Volledig scherm
PREMIUM
De parlementen van vijf landen willen tegelijk met Facebook-topman Mark Zuckerberg praten over desinformatie en nepnieuws. © EPA

Facebook beleeft publicitair rampjaar: ‘ze verdienen aan controverse’

Publicitair is 2018 een rampjaar voor Facebook. Het platform maakt meer winst dan ooit, maar ligt door misbruik van gegevens en nepnieuws zwaar onder vuur. Heeft het machtige socialemediabedrijf zijn beste tijd gehad? En hoe lang komt de grondlegger en het gezicht van Facebook, techmiljardair Mark Zuckerberg, hier nog mee weg?

O ironie: de manier waarop de socialemediagigant omging met eerdere schandalen, werd deze week een schandaal op zich. The New York Times, één van Amerika’s meest vooraanstaande dagbladen, dook in het doorgaans potdichte Silicon Valley-bolwerk en beschreef hoe Facebook via pr-bedrijven critici en concurrenten zwart probeerde te maken via zwaar gekleurde nieuwsberichten. Ook werd er te laat gereageerd op de Russische pogingen om nepnieuws te verspreiden, aldus de krant.