Volledig scherm
John de Mol. © ANP JEROEN JUMELET

De Mol spant kort geding aan tegen Facebook

UpdateJohn de Mol gaat bij de rechtbank in Amsterdam eisen dat Facebook per direct de nodige maatregelen neemt om het misleiden van consumenten met nepadvertenties voor bitcoins met zijn naam en beeltenis te stoppen. Ook wil hij de gegevens van de afzender van de advertenties hebben. Hij stapt naar de rechter omdat Facebook de verlangde maatregelen ondanks herhaalde verzoeken niet vrijwillig neemt.

John de Mol zegt over het kort geding, dat op 5 juni zal dienen: ,,Het stuit me tegen de borst dat mensen hun zuurverdiende geld kwijtraken aan deze oplichterij. Mijn naam en beeltenis, en die van andere bekende Nederlanders, worden misbruikt voor het om de tuin leiden van onwetende consumenten. Iedereen begrijpt dat wij dat verschrikkelijk vinden. Facebook weigert maatregelen te nemen om dit te voorkomen", luidt het statement van de mediamagnaat, die stelt het bedrijf een kans te hebben gegeven maar tegen ‘een muur van onwelwillendheid’ aan te zijn gelopen.

De Mol wil dat Facebook stopt met het delen van de nepadvertenties, vooral omdat er veel slachtoffers zijn die worden opgelicht. Dat wil hij in de toekomst zien te voorkomen. ,,De maatregelen waar ik om vraag houden niet meer en niet minder in dan dat Facebook zich ogenblikkelijk houdt aan zijn eigen advertentiebeleid en niet in strijd handelt met de Nederlandse en Europese regelgeving.”

Actie

Waylon, Humberto Tan, Henry van Loon, Alexander Klöpping , Matthijs van Nieuwkerk: deze BN’ers figureren al veel langer in een serie nepadvertenties waarin ze misbruikt worden om schimmige bitcoin-producten aan de man te brengen. Deze namen voegen zich echter niet bij het kort geding van De Mol. Een woordvoerder van Talpa reageert: ,,Dit is echt de zaak van John, maar hij hoopt natuurlijk dat de uitkomst een breder effect heeft.”

Een andere reden waarom de eerder genoemde slachtoffers niet deelnemen aan het kort geding, hangt volgens de woordvoerder samen met tijd. ,,De Mol wil nú actie. Voordat je met iedereen op een lijn zit, ben je weer lange tijd verder.”

Blendle-oprichter Alexander Klöpping reageert ook: ,,Ik heb Talpa laten weten dat ik me graag bij hun zaak voeg als dat de kans vergroot dat deze oplichters aangepakt worden.” Het lijkt erop dat Klöpping zelf niet een kort geding gaat aanspannen.

Advertentiebeleid

Facebook vermeldt in zijn advertentiebeleid dat advertenties op de platformen geen valse, misleidende, frauduleuze of misleidende content mogen bevatten en geen inbreuk mogen maken op rechten van derden. Het bedrijf vermeldt daarbij dat het de aangeboden advertenties scant en van zijn platformen weert wanneer ze niet voldoen aan deze regels. 

John de Mol eist dat Facebook zich houdt aan zijn eigen beleid en er bij het scannen van de aangeboden advertenties voor zorgt dat de nepadvertenties voor bitcoins met zijn naam en beeltenis niet op de platformen van het bedrijf verschijnen. Facebook heeft hiertoe de technische mogelijkheden.