KPN zet mes in merken: XS4All, Telfort en Yes Telecom verdwijnen
UpdateKPN stapt op termijn van zijn andere merknamen af. Daardoor verdwijnen bekende namen als XS4All, Telfort en Yes Telecom. Het telecombedrijf richt zijn aandacht meer op hoofdmerk KPN. Voor klanten verandert voorlopig niets.
Delen per e-mail
KPN boekt al enkele jaren veel succes met het gecombineerd aanbieden van telecomdiensten. Door klanten allerlei extraatjes te geven als ze internet, tv, mobiele en vaste telefonie tegelijk afnemen, lopen die veel minder snel weg. Als KPN merken als Telfort en XS4All schrapt en onderbrengt onder de vlag van KPN, valt die strategie gemakkelijker en goedkoper overal uit te voeren.
Met de strategische wijziging denkt het telecombedrijf zijn klanten ‘een nog betere gebruikservaring te bieden’. KPN reageert verder op de toegenomen concurrentie van onder meer VodafoneZiggo en het nieuwe fusiebedrijf T-Mobile/Tele2. Zij kopiëren KPN’s succesvolle alles-in-éénstrategie of proberen dat te doen.
Met name het stoppen met XS4All is opvallend. Het merk is de eerste internetprovider voor particulieren en dateert uit 1993. Het merk bood veel Nederlanders hun eerste ervaring met het internet en bezit ook nu nog een uitstekende reputatie. Het werd door de Consumentenbond meerdere keren uitgeroepen tot beste provider van Nederland, waaronder vorig jaar nog.
Hi
Tegelijk is de stap minder verrassend dan die lijkt. KPN is al langer bezig met het evalueren van zijn merkenportfolio. In 2015 werd jongerenmerk Hi al geschrapt. Daarna ging het bedrijf verder als KPN. Het moederbedrijf sloot 52 winkels. Hi werd in 1996 opgericht.
Voor klanten verandert er voorlopig niets. Contracten lopen gewoon door en tarieven blijven ongewijzigd. Klanten zullen alleen op termijn KPN-klanten worden, zegt een woordvoerder tegen deze krant.
In hoeverre de wijziging tot ontslagen leidt, is nog onduidelijk. Op bepaalde afdelingen van de betreffende KPN-merken, bijvoorbeeld bij de marketingdivisies, zullen naar verwachting banen verdwijnen. Aantallen noemde KPN niet.
Ibarra
KPN benadrukt dat het bedrijf er alles aan zal doen om werknemers te herplaatsen binnen het bedrijf, aldus een woordvoerder. Het schrappen van de merken is volgens haar onderdeel van een breder plan, waarvan de details nog verder worden uitgewerkt.
Sinds vorig jaar april heeft KPN in Maximo Ibarra een nieuwe topman. Hij sprak bij zijn aantreden al uit dat hij het bedrijf wil versimpelen. Inmiddels wordt steeds duidelijker welke koers de Colombiaanse-Italiaan wil varen. Eind november kondigde KPN al aan fors voor 350 miljoen euro in de kosten te willen snijden. Zo speelt Ibarra geld vrij voor investeringen in glasvezel. Eerder voerde de topman ook al diverse wijzigingen door in het hoge management.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUMInterview
Nieuwe Italiaanse topman Maximo Ibarra maakt oer-Hollandse KPN warm en sexy
Maximo Ibarra wilde zeebioloog worden, maar is nu KPN’s eerste buitenlandse topman. De 49-jarige Italiaanse Colombiaan brengt een dosis Latijnse charme en flair die het oer-Hollandse telecombedrijf nog niet kende. Een kennismakingsinterview. -
PREMIUM
Boxmeerse kapper gaat viral op TikTok, maar huidexperts maken zich zorgen
Al 84 miljoen mensen zagen de TikTokfilmpjes van de Boxmeerse kapper Renaz Ismael (26). Hierin harst hij de gezichten van zijn klanten met gifgroene hars. Inclusief alle neus-, oor- en nekharen. Britse dermatologen willen een waarschuwing bij de filmpjes, omdat het schadelijk zou zijn voor de huid. -
22
Storing bij Belastingdienst nog niet opgelost
De grote storing bij de Belastingdienst, waardoor het soms niet mogelijk is om aangifte te doen, is vanochtend nog steeds niet opgelost. De oorzaak van het probleem is nog niet duidelijk, daar wordt nog naar gezocht, geeft een woordvoerder van de fiscus aan. Sprake van overbelasting door drukte of een doelgerichte poging om met veel inlogpogingen de site offline te halen, een zogeheten ddos-aanval, is er niet. -
Breng foto's van je (over)grootouders tot leven met deze nieuwe techniek
Kijk jij wel eens naar foto's van je (over)grootouders en vraag je je daarbij af hoe ze in het echt bewogen en lachten? Met een nieuwe functie van MyHeritage, een stamboomservice uit het Verenigd Koninkrijk, is dat nu mogelijkheid geworden. Op die manier kun je je voorouders zien als nooit tevoren. -
Amerikaanse bloedbank wil bloed zien van gamers
De Amerikaanse bloedbank Blood Centers of America (BCA) is een samenwerking aangegaan met de grootste Amerikaanse League of Legends-competitie (LCS), om het doneren van bloed te stimuleren. De bloedbank wil met de campagne First Blood Saves Lives een oproep doen aan gamers om hun bloed te doneren. Donoren worden beloond met een skin in de populaire game.
-
Minder bezoekers nieuwssites Australië na beperking Facebook
Australische nieuwssites hebben hun bezoekersaantallen met ongeveer 13 procent zien dalen nadat Facebook besloot de mogelijkheden tot het delen van nieuws in Australië te beperken. Het aantal buitenlandse bezoekers dat via Facebook een nieuwssite bezocht, nam met ongeveer 26 procent af, becijferde het Amerikaanse databedrijf Chartbeat. -
8
Verplichte kusjes en knuffels voor oma en opa: doen of niet?
Bijna elke ouder kent de situatie wel: je komt opdagen voor een verjaardag of andere familiebijeenkomst met je kinderen en de tantes, ooms en grootouders komen onmiddellijk aangesneld om je kinderen te overladen met kusjes en knuffels. Natuurlijk is dat goed bedoeld, maar je ziet ook dat je kinderen enigszins overweldigd worden door al die handen, armen en lippen. -
De showrooms zijn weer open, maar ‘Proefrit aan huis is een blijvertje’
Hoewel het weer is toegestaan om fysiek autoshowrooms te bezoeken – zij het beperkt en op afspraak – zal een proefrit aan huis populair blijven. Dat verwacht autozoekwebsite AutoTrack.nl naar aanleiding van een onderzoek onder autokopers. ‘Corona was de aanleiding voor dit idee, maar steeds meer mensen kiezen voor service en gemak van een proefrit op locatie.’