Volledig scherm
WannaKicks © WannaKicks

Met deze app pas je alle schoenen ter wereld met ‘augmented reality’

Stel je voor dat je nooit meer naar een schoenenwinkel hoeft te gaan om jouw nieuwe schoeisel te passen? Een ontwikkelaar uit Belgrado dacht hetzelfde en ontwikkelde WannaFly, een app die via ‘augmented reality’ (AR) de gewenste schoenen op jouw voeten projecteert.

De start-up vond het maar vervelend dat je naar een winkel moest om schoenen te passen. Tot overmaat van ramp kan het ook voorkomen dat de schoen die je wilt niet op voorraad is. Genoeg is genoeg, en zo werd Wanna Kicks geboren.

De app maakt gebruik van augmented reality. Dat is een techniek waarbij er beelden worden geprojecteerd op videobeelden van de ‘echte’ wereld. Veel smartphone-ontwikkelaars, maar met name Apple zet daar nu op in.  Vooral in de marketing zou het een belangrijke techniek kunnen zijn. Het is namelijk zo dat een product sneller gekocht wordt als we het in onze eigen omgeving zien. Of dat nou ons lichaam of onze woonkamer is.

Test

Volledig scherm
Uw redacteur met zijn gebruikelijke schoenen © ADR

De app hebben wij natuurlijk even getest. Je drukt op een van de tien beschikbare schoenen, richt de lens op je voeten en als bij donderslag komen de sneakers tevoorschijn. 

Het werkt echter nog niet perfect. Zo zijn de schoenen van uw redacteur (zie foto) nog gemakkelijk te zien op het scherm en sluit de geprojecteerde sneaker niet altijd goed aan. Toegegeven: de app raadt aan om de schoenen uit te doen voor een beter resultaat, maar we houden even rekening met onze kantoorcollega's.

Tekst gaat door onder de afbeelding

Volledig scherm
De redacteur mét AR schoenen. De Puma Suede Classic in dit geval. © ADR

De schoenen kun je bij een succesvolle match meteen aanschaffen. De beelden kunnen ook gedeeld worden op sociale media. Helemaal 2019-proof dus.

Maar de app staat overduidelijk in de kinderschoenen, maar wie even verder kijkt ontdekt de potentie van AR. Van make-up die je al virtueel kan aanbrengen tot het mixen en matchen van kleding, alles zou kunnen. Er zijn ook al elektronicazaken die AR inzetten bij de aanschaf van bijvoorbeeld een nieuwe tv. Coolblue bijvoorbeeld. De webwinkel heeft een smartphonetool waarmee je de grootte van een nieuwe televisie kan zien in een woonkamer. 

Hoe dan ook, investeerders zien ook veel in de techniek en het idee, want het bedrijf achter Wanna Kicks heeft inmiddels twee miljoen opgehaald. Wordt vervolgd dus. 

De app is nu te downloaden voor iOS en Android.