Volledig scherm
Facebook biedt de mogelijkheid nepnieuws te rapporteren met een speciale knop. © ANP

Google, Facebook en Twitter gaan strijd aan met nepnieuws rond coronavirus

Facebook, Twitter en Google verzetten zich actief tegen de grote hoeveelheden nepnieuws rond het coronavirus, schrijft The Washington Post. Dat blijkt uit maatregelen die de techreuzen de afgelopen dagen namen. 

Met de snelle verspreiding van het virus neemt ook de hoeveelheid nepnieuws toe. Zo werden er op Facebook onder meer behandelingen tegen het virus aangeboden, werd er geopperd dat Amerikaanse overheidsmedewerkers in het geheim een patent hadden gecreëerd voor een vaccin en werd een artikel over de genezende werking van Oregano-olie zo’n tweeduizend keer gedeeld in verschillende privégroepen. Na een factcheck bleek dat artikel tien jaar oud te zijn en nergens op gebaseerd. Omdat het nepnieuws gedeeld werd in privégroepen, bleek het extra lastig op te sporen voor de factcheckers van Facebook. 

Loopje met de waarheid

Twitter verwijst Amerikaanse gebruikers die zoeken naar het coronavirus door naar een website van het Amerikaanse ministerie van Volksgezondheid en Sociale Zaken. YouTube, eigendom van Google, gaat de strijd aan met nepnieuws door zijn algoritme aan te passen. Video’s die een loopje nemen met de waarheid, moeten minder vaak getoond worden aan gebruikers. Desalniettemin ontsprong een aantal filmpjes met desinformatie de dans. Eén video werd ruim 400.000 keer bekeken.

Afgelopen jaar raakte Facebook zijn Nederlandse factcheck-partners kwijt. Nu.nl verbrak de samenwerking  omdat beweringen van politici niet op waarheid getoetst mochten worden. Eerder trok ook de Universiteit Leiden zich terug. 

Bekijk hieronder onze video's over het coronavirus.