Klantenservice pakt klagende consument keihard terug
De facebookpagina 'Klantenservice' is nog geen week online, maar maakt nu al het leven zuur van veel grote Nederlandse bedrijven en hun klagende klanten. Op de facebookpagina's van giganten als de Efteling, Ikea, Lidl en Ziggo reageert 'Klantenservice' op brutale wijze op online klachten van consumenten. Een van de beheerders van de pagina noemt het een 'satirisch protest tegen domme mensen'.
Delen per e-mail
Ik ben geen mongool, waar haal je het lef vandaan
Zo plaatste Hennie een klacht op de facebookpagina van de Efteling. Hij was boos, omdat een medewerker hem in de wachtrij bij de Fata Morgana voor mongool zou hebben uitgemaakt. In een reactie laat 'Klantenservice' weten daar geen probleem in te zien. "Je komt inderdaad over als een mongool, dus ons inziens heeft de desbetreffende medewerker correct gehandeld."
De post krijgt binnen no-time bijna 20.000 likes en wordt honderden keren gedeeld. De man snapt niet dat de Efteling niet de afzender is en gaat er fel tegenin. "Ik ben geen mongool, waar haal je het lef vandaan", waarna hij vrienden tagt in zijn bericht en daarbij schrijft: "Kijk wat ze tegen mij zeggen, dit pik ik echt niet hoor."
'GeenStijl-achtig'
En zo worden nog veel meer klachten van klanten van grote bedrijven voorzien van repliek. Alle reacties in keurig Nederlands en voorzien van een zakelijke aanhef en afsluiting, maar allemaal ongebruikelijk grof voor wat wij gewend zijn van Nederlandse klantenservices. Het motto van de Facebookpagina: 'Klantenservice: behulpzamer kunnen we het niet maken. Wel véél grappiger.'
Volgens een van de beheerders van de pagina, die anoniem wenst te blijven, is de pagina deels afgekeken van de Britse variant 'Customer Service' en geboren uit een gezamenlijke ergernis van een groep vrienden. Het is volgens de groep enerzijds 'een aanklacht tegen de domheid van mensen die klagen' en aan de andere kant balen de initiatiefnemers van de kille, zakelijke manier van communiceren door bedrijven.
,,Mensen laten soms achterlijke reacties achter. Het niveau is zo ontzettend treurig. Ze reageren vanuit hun emoties, smijten met van alles en nog wat en zonder enige vorm van redenering. Dan gaat het kriebelen om te reageren."
De klant was mogelijk in shock door de reactie van Klantenservice.
Hoe gaan de bedrijven ermee om?
Bedrijven zijn daar niet blij mee. Een woordvoerder van de Efteling noemt de reactie op Hennie van Klantenservice 'een beetje GeenStijl-achtig'. Uiteindelijk is besloten de klacht te verwijderen, omdat erin gescholden werd. Hennie heeft bericht gekregen dat de reactie niet afkomstig was van de Efteling, maar daar heeft hij vooralsnog niet op gereageerd. Als er vaker uit naam van de Efteling wordt gecommuniceerd, zal het pretpark stappen ondernemen tegen Klantenservice.
Bij de Lidl zijn ze ook bekend met het fenomeen. "Afgelopen weekend is er een antwoord van Klantenservice gesignaleerd, maar het webcareteam werkt weer op maandag. Daarom was het pas vandaag mogelijk te reageren, maar de klant had haar vraag al verwijderd. Ze was mogelijk in shock."
Bij de supermarktketen zijn ze niet blij met de actie. "We zien dit echt als spam. Heel vervelend. Klanten schrikken daarvan. Het is nooit de wijze waarop wij zouden antwoorden. Ik zie het overal verschijnen. Iedereen in onze branche heeft daar nu last van."
Zo ook Ziggo. In een reactie op Facebook zegt het bedrijf dat het bericht van Klantenservice is geschreven door iemand 'die grappig denkt te zijn'. Het bedrijf wacht vooralsnog even af of ze stappen ondernemen. Een woordvoerder benadrukt dat het account nog maar een paar dagen bestaat en dat het vooral belangrijk is dat klanten niet in verwarring worden gebracht.
