Drukte bij landelijk coronatest-nummer zorgt voor langere wachttijden
Het landelijke telefoonnummer om een coronatest aan te vragen kampt met drukte. ,,We kunnen helaas niet iedereen tegelijk te woord staan. Het kan zijn dat je daardoor langer moet wachten tot je een medewerker aan de lijn krijgt. Onze excuses voor het ongemak’’, aldus de landelijke organisatie achter de Gemeentelijke Gezondheidsdiensten (GGD’en).
Delen per e-mail
Het landelijke coronatest-afsprakennummer (0800-1202), waar iedereen met klachten van het coronavirus zich kan melden om getest te worden, was vandaag ‘s ochtends en rond het middaguur slecht bereikbaar. ,,Wat we elke keer zien, is dat er een piek in de ochtend zit. Als mensen lang moeten wachten, krijgen ze een bandje dat ze een halfuur later terug moeten bellen. Inmiddels hebben we ‘s ochtends meer callcentermedewerkers ingezet’’, aldus de woordvoerder.
Toch voorkwam dat vandaag niet dat de lijn slecht bereikbaar was. De testlijn krijgt sinds gisteren weer meer telefoontjes. ,,Woensdag was – na 1 juni, de dag waarop de lijn gelanceerd is – de drukste dag’’, zegt de woordvoerder. ,,Toen is de lijn 33.000 keer gebeld, dat is een enorme stijging vergeleken met vorige week, toen we zo’n 20.000 telefoontjes minder hadden.’’
Volgens GGD-directeur Sjaak de Gouw neemt ook ‘de gemiddelde tijd’ van een telefoontje iets toe. ,,Omdat het soms meer tijd kost om de testlocatie te vinden waar iemand snel terechtkan.’’ De wachttijden voor afspraken liepen ook op; zo konden mensen die vandaag belden bijvoorbeeld pas zaterdag terecht.
Overbelast
Op de dag dat de testlijn gelanceerd werd, was die ook al overbezet. Doordat mensen meerdere keren probeerden te bellen, ontstond een toestroom van 323.000 telefoontjes. Belletjes werden toen weggehouden, omdat de lijn anders plat zou gaan. De toestroom was zo groot dat de systemen overbelast raakten en gedurende de dag minder mensen een afspraak konden maken dan voorzien.
De landelijke GGD deed toen de dringende oproep om ‘alleen te bellen met klachten passend bij het coronavirus’. ,,Het is belangrijk dat mensen met klachten van het coronavirus, zoals hoesten, verkoudheid of verhoging, snel bij een van de GGD’en terecht kunnen voor een test. Daarom een dringende oproep aan mensen zónder klachten of met algemene vragen om het afsprakennummer niet te bellen.’’
Bekijk al onze video’s over het coronavirus:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
TERUGLEZEN | 'Spanje beheerst coronavirus en is veilig’
Spanje is veilig voor de Spanjaarden en veilig voor toeristen. Het coronavirus is er onder controle. Dit beklemtoonde de minister van Buitenlandse Zaken Arancha González Laya, nadat Groot-Brittannië het Zuid-Europese land plotseling van de lijst veilige landen had geschrapt. Lees hier het liveblog van zondag 26 juli terug. -
Dit is hoe je een tekenbeet herkent en waar je op moet letten
Vandaag begint de week van de teek. Een expert en een ervaringsdeskundige vertellen hoe je een tekenbeet herkent en waar je op moet letten. ,,Je lichaam controleren op tekenbeten na een bezoek aan de natuur, zou net zo gewoon moeten zijn als iedere dag je tandenpoetsen.” -
Burn-out ligt op de loer: LinkedIn geeft duizenden medewerkers deze week vakantie
Het sociale medium LinkedIn heeft bijna al zijn werknemers (15.900 mensen) sinds afgelopen weekeinde een week vakantie gegeven. Het geeft hen de tijd de batterij op te laden en vermindert het risico op burn-outs in deze tijden van thuiswerken, zo stelt het bedrijf. -
Een op vijf werknemers zag in 2020 (vrijwel) niemand tijdens het werk: ‘Mensen raken geïsoleerd’
Ruim een op de vijf werkende mensen komt sinds de coronacrisis vrijwel nooit iemand tegen tijdens werktijd. Vooral werkenden in de financiële sector en in de bedrijfstak informatie en communicatie hebben op een gemiddelde werkdag weinig contact met anderen: vijf op de tien hebben hooguit één ontmoeting met een collega of klant per dag. -
PREMIUMTechnische Dienst
‘Met deze techniek had een drama als Pukkelpop wellicht voorkomen kunnen worden’
Sociale media staan vol met een schat aan informatie. Veel meer dan grappige kattenfilmpjes en foto’s van foodporn. Met de juiste voelsprieten zijn snel en accuraat data te vinden die de wereld een stuk prettiger en veiliger kunnen maken. Die voelspriet heet PublicSonar.
-
Begint je laptop vaak te blazen? Dit kan je eraan doen
Een laptop die gloeiend heet wordt of middenin een Zoom-gesprek begint te blazen is geen pretje. Onze techredacteur legt uit wat je daartegen kan doen en tipt enkele laptopkoelers. -
PREMIUM
Zenuwachtig voor de eindtoets: met deze tips help je je kind goed om te gaan met spanning
En daar is ‘ie weer: de centrale eindtoets (voorheen Cito). Vanaf vandaag zitten weer talloze achtstegroepers te zwoegen op deze testen die moeten uitwijzen naar welk niveau middelbare school ze straks gaan. Alhoewel: het is een achtervang tegenwoordig. Want de docent heeft het laatste woord. Wij geven vijf tips aan kinderen, leraren, ouders én opa’s en oma’s hoe je je hier in deze tijd goed op kan voorbereiden. -
PREMIUM
Naïef is ze niet en verdachte mailtjes negeert Gerda (57) altijd: tóch werd ook zij opgelicht voor 5500 euro
Wie denkt dat online oplichters vooral slachtoffers maken onder ouderen heeft het mis: afgelopen coronajaar waren vooral mensen tussen de 40 en 60 jaar de pineut. Eén keer klikken op een foute link leverde gemiddeld 1500 euro schade op. En gevallen waarin mensen vele duizenden euro's kwijtraken zijn geen uitzondering.