Makers populaire verouderingsapp: ‘Alle foto's na 48 uur verwijderd van onze servers’
De makers van de razend populaire verouderingsapp Faceapp hebben gereageerd op het wereldwijd rondzingende gerucht dat foto's die voor de markante gezichtstransformaties worden gebruikt in Rusland worden opgeslagen en daarna zonder onze toestemming doorverkocht aan derden. ,,Niks aan de hand’’, verzekert het in Sint Petersburg gevestigde bedrijf R&D in een statement.
Delen per e-mail
Volgens de firma wordt de foto die mensen willen verouderen wel naar een eigen opslagmedium (cloud) van R&D gestuurd, omdat daarop zware software draait die met een speciale techniek een gezicht vrij realistisch kan verouderen. Als die fotobewerking met kunstmatige intelligentie onderdeel van de smartphoneapp zelf was geweest, had dat proces veel te lang geduurd. Het bedrijf stelt dat de kiekjes die moeten worden getransformeerd wel even naar het buitenland gaan. ,,Maar niet naar Rusland. En ze worden meestal binnen 48 uur van onze servers verwijderd.’’ Waar de foto's dan wel naartoe gaan, laat R&D in het midden.
Het bedrijf stelt verder dat bij gebruik van de app in geen geval de complete fotobibliotheek van iemand wordt ‘leeggezogen’. ,,We gebruiken alleen de foto die mensen willen veranderen.’’ Als appgebruikers uit privacyoogpunt 100 procent zeker willen weten dat de foto's nergens blijven ‘plakken’, dan kunnen ze het bedrijf daarom vragen. ,,We hebben het extreem druk nu, maar uiteindelijk zullen alle verzoeken door ons team worden afgehandeld.’’ Het indienen van zo'n verwijderverzoek kan via de app zelf door naar Settings te gaan en vervolgens naar Support en dan Report a bug. ,,Als in het onderwerpveld het woord ‘privacy‘ wordt gezet, gaan we er snel mee aan de slag.’’
Het doorverkopen van persoonsgegevens is, zo benadrukt het bedrijf, niet aan de orde omdat R&B die helemaal niet zou hebben. ,,Circa 99 procent gebruikt onze app gratis, zonder enige vorm van registratie. Alleen gebruikers die voor extra opties betalen, moeten wat persoonlijke gegevens invullen. Maar ook daar gaan we goed mee om.’’
Twijfels
Ondanks de verklaring blijven veel gebruikers en grote techsites twijfelen aan de goede bedoelingen van de Faceapp-makers. Zo wordt gesteld dat de verwijdergarantie die R&D geeft, aan de vage kant is. ,,Het bedrijf stelt dat foto's meestal binnen twee dagen uit de cloud worden verwijderd. Het woord ‘meestal’ geeft al aan dat het niet altijd gebeurt’’, veronderstelt de website Techcrunch.
Experts waarschuwen, ondanks de verklaring, voor de gevaren van het gebruik van de app die behalve verouderen ook kan verjongen en mensen een bril of baard kan bezorgen. In de privacyverklaring van het Russische bedrijf staat namelijk wel degelijk dat allerlei informatie van gebruikers wordt opgeslagen. Zoals de foto’s van je gezicht die je in de app-omgeving maakt, maar ook je IP-adres, je locatie, toestelgegevens van je smartphone en overige informatie verzameld door cookies. Bits of Freedom, een Nederlandse stichting die opkomt voor digitale burgerrechten, raadt gebruik van zulke apps dan ook sterk af.
Evelyn Austin van Bits of Freedom legt uit: ,,Overal worden databases aangelegd, vol informatie over individuen van over de hele wereld. Techbedrijven gebruiken die om gezichtsherkenningsoftware te verbeteren. Met zulke software kunnen mensen aan hun gezicht worden herkend en gevolgd, waar ze ook gaan of staan. Dat volgen gebeurt nu al op grote schaal via smartphones, maar zo’n telefoon kun je nog uitzetten. Je gezicht kun je niet thuislaten.’’
Lees hier het volledige statement dat de makers van Faceapp gisteren stuurden naar grote internationale techsites.
We are receiving a lot of inquiries regarding our privacy policy and therefore, would like to provide a few points that explain the basics:
1. FaceApp performs most of the photo processing in the cloud. We only upload a photo selected by a user for editing. We never transfer any other images from the phone to the cloud.
