Volledig scherm
Lichtjes op de gevel van de verbouwde KPN-toren aan het Wilhelminaplein. © Jan de Groen

KPN zet mes in merken: XS4All, Telfort en Yes Telecom verdwijnen

UpdateKPN stapt op termijn van zijn andere merknamen af. Daardoor verdwijnen bekende namen als XS4All, Telfort en Yes Telecom. Het telecombedrijf richt zijn aandacht meer op hoofdmerk KPN. Voor klanten verandert voorlopig niets.

KPN boekt al enkele jaren veel succes met het gecombineerd aanbieden van telecomdiensten. Door klanten allerlei extraatjes te geven als ze internet, tv, mobiele en vaste telefonie tegelijk afnemen, lopen die veel minder snel weg. Als KPN merken als Telfort en XS4All schrapt en onderbrengt onder de vlag van KPN, valt die strategie gemakkelijker en goedkoper overal uit te voeren. 

Met de strategische wijziging denkt het telecombedrijf zijn klanten ‘een nog betere gebruikservaring te bieden’. KPN reageert verder op de toegenomen concurrentie van onder meer VodafoneZiggo en het nieuwe fusiebedrijf T-Mobile/Tele2. Zij kopiëren KPN’s succesvolle alles-in-éénstrategie of proberen dat te doen. 

Met name het stoppen met XS4All is opvallend. Het merk is de eerste internetprovider voor particulieren en dateert uit 1993. Het merk bood veel Nederlanders hun eerste ervaring met het internet en bezit ook nu nog een uitstekende reputatie. Het werd door de Consumentenbond meerdere keren uitgeroepen tot beste provider van Nederland, waaronder vorig jaar nog.

Hi

Tegelijk is de stap minder verrassend dan die lijkt. KPN is al langer bezig met het evalueren van zijn merkenportfolio. In 2015 werd jongerenmerk Hi al geschrapt. Daarna ging het bedrijf verder als KPN. Het moederbedrijf sloot 52 winkels. Hi werd in 1996 opgericht.

Voor klanten verandert er voorlopig niets. Contracten lopen gewoon door en tarieven blijven ongewijzigd. Klanten zullen alleen op termijn KPN-klanten worden, zegt een woordvoerder tegen deze krant. 

In hoeverre de wijziging tot ontslagen leidt, is nog onduidelijk. Op bepaalde afdelingen van de betreffende KPN-merken, bijvoorbeeld bij de marketingdivisies, zullen naar verwachting banen verdwijnen. Aantallen noemde KPN niet.

Volledig scherm
XS4All is een grote naam in de Nederlandse internethistorie © ANP XTRA

Ibarra

KPN benadrukt dat het bedrijf er alles aan zal doen om werknemers te herplaatsen binnen het bedrijf, aldus een woordvoerder. Het schrappen van de merken is volgens haar onderdeel van een breder plan, waarvan de details nog verder worden uitgewerkt. 

Sinds vorig jaar april heeft KPN in Maximo Ibarra een nieuwe topman. Hij sprak bij zijn aantreden al uit dat hij het bedrijf wil versimpelen. Inmiddels wordt steeds duidelijker welke koers de Colombiaanse-Italiaan wil varen. Eind november kondigde KPN al aan fors voor 350 miljoen euro in de kosten te willen snijden. Zo speelt Ibarra geld vrij voor investeringen in glasvezel. Eerder voerde de topman ook al diverse wijzigingen door in het hoge management.

poll

Wat wordt jouw volgende smarthome-artikel?

Wat wordt jouw volgende smarthome-artikel?

  • Video-deurbel (26%)
  • Slimme thermostaat (14%)
  • Robotstofzuiger (16%)
  • Smart-lampen (13%)
  • Smart-speaker (8%)
  • Slim deurslot (13%)
  • Slimme rookmelders (11%)
748 stemmen