Volledig scherm
© EPA

Nederlanders zijn 60 uur per maand online op smartphone

De gemiddelde Nederlander is maandelijks bijna 61 uur kwijt aan internetten op de smartphone. Dat blijkt uit onderzoek van de Stichting Internet Domeinregistratie Nederland (SIDN).

In 2016 was dat nog veertig uur, zo blijkt uit het onderzoek dat werd afgenomen onder vierduizend deelnemers. Bijna 26 van die 61 uur spenderen we aan Facebook en browsen op apps van Google, denk aan YouTube of Google Maps. Drie uur gaan op aan online shopping op platforms zoals AliExpress en Bol.com. Die categorie wordt overigens steeds populairder. In 2016 spendeerde de gemiddelde Nederlander nog twee uur aan online shopping.

Bezoekers zitten gemiddeld twee tot drie minuten op een website. Spraakcommando’s, via Siri of Google Assistant, winnen niet aan terrein. Slechts drie procent van de respondenten geeft aan af en toe gebruik te maken van deze functie.

Daarnaast is opvallend dat zeker 80 procent van de Nederlanders bewust een internetloos-momentje inplant. Dat doen 4 van de 5 Nederlanders door bijvoorbeeld de telefoon even uit te zetten. Toch is de verwachting dat de online-uren alleen maar toe gaan nemen de komende jaren, aldus SIDN.

Poll

Disney+ abonnee geworden?

  • Ja, hoe meer streaming hoe beter! (10%)
  • Ja, tijdelijk in elk geval (13%)
  • Nee, ik hou het bij Netflix (47%)
  • Nee, ik doe niet aan streaming (29%)
6089 stemmen