Kamer wil eerst stralingsonderzoek, dan pas 5G-netwerk
De Tweede Kamer maakt zich zorgen over de gezondheidsrisico's van straling door het nieuwe 5G-netwerk. Politieke partijen willen met spoed weten hoe het zit met eventuele gevaren vóórdat op grote schaal zendmasten worden geplaatst.
Delen per e-mail
Het moet dé nieuwe standaard worden voor mobiel internet: 5G. Nog sneller dingen downloaden op je mobiel, nog makkelijker alles online regelen. Maar terwijl overal al voorbereidingen worden getroffen om dit nieuwe netwerk uit te rollen, nemen de zorgen toe. Weliswaar is er geen overtuigend bewijs dat elektromagnetische straling voor mobiele communicatie een gevaar oplevert voor de volksgezondheid. Wél zijn er wetenschappelijke onderzoeken die wijzen op een mogelijke samenhang van straling met hersentumoren, de ziekte van Alzheimer en onvruchtbaarheid bij mannen.
We weten nog altijd niet hoe het zit met de gevaren voor de volksgezondheid.
Reden dat de Tweede Kamer zich afvraagt of we niet te snel beslissen om massaal over te gaan op 5G. GroenLinks dringt vandaag in de Tweede Kamer aan op een onafhankelijk onderzoek door de Gezondheidsraad naar 5G-straling. Kamerlid Laura Bromet: ,,We weten nog altijd niet hoe het zit met de gevaren voor de volksgezondheid. Er is nog weinig onderzoek gedaan naar de effecten van 5G. We moeten de bezorgdheid van mensen serieus nemen en dit onderzoeken.''
Wildgroei
Door de uitrol van het supersnelle internet via 5G wordt in de komende jaren een wildgroei aan antennes verwacht. 5G werkt op een hogere frequentie, wat sneller internet oplevert. Het bereik van de antennes is wel minder waardoor er veel meer zendmasten en antennes in het straatbeeld zullen verschijnen. Nu zijn nog een beperkt aantal straalmasten voldoende, straks zitten er antennes in bijna elke straat: bijvoorbeeld in lantaarns en bushokjes.
In Europa geldt een richtlijn die voorschrijft hoe sterk de signalen van zendmasten mogen zijn. Vorig jaar kondigde staatssecretaris Mona Keijzer van Economische Zaken aan dat zij die Europese norm in Nederland wettelijk wil laten vastleggen. ,,Het doel hiervan is om bij de uitrol van 5G en de plaatsing van de vele antennes die daarbij nodig zijn zekerheid te bieden aan burgers en telecomaanbieders over dit regime'', heeft ze daarover in de Tweede Kamer gezegd.
Maar het parlement is daarmee niet gerustgesteld. Vorige week stuurde de Tweede Kamercommissie die zich bezighoudt met de uitrol van 5G een brief aan Keijzer met de vraag om al het onderzoek naar de gezondheidsrisico's van 5G in kaart te brengen. De commissie hoopte daarop vandaag een reactie te krijgen, maar dat is Keijzer niet gelukt.
Strengere normen
We zijn het aan alle Nederlanders verplicht om dit goed uit te zoeken.
Een woordvoerder van de staatssecretaris laat weten dat aan die reactie nog wordt gewerkt. GroenLinks wil niet wachten en vraagt nu al om een onderzoek door de Gezondheidsraad. ,,Keijzer hamert erop dat Nederland zich houdt aan de Europese richtlijn, maar we zien dat andere Europese landen veel strengere normen hanteren. Dat baart mij zorgen.”
Vorig jaar bleek al dat de regering in Vlaanderen heeft bepaald dat de stralingskracht van een telefoonzendmast in de buurt van scholen en verzorgingshuizen slechts 7 procent van de EU-richtlijn mag zijn. Ook diverse andere Europese landen, waaronder Italië, Luxemburg, Polen en Kroatië, zijn de normen aanzienlijk strenger dan in Nederland.
