Instagramster trekt stekker uit social media: Het is nep
VideoDe succesvolle instagramster Essena O'Neill (18) doet een boekje open over haar 'neppe wereldje'. De afgelopen jaren verzamelde ze rond een miljoen volgers met foto's van healthy foodshakes en inspiratievolle teksten. Maar vooral met sexy plaatjes van zichzelf waarin ze spontaan lijkt te poseren op idyllische locaties. Totaal niet conform de realiteit, zo zegt de Australische nu. Ze probeert nu met een website het bedrog in de blogwereld bloot te leggen.
Een week geleden kondigde Essena via een berichtje op Instagram aan te stoppen. De reden? ,,Social media is nep'', aldus de blondine in haar post. Ze kwam erachter dat ze meer dan de helft van haar tienerjaren bezig is geweest met social media, haar sociale status en haar uiterlijk. Ze leefde eigenlijk op Instagram, Youtube en Tumblr in één grote bubbel en voelde zich daardoor heel eenzaam. Ze verwijderde daarom duizenden foto's en veranderde haar Instagramnaam in Social Media Is Not Real Life.
Ik ben enkel zo succesvol omdat ik de genetische loterij heb gewonnen
Snel geld
Het posten van berichten was een erg lucratieve baan voor de tiener, wat haar stap extra opmerkelijk maakt. Zo vertelde ze dat ze 400 dollar ontving om even in een jurkje te poseren en deze te plaatsen op Instagram. Ze ontving zelfs aanbiedingen van 2000 dollar voor slechts één foto. In een interview met de NZ Herald laat ze meer los over haar keuze: ,,Ik ben enkel zo succesvol omdat ik de genetische loterij heb gewonnen. Ik ben dun, zon gebruind, heb blond haar, heb een grote glimlach en draag een push-up-bh.''
,,Je online status wordt bepaald door het aantal likes, de positieve reacties en het aantal verzamelde volgers. Een wereld met een verkeerd waardeoordeel.'' Vanaf 16-jarige leeftijd is de internetster 50 uur in de week bezig geweest met het plaatsen van foto's, maken van video's, bereiden van recepten en het beantwoorden van vragen van fans. Een foto van Essena in een witte jurk is volgens de blogster exemplarisch voor haar keuze. Ze schrijft onder het bericht dat er ontelbare foto's gemaakt moesten worden voordat de juiste foto er tussen zat. Voor de fan oogt het heel spontaan, maar het is in werkelijkheid onwijs geënsceneerd. Deze nepwereld zorgde ervoor dat ze zich heel eenzaam voelde.
Let's be Game Changers
De socialmediaster heeft een heldere boodschap voor al haar volgers: ,,Als je veel op social media zit en je eigen leven spiegelt aan dat van de Instagram girls, onthoud dan dat zij bepalen wat je wel en niet ziet.''
Essena heeft haar socialmedialeven vaarwel gezegd en probeert zich nu te storten op haar nieuwe website: Let's be Game Changers. Ze wil een beweging starten waarin iedereen zichzelf kan zijn, dat je niet wordt afgerekend op je uiterlijk en waarbij social media niet bepalend is.
Dit artikel is ook verstuurd via Whatsapp. Ook berichten op Whatsapp ontvangen van AD? Stuur AD AAN naar 0611568540. Afmelden kan door AD uit te sturen.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
vraag 't vtwonen
Zo wordt je huis een oase van rust: ‘Dat is echt een basisbehoefte’
In een rustig huis is het fijn thuiskomen na een lange werkdag. Hoe maak je van je huis zo’n serene plek? We vragen het Liza Wassenaar, stylist bij vtwonen. -
PREMIUM
Hoe ‘printbaar’ is de toekomst? ‘Een paprika print je niet, die teel je’
Een paprika uit de 3D-printer, metalen gereedschap gevormd uit poeder, een geprinte medicijnpil of - ja echt, in Meerhoven staat er een - een geprint betonnen huis. De 3D-printer lijkt het antwoord op alles, maar is dat ook zo? Hoe ‘printbaar’ is de toekomst? Drie deskundigen aan het woord. -
Podcast
Nanette en Marlies verloren ongeboren baby: ‘Zoveel liefde voor zo’n ieniemini mensje’
Een zwangerschap leidt niet altijd tot een blakende, gezonde baby: per jaar verliezen in Nederland zo’n 25.000 vrouwen een ongeboren kindje. In de podcast Miskraammonologen, een productie van Ouders van Nu, AD en de regionale titels, hoor je de persoonlijke verhalen van deze vrouwen. Deze week vertellen Marlies en Nanette over hun miskramen. -
PREMIUM
Steeds jonger krijgen kinderen hun eerste mobieltje, deze website helpt om problemen voor te zijn
In groep 5 van de basisschool heeft soms de helft van de kinderen al een mobiele telefoon. Hoe voorkom je ze te maken krijgen met bijvoorbeeld pesten of erger via dat mobieltje? De website mijneigentelefoon.nl, opgezet door Rico IJntema, wijst de weg. -
Een budgetteerapp om inzicht te krijgen in je uitgaven: ‘Het is meer dan af en toe naar die app kijken’
Als de prijzen stijgen is het goed om overzicht te houden op je uitgaven, voor je het weet heb je aan het einde van je geld nog een stuk maand over. Dat kan met papier en potlood of met een spreadsheet, maar er zijn ook tientallen budgetteer-apps beschikbaar. Hoe kies je het juiste huishoudboekje?
-
Snoop Dogg start eigen metaverse: land naast zijn villa voor 450.000 dollar verkocht
Beroemdheden storten zich massaal op de metaverse, maar een van hen trekt al maandenlang de meeste aandacht: de Amerikaanse rapper Snoop Dogg. Hij verkoopt NFT’s voor miljoenen dollars, heeft ’s werelds eerste ‘metaverse-muziekvideo’ opgenomen en staat op het punt zijn eigen ‘Snoopverse’ te introduceren. Zijn Snoop Doggs virtuele privéfeestjes onze digitale toekomst? -
Zo verdwijnen je WhatsAppberichten automatisch
Wil je voorkomen dat jouw berichten voorgoed terug te vinden zijn door (oud-)gesprekspartners? Of wil je wat opslagruimte vrijhouden op je smartphone? WhatsApp kan nieuwe berichten na een bepaalde tijd automatisch laten verdwijnen. -
Energierekening
Sjaak (75): ‘Ik heb zelf radiatorfolie achter de radiatoren geplaatst, met magneten’
Hoeveel geld besteed jij aan energie in huis? Hoe probeer je de kosten omlaag te brengen? Deze vragen stellen we elke week aan een Nederlander. Vandaag: Sjaak Kolderman (75) uit Sassenheim.