Volledig scherm
© REUTERS

‘Chinezen achter dataroof bij easyJet’: gegevens 9 miljoen klanten op straat

UpdateLuchtvaartmaatschappij easyJet is getroffen door een grote dataroof. Criminelen, mogelijk Chinese hackers, hebben toegang gekregen tot de gegevens van 9 miljoen klanten. Het gaat onder meer om hun mailadressen en reisplannen. De ‘wapens’ die ze hebben gebruikt om binnen te komen, doen denken aan andere recente cyberaanvallen op luchtvaartbedrijven, zeggen twee bronnen rond het onderzoek tegen persbureau Reuters.

Bij 2208 klanten maakten de daders ook creditcardgegevens buit, aldus de Britse prijsvechter. EasyJet zegt dat het al contact heeft opgenomen met die groep en zal de anderen de komende dagen informeren. Volgens de luchtvaartmaatschappij is er snel actie ondernomen en hebben de criminelen geen toegang meer tot de gegevens.

Het is niet bekend door wie de roof is uitgevoerd, maar de maatschappij spreekt van ‘een aanval van een zeer geavanceerde bron’. ,,Er is geen bewijs dat enige persoonlijke informatie van welke aard dan ook is misbruikt", benadrukt de maatschappij. De getroffen klanten krijgen het advies om maatregelen te nemen om mogelijke phishing tegen te gaan. Zo wordt hen gevraagd om alert te zijn op mogelijke nepmailtjes

Niet duidelijk is of ook de gegevens van Nederlandse klanten zijn buitgemaakt. ,,Als we geen contact met je opnemen, is er geen toegang geweest tot je informatie”, laat de easyJet in een reactie weten. Het bedrijf zegt verder het cybersecuritycentrum van de Britse overheid en de Britse privacywaakhond op de hoogte te hebben gesteld.

  1. Van ‘f*ck off’ tot ‘bescheiden glimlachje’: waarom iedereen de simpelste smiley zo anders interpreteert

    Van ‘f*ck off’ tot ‘bescheiden glimlachje’: waarom iedereen de simpelste smiley zo anders interpre­teert

    ‘De allervreselijkste emoji’ noemt cartooniste ‘Niet nu Laura’ het. Ze heeft het over de simpele smiley met de neutrale glimlach, de slightly smiling face genaamd. Het internet barst van de memes over hoe we die emoji ervaren. Is hij gewoon blij? Ironisch? Passief-agressief? Zo’n simpele emoji blijkt voor velerlei uitleg vatbaar. Mediapsycholoog Koen Ponnet onthult waarom.