Instagram viert 10-jarig bestaan met anti-pestfunctie en oude logo’s
Facebook-dochterbedrijf Instagram bestaat vandaag tien jaar. De organisatie viert dat met een nieuwe functie om pesten tegen te gaan. Mensen die beledigende reacties willen plaatsen, worden er vanaf nu op gewezen dat hun teksten verwijderd kunnen worden. Ook kan het oude logo van de foto-app gebruikt worden om het jubileum te vieren.
Delen per e-mail
Wanneer mensen herhaaldelijk proberen reacties te plaatsen waarvan Instagram denkt dat ze beledigend zijn, waarschuwt het bedrijf die gebruikers dat het die teksten vermoedelijk zal verwijderen. Dat moet het plaatsen van zulke reacties ontmoedigen. De bedoeling is dat gebruikers dankzij de feedback even opnieuw lezen wat ze wilden posten om te kijken hoe dat over kan komen. Instagram analyseert de reacties met een combinatie van algoritmes en kunstmatige intelligentie.
Ook de oude app-logo's van Instagram zijn weer in te stellen om het jubileum te vieren. Dat doe je door naar de instellingen te gaan. Je hebt vervolgens keuze uit vijftien verschillende icoontjes.
Tekst gaat verder onder de tijdlijn....
Jubileum
De komst van de functie valt samen met de tiende verjaardag van Instagram. Kevin Systrom en Mike Krieger brachten de iPhone-versie van de app, toen nog alleen gericht op het delen van foto’s, uit op 6 oktober 2010. Instagram volgde Burbn op, een app om in te checken op locaties en te kijken waar contacten zich bevinden.
De app bood alleen de mogelijkheid vierkante foto’s te uploaden met een resolutie van 640 pixels, de breedte van het scherm van de toen courante iPhone 4 en 4S, met 960x640 pixels. Bovendien konden gebruikers filters toevoegen om te verbloemen dat hun telefoon niet enorm scherpe of mooie foto’s maakte.
De Android-versie volgde pas in 2012. Facebook nam in dat jaar Instagram over voor een miljard dollar. Toen werkten twaalf mensen bij het bedrijf. De groei kwam er vooral doordat bekende mensen de app gingen gebruiken en hun fans er daarmee toe aanzetten dat ook te doen.
Zelfstandig
Systrom en Krieger werkten tot 2018 bij Instagram, dat lange tijd relatief zelfstandig functioneerde binnen Facebook. In die jaren voegde Instagram mondjesmaat reclame toe aan de app om geld te verdienen, in eerste instantie een goedgekeurde advertentie per dag. De bekendste toegevoegde functie is Snapchat-kloon Stories. Niet alleen de functies zijn overgenomen van de concurrent, maar ook de naam.
In de afgelopen jaren heeft Facebook de touwtjes in handen genomen bij Instagram. Het moederbedrijf pusht nu meer advertenties en heeft de diverse berichtendiensten met elkaar geïntegreerd.
In onze nieuwsupdate bespraken we de tiende verjaardag van Instagram:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
AUTOTEST Test Citroën C3: strijd tegen de tand des tijds
Eigenzinnig design en comfort zijn van oudsher belangrijke pluspunten van de Citroën C3. Maar kan de huidige, vier jaar oude generatie de concurrentie nog wel aan? -
PREMIUM
dupe partnertoets Pascalle mag nergens meer knippen, maar op steun hoeft ze niet te rekenen
Ze had zich het jubileum wel anders voorgesteld. Pascalle Thüss uit Hengelo komt al 25 jaar bij de mensen thuis, voor een knipbeurt of haarspoelinkje. Nu zit ze thuis, duimen te draaien. Op steun vanuit een van de regelingen van het Rijk hoeft ze niet te rekenen. De partnertoets nekt haar. -
PREMIUM
1,5 meter afstand bewaren? Deze slimme blauwe lijn loopt met je mee
Je loopt een drukke ruimte binnen. Zeg, een stationshal of een beurs. Wanneer een andere bezoeker nadert, verschijnt er plotseling een blauwe streep op de vloer. Komt die persoon binnen de 1,5 meter afstand, dan komen er kronkels in de lijn. Als de afstand weer 1,5 meter is, trekt de lijn recht. Kunstenaar Jólan van der Wiel ontwikkelde het idee met Nick Verstand. In innovatiecentrum Civon in Ulft is inmiddels een werkende versie van het ‘smart distancing system’ te zien. -
Koken & eten Door deze invloedrijke kookboekenmaker zitten we binnenkort allemaal aan de ‘oneetbare’ tofu
Culinair journalist Mara Grimm bespreekt de laatste eettrends. Deze week: tofumanie - van geitenwollensokkenverdomhoekje naar hype. -
Razendsnel (én geblinddoekt) gamen levert 2,7 miljoen dollar op in de strijd tegen kanker
Het jaarlijkse evenement Awesome Games Done Quick (AGDQ), waar gamers voor het goede doel proberen games zo snel mogelijk uit te spelen, heeft ruim 2,7 miljoen dollar (2,2 miljoen euro) opgeleverd voor de Prevent Cancer Foundation, een organisatie die strijdt tegen kanker.
-
Sjoerd Sjoerdsma (D66) over gamende politici: ‘Geniale manier om het gesprek aan te gaan’
In oktober 2020 speelde de Amerikaanse politica Alexandria Ocasio-Cortez live op streamingplatform Twitch samen met wereldberoemde gamers het spel Among Us. Ze brak bijna een kijkcijferrecord en kreeg er honderdduizenden volgers bij. Kan dat in Nederland ook? -
PREMIUM
Jubileum Tien jaar Instagram: van ‘kiekjes-app’ tot de opkomst van de influencer
De paradijselijkste oorden, het smakelijkste voedsel, de hipste feesten. Op Instagram, dat vandaag zijn tiende verjaardag viert, lijkt het leven altijd zonnig. Wat heeft de immens populaire foto-app de wereld gebracht? -
foto's Deze kiekjes hielpen Kim Kardashian aan haar 200 miljoen Instagramvolgers
Realityster Kim Kardashian (40) heeft dit weekend de 200 miljoen volgers aangetikt op Instagram. In 2015 was ze nog de populairste persoon op het platform, maar inmiddels moet ze vijf mensen voor laten gaan.