Volledig scherm
Een nep-advertentie Bitcoins met John de Mol. © internet

John de Mol en Facebook nemen meer tijd voor onderhandelingen over bitcoinbedrog

Mediamagnaat John de Mol en sociale mediaplatform Facebook onderhandelen nog altijd over de aanpak van nepadvertenties voor bitcoin-investeringen. De deadline liep vandaag af, maar beide partijen hebben de rechter meer tijd gevraagd.

Dat meldt de woordvoerder van De Mol. ,,De partijen zijn nog steeds in gesprek en willen de onderhandelingen voortzetten.” De rechter is verzocht om het vonnis aan te houden voor nog eens zes weken.  

Al maanden misbruiken malafide Bitcoinboeren de namen en foto’s van grote ondernemers en BN’ers om met nepadvertenties inleg af te troggelen van particuliere investeerders. De advertenties draaien op verschillende websites en platforms, en worden ook via Facebook en Twitter verspreid. De Mol had via een kort geding geëist dat Facebook advertenties meteen verwijdert. Maar Facebook stelt dat het zo eenvoudig niet werkt. De rechter vroeg hen in gesprek te gaan om er alsnog onderling uit te komen. Lukt dat niet, dan volgt er alsnog een vonnis. 

Behalve De Mol figureren presentator Humberto Tan en acteur Ruud Feltkamp in deze nepverhalen. Zelfs na massale media-aandacht houdt de fraude aan. Inmiddels turfde de landelijke stichting fraudehelpdesk 170 meldingen voor een totaal schadebedrag van bijna 1,8 miljoen euro. 

Volledig scherm
Screenshot van een nep-artikel over Bitcoin. © -

Poll

Wat vind jij het belangrijkste aan een smartphone?

Wat vind jij het belangrijkste aan een smartphone?

  • De camera (14%)
  • De schermkwaliteit (13%)
  • Het gewicht (1%)
  • Het formaat (10%)
  • De snelheid (32%)
  • Veiligheid en privacy (29%)
1940 stemmen