De Gezondheidsraad - een onafhankelijk adviesorgaan voor regering en parlement - laat weten dat er door hen nog geen onderzoek is gedaan naar de eventuele gevaren van het nog uit te rollen 5G-netwerk. ,,Het kan ook zijn dat blijkt dat er géén gezondheidsrisico's zijn'', zegt Bromet. ,,Maar we zijn het aan alle Nederlanders verplicht om dit goed uit te zoeken. Pas dan kunnen we akkoord gaan met de uitrol van 5G.”
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
Video Deze hyperloop moet in de toekomst versproducten razendsnel van a naar b brengen
Er komt een onderzoek naar een hyperloopnetwerk voor goederen in de Randstad. Vracht moet in de toekomst vanuit de Rotterdamse haven naar het Westland of naar Schiphol met grote snelheid worden vervoerd in lange buizen. Overheidsinstanties en bedrijven hebben daarvoor een convenant getekend. -
Met 620 km/u in de trein: China werkt eraan
China heeft een trein ontwikkeld die met zijn duizelingwekkende topsnelheid van 620 km/u de Europese hogesnelheidstreinen ver achter zich laat. De trein maakt gebruik van een nieuwe technologie die high-temperature superconducting (HTS) wordt genoemd. Het is alsof de trein zweeft boven de magnetische velden van het spoor. -
PREMIUM
Nieuwe opleiding moet voor meer jonge truckers zorgen: ‘Muziek aan en knallen’
Waar zijn ze toch, die vrachtwagenchauffeurs? Omdat er veel vraag is naar nieuwe handjes aan het stuur in de cabine, start een mbo-school in Alphen aan den Rijn een nieuwe opleiding. Die moet jongeren die dromen van een leven op de weg al jong helpen aan een groot rijbewijs. ,,Je helpt mensen, rijdt rond. Muziek aan, lekker knallen.” -
Nederlandse mobiele netwerken beste en snelste van de wereld
Nergens op de wereld zijn mobiele netwerken zo goed en snel als in Nederland. Dat concludeert het Duitse P3 in zijn jaarlijkse netwerktest. T-Mobile wint met de hoogste score ooit toegekend, maar KPN en Vodafone scoren nauwelijks minder. -
Razendsnel (én geblinddoekt) gamen levert 2,7 miljoen dollar op in de strijd tegen kanker
Het jaarlijkse evenement Awesome Games Done Quick (AGDQ), waar gamers voor het goede doel proberen games zo snel mogelijk uit te spelen, heeft ruim 2,7 miljoen dollar (2,2 miljoen euro) opgeleverd voor de Prevent Cancer Foundation, een organisatie die strijdt tegen kanker.
-
Preview De nieuwe Samsung Galaxy S21-modellen: Een stuk goedkoper, maar ook wat downgrades
Met de aankondiging van de Galaxy S21-serie presenteert Samsung zijn nieuwe reeks topmodellen. De Zuid-Koreaanse fabrikant heeft geen wereldschokkende aanpassingen gedaan, maar presenteert wel een nieuw ontwerp en verlaagt de prijs. -
Mercedes-Benz EQA: elektrisch ‘instapmodel’ kost 49.995 euro en haalt ‘straks meer dan 500 kilometer’
Ook Mercedes-Benz meldt zich op het strijdveld vol compacte elektrische auto’s. De nieuwe EQA is de ‘batterijbroer’ van de bestaande GLA: hij komt al in de lente, kost minimaal 49.995 euro en krijgt later ‘een speciale versie die meer dan 500 kilometer per laadbeurt haalt’. -
Nationale Autosport Federatie en NOC*NSF organiseren simraces voor iedereen
Iedereen kan vanaf deze maand meedoen aan nieuw opgezette kampioenschappen in populaire racegames, erkend door de Knac Nationale Autosport Federatie (KNAF) en gesteund door NOC*NSF. Deze competities worden gehouden op het platform KNAF Digital onder aanmoediging van autocoureurs Rudy van Buren en Mitchel van den Brink.