Volledig scherm
© anp

Facebook open over 'opdringerige' privacyvoorwaarden

Facebook geeft alvast zijn nieuwe privacyvoorwaarden vrij en doet er deze keer totaal niet geheimzinnig over. In de nieuwe gebruikersovereenkomst laat Facebook weten informatie te verzamelen van bijvoorbeeld websites die je bezoekt. Dat meldt het Vlaamse zakenblad De Tijd.

Vanaf 30 januari zal Facebook zijn gebruikers overal kunnen volgen en zal het alle sites die je bezoekt, onthouden. Bovendien heeft Facebook toegang tot de contacten uit uw adresboek en alle data die u verstuurt via andere applicaties, zoals WhatsApp en Instagram. Dit is echter geen nieuw beleid, maar voorheen deed het sociale platform geheimzinnig als het gaat om privacy van gebruikers.

Bekijk hier de nieuwe voorwaarden van Facebook.

Waarom toch?

Waarom is Facebook zo geïnteresseerd in zijn gebruikers? Dat heeft alles te maken met advertenties, want hoe meer ze over je weten, hoe gerichter ze kunnen adverteren en hoe gerichter de advertenties, hoe meer reclameopbrengsten ze opleveren.

Advertenties zijn nog altijd de belangrijste inkomsten voor Facebook en dat zal in de nabije toekomst niet veranderen.

'Meest opdringerige overeenkomst ooit'

Volledig scherm
Google houdt via de GMail-app voor Android ook de locatie van de gebruikers bij. © livemans.com

Hoewel het nieuwe beleid in lijn ligt met het beleid dat Facebook al jaren voert, spreken kenners nu van "de meest opdringerige overeenkomst ooit". Het Londense advocatenbureau Simons Muirhead & Burton nam de overeenkomst onder de loep en vindt dat de sociaalnetwerksite echt heel ver gaat. Gebruikers staan bijvoorbeeld ook hun intellectuele rechten af aan Facebook en dat was tot nu ongezien.

Facebook is heus niet de enige internetdienst die de locatie van zijn gebruikers registreert. Google houdt bijvoorbeeld via de Gmail op Android de locaties bij van zijn gebruikers, waardoor het perfect weet waar ze geweest zijn.

Kunnen we eraan ontsnappen?

We hebben helaas slecht nieuws , want er valt niet te ontsnappen aan de nieuwe Facebookvoorwaarden. Wanneer je Facebook gebruikt, accepteer je immers de voorwaarden. Dat betekent dat je zowel jouw intellectuele eigendom op Facebook afstaat en dat Facebook toegang heeft tot uw locatie en surfgedrag. Bovendien mag alles wat je op Facebook deelt, commercieel gebruikt worden, ook je persoonlijke foto's.

De Duitsers ontsnappen wel aan de nieuwe voorwaarden, omdat Duitsland het enige land is dat Facebook als een Amerikaans bedrijf beschouwt. Alle andere Europese landen beschouwen Facebook als een Europees bedrijf, omdat de lokale privacywetgeving er van kracht is en het Europese hoofdkwartier in Ierland is gevestigd.

Ondertussen proberen ook andere Europese landen te ontkomen aan de nieuwe Facebookregels. Onze overheid heeft bijvoorbeeld een onderzoek geopend naar de nieuwe voorwaarden en hoopt ze zo te kunnen opschorten.

Wat heb ik aan mijn privacy-instellingen?

Volledig scherm
© mijnonlineidentiteit.nl

Met de privacy-instellingen van je Facebookprofiel kun je jouw privacy beschermen, maar dan vooral tegenover andere Facebookers. Je kunt bijvoorbeeld vermijden dat je getagd wordt of dat er iets op je timeline wordt gezet, maar je hebt helaas geen controle over wat Facebook zelf met je gegevens doet.

Haalt een juridische bepaling op mijn facebookstatus iets uit?

Heel wat mensen die hun intellectuele eigendom willen beschermen, hebben een statusupdate geplaatst met een juridische bepaling om hun intellectuele rechten op te eisen. Dit heeft echter weinig nut, want wie een facebookaccount heeft, accepteert automatisch de voorwaarden. We kunnen een juridische bepaling als statusupdate eigenlijk vergelijken met een spandoek in een voetbalstadion. Je maakt je ongenoegen wel duidelijk, maar je bent ondertussen wel in het stadion.  

Volledig scherm
© insidefacebook.com