Volledig scherm
© DotControl

Bedrijven grasduinen ongevraagd in privéleven tinderaars

Gebruikers van datingapp Tinder die denken dat hun sexy foto's alleen bestemd zijn voor de ogen van andere tinderaars komen bedrogen uit. Bedrijven blijken namelijk via deze applicatie ongevraagd een kijkje te nemen in ieders privéleven. Zo gebruikt een Rotterdams internetbureau de app voor personeelswerving. Volgens juristen mag Tinder privégegevens niet aan bedrijven prijsgeven. 'Een pikante bikini-foto is niet bestemd voor een werkgever.'

 
Privéfoto's en andere gegevens liggen voor bedrijven te grabbel
Olav Wagenaar, jurist bij DAS
Volledig scherm
Geen stoere bink of knappe dame voor Rotterdamse Tinderaars tussen de 18 en 35 jaar, zij krijgen een personeelsadvertentie voorgeschoteld op de 'advertentievrije' app. © DotControl
 
Adverteren op Tinder is niet toegestaan, maar marketingactiviteiten van strategische partners beschouwen wij niet als reclame
Rosette Pambakian, woordvoerster Tinder

Met Tinder kunnen de 1,2 miljoen gebruikers in Nederland op zoek gaan naar een 'match' door het bekijken en beoordelen van facebookfoto's. De datingapp zegt advertentievrij te willen zijn, maar het Amerikaanse bedrijf kan dit niet waarmaken. Veel organisaties weten namelijk de weg naar de populaire app te vinden door simpelweg een facebookaccount met een advertentie als profielfoto aan te maken.

Een non-profit organisatie die aids onder de aandacht wil brengen onder jongeren liet bijvoorbeeld door zo'n nep facebookaccount een condoomreclame verschijnen (zie video onderaan) in Tinder en een reclamebureau uit Berlijn vroeg mensen een profielfoto op Tinder te plaatsen met daarin een hartje en hun bedrijfsnaam. 

Tindertising
Ook in Nederland is 'tindertising' in opkomst. Zo krijgen gebruikers  tussen de 18 en 35 jaar in de omgeving Rotterdam een personeelsadvertentie voorgeschoteld van het Rotterdamse internetbureau DotControl. Tinderaars zien in dit geval geen aantrekkelijke dame of stoere bink, maar een wervend tekstje als 'Zin in een babbeltje? Wij ook' en 'Wij zijn op zoek naar nieuw talent'. Wie naar rechts swipet geeft aan interesse in de baan te hebben en de app start dan automatisch een chatfunctie met de 'toekomstige' werkgever. 

Volgens Olav Wagenaar van DAS en advocatatenbureau SOLV overtreedt Tinder hoe dan ook de Wet bescherming persoonsgegevens, ook zonder tindertising. 'Nergens verwijst de app naar hun privacy policy. Gebruikers geven alleen toestemming tot gebruik van hun facebookprofiel en niet tot het gebruik van de persoonsgegevens. Ook wordt er niet vermeld waar de gegevens precies voor worden gebruikt.'

Privacy
Tinder werkt niet zonder een facebookprofiel te koppelen, waarbij tenminste naam, profielfoto's, het geslacht, vrienden, seksuele voorkeur en likes (interesses) openbaar staan. Wagenaar: 'Deze privégegevens liggen nu, met Tinder als doorgeefluik, te grabbel voor bedrijven met commerciële doelstellingen. Bedrijven kunnen doelgroepgericht en ongestoord meekijken over de schouder van de niets vermoedende Tinderaar'. De jurist is zich bewust dat ook zonder Tinder veel werkgevers de openbare facebookprofielen van hun sollicitanten raadplegen. 'Maar ook dit mag niet zonder toestemming'.

Tinder wil niet reageren op de aantijgingen. Wel laten ze in een schriftelijke reactie weten dat 'er geen reclames op de app zijn toegestaan'. Marketingactiviteiten van strategische partners zijn een ander verhaal, verwijst woordvoerster Rosette Pambakian naar het Mega Mindy Project. 'Dit beschouwen wij niet als reclame'. Indien gebruikers verdachte accounts zien, kunnen zij daar melding van maken of blokkeren volgens de zegsvrouw. 'Wij zullen deze dan verwijderen'.

Geen date, maar een baan via Tinder
Zolang 'nepaccounts' dus niet worden aangegeven zijn bedrijven zo vrij als een vogeltje in de digitale lucht en dat beseffen Cees-Jan de Melker en Nuri Bayirli, de creatieve breinen achter de Rotterdamse personeelsadvertentie maar al te goed. 

'Tot nu toe is de actie succesvol, de teller staat al tussen de 700 en 800 matches', vertelt De Melker trots. 'Daarin hebben al tien serieuze kandidaten gereageerd'. Maar de zogenaamde 'tindertising' leverde ook negatieve geluiden op, want niet elke tindergebruiker zit te wachten op een vacature. 'Leuke manier van personeel werven, maar ik hoop niet dat meer bedrijven dit gaan doen', klinkt een van de reacties in de chatfunctie.

Bikinifoto
Ook Wagenaar staat huiverig tegenover de ludieke actie. De jurist ziet wat haken en ogen aan het wervingsverhaal. 'Ik kan mij voorstellen dat een vrouw een pikante bikinifoto op Tinder liever niet prijsgeeft aan een toekomstige werkgever'. Daarnaast vindt hij dat werkgevers er niet blindelings vanuit mogen gaan dat alles klopt wat er op Facebook geschreven staat. 'Werkgevers halen dus flink wat controlewerk op hun nek om een juiste kandidaat te vinden'.

Ook de voorselectie vindt de jurist niet helemaal zuiver. 'DotControl heeft gefilterd op kandidaten tot 35 jaar en binnen een straal van 25 kilometer woonachtig in Rotterdam. Groepen die deze kenmerken niet vertonen komen via deze advertentie niet in aanmerking voor de vacature'.

Volledig scherm
Tussen alle positieve geluiden, klinkt ook kritiek op de creatieve personeelsadvertentie van DotControl op de 'advertentievrije'datingapp Tinder. © DotControl

Poll

Disney+ abonnee geworden?

  • Ja, hoe meer streaming hoe beter! (10%)
  • Ja, tijdelijk in elk geval (13%)
  • Nee, ik hou het bij Netflix (47%)
  • Nee, ik doe niet aan streaming (29%)
6089 stemmen