Dat bedrijven mogelijk imagoschade oplopen, pareert de beheerder door te zeggen dat ze niet uit naam van het bedrijf reageren. ,,Het is hilarisch om aan te tonen dat mensen niet in staat zijn om goed te lezen. Het is tijd dat mensen eens verder leren kijken dan hun neus lang is. Noem het een satirisch protest tegen domme mensen."
Juridisch aanpakken?
Doet Klantenservice iets wat strafbaar is? Het is volgens internetjurist Arnoud Punt van Aecius Juridisch Advies lastig om grappenmakers aan te pakken. "Het is natuurlijk een bewuste poging om iemand reputatie te schaden. Je kunt het op misleiding gooien. De vraag is of de rechter daarin meegaat: het is wel overduidelijk een grap namelijk."
Volgens ICT-jurist Arnoud Engelfriet is het lastig om te achterhalen wie dit initiatief is gestart. ,,Facebook zal niet snel zeggen: joh, hier heb je hun naam en adres. Bovendien is reageren op berichten niet strafbaar."
Engelfriet denkt dat het vooral belangrijk is dat consumenten zelf scherp blijven. ,,Zoals met wel meer dingen op internet geldt ook hier dat mensen zich bewust moeten zijn dat zoiets kan gebeuren."
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Schermtijd beperken bij kinderen grootste uitdaging voor ouders: dit kun je doen
Veel Nederlandse ouders zeggen het buitengewoon lastig te vinden de schermtijd van hun kinderen te beperken, blijkt uit onderzoek van Multiscope. We leggen uit hoe je het telefoongebruik van je kind toch aan banden kunt leggen. -
Bedrijf opgedoekt dat voor 750 miljoen dollar aan valsspeelsoftware verkocht
De Chinese politie heeft in samenwerking met het Chinese telecombedrijf Tencent een bedrijf dat valsspeelsoftware verkocht opgedoekt. De software, in de gamingwereld vaak cheats genoemd, gaf kopers een oneerlijk voordeel in een flink aantal verschillende online multiplayer-spellen. Volgens de Chinese politie is dit de grootste vangst ooit van dit soort software en had het bedrijf voor meer dan 750 miljoen dollar aan cheats verkocht. -
Met deze tips is het opruimen van de zolder voor de virtuele vrijmarkt een stuk eenvoudiger
Het opruimen van de zolder kan een behoorlijke opgave zijn: alleen een begin maken is soms al een uitdaging. Gelukkig zijn er verschillende manieren om van het opruimen van je zolder een makkelijke en overzichtelijke taak te maken. Opruimcoach Lammy Wolfslag geeft tips. -
Apple presenteert in juni nieuwe producten: dit staat er op de planning
In juni dit jaar organiseert Apple een groot evenement waarbij vermoedelijk nieuwe updates en producten uit de doeken worden gedaan. We zetten de verwachtingen voor de presentatie op een rij. -
ANWB waarschuwt voor gevaarlijk autostoeltje: ‘Gebruik het niet’
Bij een test van autostoeltjes is de ANWB op ‘een ernstig defect’ gestuit van het Chicco Kiros i-Size-zitje met het bijbehorende Isofix-onderstel. Het biedt geen goede bescherming bij een ongeval en is zo gevaarlijk dat de ANWB vóór de publicatie van de test op 25 mei nu al waarschuwt het in deze combinatie niet te gebruiken.
-
FIFA-esporters vermomd als ouderen doen poging om coronavaccin te ontvangen
In Mexico zijn afgelopen week twee esporters betrapt op identiteitsfraude, omdat ze verkleed waren als hun eigen grootvader. Ze probeerden stiekem eerder het vaccin te krijgen, maar kwamen hier niet mee weg. -
Statenlid Frederik Peters: ‘Of esports een sport is? Die fase zijn we voorbij’
De provincie Gelderland wil een half miljoen euro investeren in een talentenhub voor esporters. Het voorstel kwam uit de hoge hoed van de fractievoorzitter van de VVD in Gelderland, Frederik Peters. Volgens hem zit er veel onbenutte potentie in esports, en is de link tussen sport en esports makkelijk te leggen. -
Virtuele band treedt dit weekend op bij Amerikaanse League of Legends-finale
De heavy metalband Pentakill, gecreëerd door de League of Legends-ontwikkelaar Riot Games, treedt aankomende zondag op tijdens de finale van de Amerikaanse League of Legends Championship Series (LCS). De band zal een deel van een nieuw lied spelen dat aankomende zomer uitkomt.