2. We might store an uploaded photo in the cloud. The main reason for that is performance and traffic: we want to make sure that the user doesn’t upload the photo repeatedly for every edit operation. Most images are deleted from our servers within 48 hours from the upload date.
3. We accept requests from users for removing all their data from our servers. Our support team is currently overloaded, but these requests have our priority. For the fastest processing, we recommend sending the requests from the FaceApp mobile app using “Settings->Support->Report a bug” with the word “privacy” in the subject line. We are working on the better UI for that.
4. All FaceApp features are available without logging in, and you can log in only from the settings screen. As a result, 99% of users don’t log in; therefore, we don’t have access to any data that could identify a person.
5. We don’t sell or share any user data with any third parties.
6. Even though the core R&D team is located in Russia, the user data is not transferred to Russia.
Additionally, we’d like to comment on one of the most common concerns: all pictures from the gallery are uploaded to our servers after a user grants access to the photos (for example, https://twitter.com/joshuanozzi/status/1150961777548701696). We don’t do that. We upload only a photo selected for editing. You can quickly check this with any of network sniffing tools available on the internet.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
1,5 meter afstand bewaren? Deze slimme blauwe lijn loopt met je mee
Je loopt een drukke ruimte binnen. Zeg, een stationshal of een beurs. Wanneer een andere bezoeker nadert, verschijnt er plotseling een blauwe streep op de vloer. Komt die persoon binnen de 1,5 meter afstand, dan komen er kronkels in de lijn. Als de afstand weer 1,5 meter is, trekt de lijn recht. Kunstenaar Jólan van der Wiel ontwikkelde het idee met Nick Verstand. In innovatiecentrum Civon in Ulft is inmiddels een werkende versie van het ‘smart distancing system’ te zien. -
eigen tuin eerst Klimaatopwarming in de tuin: kansen voor exotische planten
Het klimaat is blijvend veranderd, maar daar zijn tuinliefhebbers nog niet aan gewend. Laten we wat experimenteren, stelt tuingoeroe Romke van de Kaa voor. -
PREMIUM
Video ‘Covid-tech’ steelt de show op elektronicabeurs CES
De CES in Las Vegas is de hoogmis voor de makers van technologische snufjes. Dit jaar is de Consumer Electronics Show vanwege corona volledig digitaal. De noviteiten zijn er niet minder om en ‘covid-tech’ steelt de show. -
AUTOTEST Test Citroën C3: strijd tegen de tand des tijds
Eigenzinnig design en comfort zijn van oudsher belangrijke pluspunten van de Citroën C3. Maar kan de huidige, vier jaar oude generatie de concurrentie nog wel aan? -
Update Dit programma kan van elke foto een naaktfoto maken: ‘Angstaanjagend’
Een nieuw programma dat het mogelijk maakt om van elke foto een naaktfoto te maken zorgt voor ophef op het internet. De app DeepNude is gebaseerd op deepfake-technologie, die al eerder voor verwarring zorgde in neppe pornovideo's en bij nepuitspraken van prominente personen.
-
Hilarisch die verouderingsapp, maar je verkoopt wel je gezicht aan de Russen
FaceApp is al tijden populair, maar afgelopen weekend barstte de hype pas goed los: veel BN’ers en buitenlandse sterren postten volop lollige plaatjes op sociale media van hun toekomstige, oude, grijze zelf. Het levert grappige beelden op. Maar let op: je betaalt een hoge prijs met je data. -
Google sluisde minstens 128 miljard euro weg via Nederland
Google heeft in acht jaar tijd 128 miljard euro via een Nederlandse dochteronderneming naar belastingparadijs Bermuda gesluisd. Daarover betaalde het techbedrijf in Nederland ruim 25 miljoen euro belasting, schrijft de NOS op basis van het laatst gepubliceerde jaarverslag van dat Nederlandse dochterbedrijf. -
Gebruik sociale media groeit dankzij corona, TikTok en Pinterest grote winnaars
Nederlanders gebruiken steeds meer sociale mediaplatformen tegelijk en loggen dagelijks vaker in. TikTok is de grote winnaar en is onder jongeren Facebook al voorbijgestreefd. Dat blijkt uit het Nationale Social Media onderzoek 2021 van Newcom.