt die niet vallen onder dertien-in-een-dozijn. Als je bijvoorbeeld bijzondere schoenen maakt die je verder nergens ziet, biedt Amazon enorme kansen. Via dit platform vergroot je je markt en kun je stevig groeien. Een deel van de marge moet als commissie aan Amazon worden afgestaan, maar daar staat tegenover dat je zo extra omzet kunt draaien. Bij klanten die op eigen kracht niet bereikt zouden worden. Van lokale markt naar wereldwijd.’’
Als je artikelen verkoopt die overal verkrijgbaar zijn, wordt het volgens Zwijnenburg een lastig verhaal. ,,De prijzen zijn door het webwinkelen supertransparant en ook scherper geworden. Als er een grote jongen als Amazon bij komt, ontstaat er nog meer druk op prijzen en marges. Er kan een prijzenoorlog ontstaan en dat kan funest zijn voor sommige retailers. Ik vrees dat vooral de fysieke winkelier de dupe wordt.’’
Op zijn kop
Hij verwacht dat de Nederlandse entree van Amazon de Nederlandse retailsector hoe dan ook op z’n kop zet. ,,Dit bedrijf streeft naar marktdominantie in ieder land waar het operationeel is. Ons land zal vanuit het nieuwe distributiecentrum in het Duitse Mönchengladbach worden bevoorraad. Opvallend is dat de discussie over Amazon zich vaak toespitst op wat dit betekent voor Nederlandse onlinespelers zoals bol.com, Wehkamp en Coolblue. Naar onze mening is de impact veel groter, zijn de gevolgen veel breder en fundamenteler en zal Amazon de gehele Nederlandse retailsector, zowel online als fysiek, dwingen tot actie.’’
Bol.com geeft aan zich weinig zorgen te maken. ,,We staan er sterk voor. Wij kijken naar Amazon niet anders dan naar andere bedrijven. Onze communicatie en assortiment zijn toegespitst op de lokale markt. We kunnen ruim 10 miljoen klanten en meer dan 23 miljoen artikelen aanbieden, voor een groot deel omdat we samenwerken met ruim 25.000 lokale ondernemers. Door krachten te bundelen met Nederlandse en Belgische winkeliers hebben we grote stappen gezet in de e-commercemarkt’’, aldus een woordvoerster. Coolblue wil niet reageren op de komst van Amazon.nl.
Wijnand Jongen, directeur van Thuiswinkel.org, de belangenbehartiger van webwinkels in Nederland, denkt dat vooral de Nederlandse consument de winnaar is van de komst van Amazon. ,,Meer keuze, scherpe prijzen. De markt wordt er zeker niet saaier op. Wel is het zo dat de grote jongens nog meer gaan domineren, dat gaat ten koste van ondernemers. Voor zowel online- als fysieke winkeliers is dit het signaal dat klantenbinding, kwaliteit, loyaliteit en service nog belangrijker worden.’'
Amazon heeft een beurswaarde van zo’n duizend miljard dollar, heeft 800.000 medewerkers en wereldwijd 300 miljoen klanten. Amazon ligt onder vuur vanwege de arbeidsomstandigheden, daarnaast vindt een deel van het personeel dat het bedrijf harder zijn best moet doen om te verduurzamen.
Kijk hier naar onze meest bekeken video's:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Esporters zetten zich in voor autisme via speciale livestream
Esportsorganisatie Dynasty en de Nederlandse Vereniging voor Autisme gaan vandaag gezamenlijk een livestream opzetten waarmee zij de kennis over autisme bij gamers willen verhogen. De Autism Awareness Stream wordt vandaag uitgezonden vanaf 13.00 uur op het Twitch-kanaal van de esportsorganisatie. -
Een duurzaam interieur met tweedehands meubels: waar moet je op letten?
Het wordt steeds populairder om tweedehands meubels te kopen, maar waar moet je nu opletten voordat je de portemonnee trekt voor die vintage kledingkast. -
Dragons' Den
Investeren in stilgevallen festivalbranche? De Dragons durven het aan met deze start-up
De barman in je broekzak. Zo omschreef Dragons’ Den-deelnemer Daniel van Drunen zijn dienst die luistert naar de naam Airchip. In de laatste aflevering van het seizoen was te zien hoe hij en zijn compagnon Jan ten Kate op zoek gingen naar een investering van 200.000 euro. Ze overtuigden Won Yip en Nikkie Plessen om beiden 150.000 euro te investeren. -
PREMIUM
Kinderen aan de moestuin: 'Kweek in eierdoos of maak van druivendoosje een kweekkastje'
Als je eenmaal bezig bent met gezond eten voor kinderen, is het een kleine stap naar je eigen groenten kweken. Marije Woertman uit Deventer wil kinderen aanzetten hun eigen groente en fruit te verbouwen. ‘Wat is er nou lekkerder dan je zelf geteelde worteltjes of komkommers eten?’ Om de drempel voor onder andere ouders nog lager te maken, opent ze nu een ‘Voorbeeld Kindermoestuin’. -
PREMIUMVideo
Update voor thuispiloten in Flight Simulator: heel Amsterdam in 3D
Het pc-spel Microsoft Flight Simulator heeft een grote update gekregen waardoor Nederland minder plat en nog realistischer oogt.
-
Zo maak je een beeldscherm het beste schoon
Televisies, smartphones, tablets en laptops… allemaal bestaan ze voor een heel groot deel uit een scherm en die wordt vroeg of laat een keertje vies. Met deze tips maak je snel en veilig schoon. -
Hoe goedkoop zijn de producten op het kersverse Amazon.nl nou echt?
Na jaren van speculatie en maanden van geruchten heeft Amazon vanochtend de virtuele deuren van haar Nederlandse webwinkel geopend. Een eerste analyse van de prijzen toont dat de Nederlandse webwinkel van Amazon net iets goedkoper is dan zijn Duitse voorganger. -
China legt webgigant Alibaba miljardenboete op
China legt webwinkelconcern Alibaba van techmiljardair Jack Ma een miljardenboete op voor monopoliepraktijken. Het gaat in totaal om 18,2 miljard yuan, dat komt omgerekend neer op 2,3 miljard euro.