Dagelijks bedrijven plat door gijzelsoftware: ‘Gaat al meer geld in om dan in drugshandel’

In Nederland is elke dag een bedrijf het slachtoffer van cybercriminelen. Ze leggen het systeem plat en eisen soms tonnen losgeld. Uit schaamte en vrees voor reputatieschade geeft een directie meestal geen ruchtbaarheid aan de gijzeling. Deze site dook in een duistere onderwereld.

16 reacties

  • waanzinnige Wereld

    1 jaar geleden
    P.Moenen hier. Hoe komt die Gijzel software? Ik ben zelf ook slachtoffer van gijzel software geweest. Ik had een afbeelding geopend en het kwaad was al geschied. Hoe kan dit waar zijn? Als ik reclame in de brievenbus krijg een ik open het, staat er toch ook geen onzichtbare dief in de kamer? De OS-en zijn ranzig. Hoe kan er Code verstopt worden in een plaatje... Je zou de leverancier van het is aansprakelijk moeten kunnen stellen... Proefproces je? Iemand?
  • E. Onrust

    1 jaar geleden
    Het is een goed idee om betalen te verbieden. De chanteurs zullen steeds verder gaan met hun eisen. Ik denk dat het loslaten van gemakzucht al heel wat ellende scheelt!
  • J. Ginder

    1 jaar geleden
    @Paul Verder: jouw oplossing klinkt leuk, maar werkt niet in een server omgeving. Dat is niet een kwestie van 'schijfje' eruit, etc. Een server is heel wat anders. Dat veel bedrijven zelfs nog met Windows XP werken of hun updates uitstellen, dat is een veel groter probleem. Thuis alles op orde hebben, lijkt me logisch.
  • J. Ginder

    1 jaar geleden
    In het artikel worden eigenlijk al best veel oplossingen aangedragen, maar veel bedrijven vinden dat lastig en moeilijk. Zelf werk ik bij het inloggen bij mijn werkgever met een tweetrapsautorisatie. Daarnaast elke 3 maand verplicht je wachtwoord aanpassen. En alles staat in de cloud. Toch worden hacks geprobeerd, die mislukken, want onze cloud leverancier heeft de zaken goed op orde. Toch komen er soms mails binnen met rare linkjes, daar klik je door veel waarschuwing niet op.
  • Georg Grabner

    1 jaar geleden
    @Patrick Kozak Leg mij dan eens uit hoe simpel dat is?. Ben benieuwd hier naar. Kan ik gelijk mijn klanten helpen
  1. Musk: blauw vinkje eind november nog niet terug op Twitter

    Musk: blauw vinkje eind november nog niet terug op Twitter

    Twitter Blue komt waarschijnlijk toch nog niet terug eind deze maand. Twittereigenaar Elon Musk zei in de nacht van maandag op dinsdag in een tweet dat de dienst, waarbij betalende gebruikers een blauw vinkje kregen, pas weer gelanceerd wordt wanneer er genoeg zekerheid is dat mensen bekendheden en bedrijven niet na kunnen doen als ze het vinkje kunnen kopen. Musk zei ook dat organisaties waarschijnlijk een ander kleur vinkje krijgen dan individuen.