Volledig scherm
Arianna Huffington bij de presentatie van de Franse Huffington Post in januari 2012. © EPA

Huffington kondigt 'World Post' aan: nieuws van 's werelds invloedrijksten

Een online nieuws- en opinieplatform met publicaties van 's werelds (invloed-)rijkste mensen, dat is de opzet van The World Post, het nieuwste project van mediamagnaat Arianna Huffington. De voorvrouw van het Huffington Post-imperium kondigde de nieuwe site vandaag aan. Ze heeft de handen ineengeslagen met de Amerikaans-Duitse 'miljardair zonder huis' Nicolas Berggruen. Bijdrages zullen onder meer komen van Bill Gates, Tony Blair en Google's Eric Schmidt.

Huffington mikt met The World Post zo hoog mogelijk: 'Het brengt de beste geesten en gezaghebbendste stemmen samen om gebeurtenissen te duiden vanuit een mondiaal perspectief', staat in het persbericht. In de hoofdredactie zetelen naast Huffington en Berggruen onder anderen de baas van het Spaanse mediaconglomeraat Prisa, een adviserend redacteur van The Times of India, de directeur van het Amerikaanse Aspen Institute (waar een 'verlicht leiderschap' wordt onderwezen), een van de oprichters van eBay en de baas van Google.

De site moet een platform worden waar de woorden van wereldleiders en invloedrijke CEO's gebroederlijk naast die van een werkloze uit Spanje of een student uit Brazilië te vinden zullen zijn, zegt Huffington tegen The Guardian. 'De grote kracht van Huffington Post is dat we geen hiërarchie kennen.' De presentatie van de nieuwe site zal echter vooral een aangelegenheid zijn van de elite, de site wordt gelanceerd op het World Economic Forum dat eind januari plaatsvindt in Davos.

Filantroop
Het project is voor de helft in handen van de vermogende filantroop Nicolas Berggruen, die het leven in hotels prefereert boven dat in een eigen huis. Naast een succesvol investeerder is hij het hoofd van de denktank Berggruen Institute on Governance waar nieuwe vormen van bestuur worden onderzocht.

The World Post krijgt een eigen url (theworldpost.com, nu nog niet beschikbaar), maar zal ook het 'world'-gedeelte van The Huffington Post gaan vervangen. The Huffington Post verschijnt inmiddels in tien talen en ruim 40 procent van de 94 miljoen unieke bezoekers per maand is van buiten de VS.