Volledig scherm
Ook zanger Waylon wordt misbruikt in nepadvertenties voor bitcoin. © Shody Careman

Facebook krijgt geen grip op bitcoin-bedrog: ‘houd die smoel uit m'n feed’

Waarom lukt het Facebook niet om de irritante nepadvertenties voor Bitcoin-beleggingen te weren? BN’ers balen dat ze nog steeds opduiken in berichten om inleg af te troggelen. En de oplichters profiteren: sinds januari meldden zich al ‘vele tientallen’ gedupeerden bij de landelijke fraudehelpdesk. 

Blendle-oprichter Alexander Klöpping deed gisteren bepaald geen moeite om zijn frustratie te verbergen. Op twitter deelde hij de zoveelste nepadvertentie uit zijn Facebook-tijdlijn, deze keer met zanger Waylon in de hoofdrol: ,,Ze (Facebook, red.) verdienen miljarden door supergedetailleerde persoonlijke profielen van miljarden gebruikers te verwerken. Maar het lukt ze niet om de smoel van Waylon uit m’n feed te houden. Facebook is een kutbedrijf.”

Waylon, Humberto Tan, John de Mol, Henry van Loon, Klöpping zelf, Matthijs van Nieuwkerk: een trits BN’ers figureert al veel langer in een serie nep-advertenties waarin ze misbruikt worden om schimmige bitcoin-producten aan de man te brengen. Niet zelden worden daarvoor ook websites van nieuwsmedia gekloond, om de belegging een serieus sausje te geven, zoals hieronder te zien is bij een nep-artikel op basis van de opzet van de website van het AD.

(Artikel gaat verder na de foto)

Volledig scherm
Screenshot van een nep-artikel over Bitcoin. © -

Om duidelijk te maken dat ze er zelf niks mee te maken hebben, pasten Alexander BITCOIN ADS ZIJN NEP Klöpping en voormalig GTST-acteur Ruud Feltkamp hun twitternamen zelfs aan. ,,Het is heel irritant”, zei Feltkamp eerder. ,,Dagelijks krijg ik meldingen dat mensen mij zien op Facebook, Instagram, Twitter, LinkedIn: noem het maar op. Dit is echt vervelend.”

Maar de politie en social mediabedrijven lijken machteloos tegen deze vorm van bedrog. Aanbieders wisselen vaak van website en naam, of doen zich anders voor via online aliassen, waardoor de advertenties er toch doorheen glippen. De landelijke fraudehelpdesk meldde eind maart dat er sinds januari ‘vele tientallen’ nieuwe gedupeerden zijn. Die zijn hun inleg kwijt. Voor één websites is het gemelde schadebedrag al opgelopen tot zes ton. 

Volgens een woordvoerder van Facebook worden ‘kwaadwillenden steeds slimmer’: ,,Helaas zoeken zij manieren om hun advertenties er toch doorheen te krijgen.”