De Mol wint van Facebook: bitcoin-vonnis zet platform voor het blok
UPDATE / videoFacebook moet misleidende bitcoin-advertenties met BN’ers aanpakken. Het platform kan zich niet verschuilen achter de rol van ‘neutraal doorgeefluik’, zo oordeelde de rechtbank van Amsterdam vanmiddag in een uitspraak met potentieel ingrijpende gevolgen voor social mediabedrijven. ‘Ze kunnen er wèl wat aan doen’.
Delen per e-mail
Mediaondernemer De Mol sleepte Facebook dit voorjaar voor de rechter omdat zijn naam misbruikt wordt in dubieuze advertenties om bitcoin-investeringen af te troggelen. Al meer dan 150 Nederlanders trapten in de truc en verloren samen bijna twee miljoen euro. De Mol eist striktere maatregelen, onder meer met een ‘filter’ waardoor advertenties niet meer opduiken. Hij wordt gesteund door veel andere BN’ers – zoals Humberto Tan, Jort Kelder en Eva Jinek- van wie de naam en foto’s ook geregeld opduiken in de nepreclame.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
Stoppen met antidepressiva? ‘Iedereen kan afbouwen, als je je maar goed voorbereidt’
Met antidepressiva beginnen is één ding, ermee stoppen is óók een grote stap. Marianne ter Mors (38), een van de 1,2 miljoen Nederlanders die deze pillen slikken, schreef er een boek over. ,,Pas na vijf maanden voelde ik me weer de oude.’’ -
De transparante tv komt er aan, maar koop hem (nog) niet
De Chinese telefoonmaker Xiaomi werkte lange tijd aan iets bijzonders: een transparante televisie, waar je er van beide kanten doorheen kan kijken. Dat ziet er onwijs gaaf uit, maar er zijn nog een hoop redenen om zo’n futuristisch scherm niet in huis te halen. -
Ruud Feltkamp en andere BN’ers nog altijd misbruikt voor bitcoinbedrog
De naam en foto’s van BN’ers en top-ondernemers worden nog altijd misbruikt in nepberichten voor het binnen hengelen van bitcoin-investeringen. Platforms als Facebook lijken maar lastig grip te krijgen op de malafide praktijken: ‘Kwaadwillenden worden slimmer’. -
John de Mol en Facebook nemen meer tijd voor onderhandelingen over bitcoinbedrog
Mediamagnaat John de Mol en sociale mediaplatform Facebook onderhandelen nog altijd over de aanpak van nepadvertenties voor bitcoin-investeringen. De deadline liep vandaag af, maar beide partijen hebben de rechter meer tijd gevraagd. -
Waarom telefoons inmiddels meer dan 1800 euro kosten
Vroeger was niet alles beter, maar een telefoon kostte tien jaar geleden in elk geval geen maandloon. Toch bestaan er steeds meer smartphones waar je meer dan 1500 euro voor betaalt. Hoe komt dat? En is het nog de moeite waard om die meerprijs te betalen?
-
PREMIUM
Vrouw (75) uit Veldhoven misleid door ‘Marco Borsato’: voor 22.000 euro opgelicht
Joanna (75) uit Veldhoven klikte op een Facebook-advertentie van Marco Borsato en raakte 22.000 euro kwijt. Ze is een van de vele slachtoffers van buitenlandse Bitcoin-oplichters. -
PREMIUM
Martijn laat mensen die hun smaak verloren weer proeven: ‘Ik vind het soms zelf echt niet te eten’
Martijn van Gemst (40) laat mensen die hun smaak hebben verloren weer proeven. Net nadat hij een speciale opleiding hiervoor afrondde, verloor hij zélf zijn smaak door corona. Even was hij in ‘complete paniek’, tot hij besloot zichzelf te onderzoeken. Met succes. ,,Als je het allerliefst friet met mayonaise eet, maar je proeft het niet meer, dan zorg ik ervoor dat je het wél weer ervaart.” -
VRAAG & ANTWOORD
‘Waarom vormen de koplampen van een auto vaak een gezicht?’
,,Waarom vormen de koplampen van een auto vaak een gezicht?”, vraagt lezer Jaïr Waal in de wekelijkse vraag & antwoord-rubriek van onze autoredactie.