Influencer? Dan krijg je misschien met deze nieuwe voorschriften te maken
met videoDe Mediawet is aangepast. Dat brengt nieuwe regels met zich mee voor youtubers, instagrammers en tiktokkers. Vanaf 1 juli moeten influencers zich aan een reeks voorschriften houden die vooral gericht zijn op het maken van reclame. ‘Deze nieuwe regels geven volop ruimte om mooie samenwerkingen aan te gaan.’
Ben je net begonnen met je eigen YouTubekanaal of als influencer op Instagram? Geen zorgen: de regels gelden pas als je meer dan 500.000 volgers hebt, minimaal 24 video’s per jaar publiceert op YouTube, TikTok of Instagram, een KvK-inschrijving hebt en je verdient aan je video’s. Influencers die hier wel aan voldoen vallen vanaf 1 juli 2022 onder toezicht van het Commissariaat voor de Media en krijgen te maken met extra reclameregels in de Mediawet, die al sinds 1 november 2020 van kracht is.
Influencers moeten zich vanaf volgende maand houden aan reclameregels die ook al gelden op televisie en moeten zich inschrijven bij het commissariaat. Dat ziet erop toe dat influencers zich aan de regels houden en beboet ze ook als ze dat niet doen. De hoofdregels zijn: wees helder over reclame, houd rekening met minderjarigen en maak kenbaar wie je bent.
Volgens de Reclamecode Social Media en Influencer Marketing waren influencers - met meer én minder dan 500.000 volgers - al verplicht transparant te zijn over betaalde samenwerkingen. De Mediawet maakt nu aanvullend onderscheid tussen reclame, sponsoring en productplaatsing.
Hashtags
Naomi van der Louw, jurist bij DDMA, de branchevereniging die alle partijen in de industrie vertegenwoordigt, legt uit: ,,Volgens de nieuwe regels mag productplaatsing of een gesponsord product geen overmatige aandacht meer krijgen in een video. Ook is productplaatsing in kinderprogramma’s niet meer toegestaan en het gebruik van hashtags zoals #partner of #collab bij een sponsoring verdwijnt helemaal.’’ Die hashtags zouden niet duidelijk maken dat het gaat om sponsoring. Als je reclame maakt mag je wél hashtags gebruiken, zoals #ad of #reclame.
Door de grote hoeveelheid verschillende regels is het voor influencers soms moeilijk om te bepalen welke regels er precies gelden in specifieke situaties. Daarom heeft DDMA influencerregels.com in het leven geroepen. Op deze voorlichtingswebsite worden de regels over transparantie en reclame per kanaal in simpele taal uitgelegd.
Joost Bouhof, bekend van YouTubekanaal JoostSpeeltSpellen, is in ieder geval blij met de nieuwe regels. ,,Voor ons publiek is het heel belangrijk dat wij als influencers transparant zijn over betaalde samenwerkingen. Het aantal influencers en betaalde samenwerkingen neemt al jaren toe en de nieuwe regels helpen om die groei goed te laten verlopen,’’ vertelt hij. ,,De regels passen nu goed bij het huidige landschap en geven influencers volop ruimte om mooie samenwerkingen aan te gaan.”
Volwassen
Naomi van der Louw sluit zich daarbij aan: ,,Het is goed om te zien hoe influencermarketing zich binnen een paar jaar tot een strak gereguleerde industrie heeft ontwikkeld. Dat laat zien hoe volwassen het vakgebied er inmiddels voorstaat.”
Kijk onze video's op techgebied in onderstaande playlist:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Apple past betaalmethode datingapps aan en voorkomt nieuwe miljoenenboete
Apple heeft zijn beleid voor de App Store aangepast en voldoet nu aan de regels. Dat stelt de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Het techbedrijf staat nu verschillende betaalmethoden toe in Nederlandse datingapps en daarom hoeft de toezichthouder geen nieuwe boetes op te leggen. -
PREMIUMmet video
Met een virtuele bustoer rijden door het Rome van 2000 jaar geleden
Een virtuele bustoer door de antieke binnenstad, in Rome kan het vanaf donderdag. Hobbelend over kasseien versmelten de echte monumenten buiten met virtuele 3D projecties binnen. -
Een mooier vergrendelscherm: dit is er nieuw in iOS 16
Apple organiseert jaarlijks de World Wide Developers Conference (WWDC), een groot evenement voor appontwikkelaars waarop de nieuwste updates voor Apple-software worden aangekondigd. Wat staat er allemaal te veranderen voor iOS-gebruikers dit jaar? -
De beste consoles voor op de achterbank
Het is zomer en dat betekent voor veel gezinnen een lange reis met de auto richting de vakantiebestemming. Wil je die rit iets comfortabeler maken of zit jouw kroost niet te wachten op zes uur lang ‘ik zie wat jij niet ziet’ spelen? Zorg dan dat je een handheld of draagbare spelcomputer meeneemt. -
PREMIUM
We gebruiken steeds vaker kunstmatige intelligentie op school. Waarom?
Een computer die de gezichtsuitdrukking van jouw kind analyseert om te kijken of ze het naar haar zin heeft, daarna haar huiswerk controleert en haar leraar advies geeft over hoe hij beter les kan geven: het klinkt misschien als toekomstmuziek, maar het gebeurt nu al. Wat heb je aan kunstmatige intelligentie in het onderwijs, en is het een goed idee?
-
Energierekening
Ruud is van de variabele contracten: ‘Met de huidige energieprijzen pakt dat wat minder uit’
Hoeveel geld besteed jij aan energie in huis? Hoe probeer je de kosten omlaag te brengen? Deze vragen stellen we elke week aan een Nederlander. Vandaag: Ruud Koot (60) uit Amersfoort. -
PREMIUMmet video
Profvoetballers, dj's en influencers zijn kind aan huis bij dit bedrijf: ‘Wij maken de dikste auto's nóg dikker’
Roze remblokken op een Range Rover, een sterrenhemel in een Rolls Royce of een full body kit op een Lamborghini: bij Absolute Motors kan álles. Profvoetballers, dj’s en influencers zijn kind aan huis bij het Ridderkerkse bedrijf. ,,Wij maken de dikste auto’s nóg dikker.” -
PREMIUM
Goedkoper op vakantie met een hybride die sneller laadt? Zo (on)zinnig is dat
Steeds meer plug-in hybrides hebben een CCS-laadpoort, waarmee je tussendoor sneller kunt laden en – in theorie – veel meer op stroom kunt rijden. Kun je daarmee echt brandstof (en geld) besparen door onderweg zoveel mogelijk te ‘stekkeren’? We nemen de proef op de som richting Zuid-Frankrijk.