Het geheim van het razend populaire Girlscene.nl
Binnen 5 jaar is Girlscene.nl uitgegroeid tot het grootste platform voor jonge vrouwen in Nederland: de site trok vorige maand voor het eerst ruim 2 miljoen unieke bezoeksters. Hoofdredacteur Danique Hoofwijk (25): 'Het gaat niet alleen maar om nagellak en tassen.'
Delen per e-mail
Ze krijgen tegenwoordig verkering achter hun telefoon
Haar gemiddelde lezeres is rond de 19 jaar, wil na de middelbare school een jaar reizen of nadenken over een vervolgstudie of werk en heeft tussen de 40 en 60 euro per maand kleedgeld. Dat gaat bijna allemaal naar Primark en H&M onder het mom: liever 10 goedkopere items dan 1 mooie broek.
Maar Girlscene.nl-hoofdredacteur Danique Hoofwijk weet door onderzoek en enquêtes veel meer van haar bezoeksters en de ruim 500.000 meiden die actief zijn op haar forum. Bijvoorbeeld dat 70 procent direct na het opstaan haar telefoon checkt, 86 procent online shopt en de meerderheid haar vriend niet opdoet in club of kroeg, maar via de app Tinder. Hoofwijk: ,,Ze krijgen verkering achter hun telefoon. Eerst via Tinder en dan gaat het door naar Whatsapp. Dat is zoveel laagdrempeliger dan een club of kroeg waar je daadwerkelijk naar iemand moet toestappen. Want dan is het: hoe begin je een gesprek? Ze zijn toch behoorlijk verlegen.''
Top 5
Hoofwijk, die 3 jaar geleden begon als hoofdredacteur, noemt het succes van de site de interactieve cocktail van glamour, trivia, maatschappelijke onderwerpen en heftige zaken.
Zo staan in de top 5 van meest gelezen/besproken berichten deze week: Serious Request, hoe blijf je gezond rond de feestdagen, de mooiste/indrukwekkendste momenten van 2014, hoe blijft je budget gezond rond de feestdagen en weetjes over celebs. ,,Natuurlijk spelen fashion en beauty een belangrijke rol. En besteden we aandacht aan selfies en andere trends. Maar de meiden willen niet alleen maar praten en lezen over nagellak en tassen, want velen hebben ondervonden dat het leven niet alleen maar rozengeur en maneschijn is. ,,Er worden bij ons ervaringen uitgewisseld over problemen ontstaan door afschaffing van de studiefinanciering, of over boulimia, anorexia, automutilatie en pesten. Of over de dood van een familielid. In die gevallen geven we wel antwoord op vragen. We gaan nooit op de stoel van de hulpverlener zitten, ook al zien onze lezeressen Girlscene als hun oudere zusje tegen wie ze opkijken. We verwijzen altijd door naar deskundigen.''
De site leeft van adverteerders als L'Oréal, Nike, Converse en Warner Bros. De merken hopen de moeilijk bereikbare jongevrouwendoelgroep aan zich te binden door banners en ruimte in te kopen die ook via Facebook en Instagram worden gecirculeerd. Hoofwijk: ,,Toch zal ik altijd eerlijk mijn mening geven over de producten van deze merken. Als een recensie niet deugt, prikken de meiden daar gelijk doorheen.''
Zelfbeeld
Hoewel ze pas halverwege de 20 is, ziet Hoofwijk al grote verschillen tussen zichzelf en de jongste Girlscene-lezeressen. ,,Ze zijn aan de ene kant nieuwsgierig en hebben een eigen mening, aan de andere kant twijfelen ze aan hun zelfbeeld. Veel meiden spiegelen zichzelf aan celebs, daar heb ik mij nooit mee beziggehouden. Ik bedoel dat ze denken: als Miley Cyrus zich zo kleedt of gedraagt, kan ik het ook. Dat is natuurlijk niet zo. Wij leggen uit dat het misschien een minder goed idee is om in een naveltruitje naar een chique restaurant te gaan.''
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Storing bij Belastingdienst lijkt na vijf dagen opgelost
De technische storing waarmee de Belastingdienst sinds maandag kampt en die problemen veroorzaakt bij het doen van online aangiftes, lijkt te zijn opgelost. Dat laat een woordvoerder weten. Volgens hem is er nu een stabiele situatie. -
Wit en zwart: YouTube blokkeert schaker per ongeluk voor ‘racistisch taalgebruik’
De woorden ‘wit’ en ‘zwart’ zijn voor schakers wat ‘blauw’ en ‘grijs' zijn voor weermannen. Toch stellen ze algoritmes die bedoeld zijn om online racisme op te sporen voor een uitdaging, aldus nieuw onderzoek. Eerder haalde YouTube vermoedelijk een schaker offline nadat het AI-algoritme bepaalde termen onterecht bestempelde als ‘hate speech’. -
PREMIUM
Door webshops ligt een koopverslaving op de loer, dit doe je eraan
Winkelen en uitgaan kan al een tijd niet, maar gelukkig hebben we webshops. Nou ja, gelukkig... Voor sommige mensen is een druk op de koopknop zó verleidelijk, dat een koopverslaving op de loer ligt. -
Financiële reddingsboei: Schalke 04 overweegt plek in competitie League of Legends te verkopen
De Duitse voetbalclub Schalke 04 zou op het punt staan om haar plek in de grootste League of Legends-competitie van Europa, de League of Legends European Championship (LEC), te verkopen. De Franse krant L’Equipe meldt dat de ploeg uit Gelsenkirchen 20 miljoen zou willen hebben voor de plek. -
PREMIUMVerkiezingen
Is nieuw asfalt nog nodig nu thuiswerken de norm is? Partijen zijn verdeeld
In aanloop naar de Tweede Kamerverkiezingen geven politieke partijen in acht afleveringen hun standpunten op het gebied van onder meer wonen, werken, vergroening, asfalt en de nexit. Vandaag aflevering 6: Hebben we al dat asfalt nog wel nodig nu miljoenen mensen thuiswerken? Aan het woord Gijs van Dijk (PvdA) en Joost Eerdmans (JA21).
-
PREMIUM1
Prenatale depressie blijft vaak onbehandeld: ‘Door de stress beviel ik van een prematuurtje’
Niet elke zwangere vrouw is in blijde verwachting. Sommigen voelen zich neerslachtig of angstig, maar om hulp vragen is moeilijk. Dat kan een prenatale depressie tot gevolg hebben. ,,Het is not done om te praten over de slechte kanten van een zwangerschap”, vertelt ervaringsdeskundige Carmen Wille (31). Vroedvrouw en psychotherapeute An-Sofie Van Parys pleit voor meer bewustwording, want een prenatale depressie kan ernstige gevolgen hebben voor moeder én kind. -
PREMIUMvideo6
Hoe Bol.com ineens vijf sterren van klanten krijgt: ‘Ze kiezen voor een getal dat hen beter aanstaat’
Webwinkel Bol.com toont sinds kort op zijn homepage royale klantbeoordelingen, stukken beter dan de jaren daarvoor. De oorzaak blijkt geen plotse toename van superenthousiaste klanten, maar een andere recensiepartner. -
Samsung wil mobiele toestellen minstens vier jaar voorzien van beveiligingsupdates
De Zuid-Koreaanse smartphonefabrikant Samsung wil zijn toestellen langer beveiligen. Het bedrijf zal tot ten minste vier jaar na de oorspronkelijke lancering beveiligingsupdates blijven verstrekken voor zijn Galaxy-producten.