Nederlandse uitvinder bluetooth: ‘Aanpak corona-app is bedroevend’
VideoBluetooth-uitvinder Jaap Haartsen (57) verbaast zich over de grote weerstand tegen een corona-app en de kritiek op het gebruik van zijn eigen technologie daarin. ,,Bluetooth gebruiken om te achterhalen wie in je buurt is geweest, is helemaal niet gek.”
Delen per e-mail
‘Mr. Bluetooth’ heeft zich bewust een tijdje afzijdig gehouden in de hele discussie rond de corona-app die het kabinet enkele weken geleden aankondigde. ,,De hele aanpak van de corona-app is bedroevend’’, vertelt hij. ,,Zowel vanuit het kabinet als hoe de samenleving hiermee omgaat. Een groot mediacircus waarbij 17 miljoen experts in het weekend hun ‘mening’ mogen geven.”
Haartsen noemt een goede corona-app een ingewikkelde puzzel, die niet binnen enkele weken gelegd kan worden. ,,Dan doe je het vakgebied toch echt tekort. Wat zouden we ervan vinden als de minister tijdens een persconferentie vraagt om met voorstellen voor een vaccin te komen, ja iets met chloroquine erin?” Haartsen ontwikkelde in de jaren 90 de bluetooth-technologie toen hij in dienst was bij het Zweedse Ericsson. De oorspronkelijke patenten, hij heeft er ruim tweehonderd, staan op zijn naam.
Inmiddels zit de technologie in ruim 30 miljard apparaten – van smartphones en luidsprekers tot Apples AirPods – en daar komen er jaarlijks ruim 4 miljard bij. Het leverde de van oorsprong uit het Overijsselse Hardenberg stammende, maar al sinds tijden in Drenthe wonende, Haartsen in 2015 een plek op in de prestigieuze Amerikaanse National Inventors Hall of Fame, samen met onder anderen Thomas Edison en de gebroeders Wright.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Wist jij dit? Zo snel kan je icoontjes op je iPhone naar een ander scherm verplaatsen
Een TikTok-gebruiker wijst de wereld op een handig en tijdbesparend kneepje, dat al jaren verborgen zit in het besturingssysteem van de iPhone en iPad, maar duidelijk nog niet bij iedereen bekend is. -
PREMIUMcolumn
Misschien moeten we gewoon accepteren dat wij geen land zijn voor een corona-app
Özcan Akyol schrijft drie keer per week over wat hem bezighoudt. -
PREMIUM
Pandemie raakt starters hard: ‘Aan begin van lockdown had ik niet eens een bureau thuis’
Als starter sta je normaal al voor uitdagingen genoeg, maar zeker als je tijdens een pandemie voor het eerst aan de bak moet zien te komen. VCP Young Professionals, de jongerenorganisatie van vakbond VCP, vroeg onlangs aandacht voor deze groep werkenden, die tussen wal en schip dreigt te vallen. Drie starters op de arbeidsmarkt vertellen over hun ervaringen van het afgelopen jaar. ,,Uiteindelijk bracht ik zestien uur per dag in dezelfde ruimte door.’’ -
PREMIUMPomppionier
Tango lanceert tankstation van de toekomst: duurzame brandstof en laadpalen
Ruim twee decennia na de introductie van Nederlands eerste onbemande pomp komt pionier Tango nu met het tankstation van de toekomst, waarin duurzame brandstoffen en elektrisch rijden een prominente rol spelen. -
PREMIUMKoken & eten
Hebben we straks alleen nog keuze uit blauw (AH) of geel (Jumbo)?
Met de verkoop van tachtig Deen-winkels aan AH, Vomar en Dekamarkt verdwijnt er weer een supermarktformule. In 2000 telde ons land nog 46 verschillende formules, twintig jaar later zijn het er nog 26. Is er nog bestaansrecht voor de kleinere supermarktketen of beperkt de keuze zich steeds meer tot blauw (AH) of geel (Jumbo)?
-
Alle 7 corona-apps van tafel: ministerie begint opnieuw aan één goede app
Minister De Jonge (Volksgezondheid) laat de komende vier weken een nieuwe corona-app ontwikkelen die wél helemaal veilig is, de privacy niet schaadt en vrij toegankelijk wordt qua broncode (open source). Dat schrijft hij vannacht aan de Tweede Kamer. -
Samsung wil mobiele toestellen minstens vier jaar voorzien van beveiligingsupdates
De Zuid-Koreaanse smartphonefabrikant Samsung wil zijn toestellen langer beveiligen. Het bedrijf zal tot ten minste vier jaar na de oorspronkelijke lancering beveiligingsupdates blijven verstrekken voor zijn Galaxy-producten. -
Twitter wil met meer reclame omzet in drie jaar verdubbelen
Techbedrijf Twitter wil zijn jaaromzet in de komende drie jaar verdubbelen tot 7,5 miljard dollar. Daarvoor kijkt het bedrijf vooral naar advertenties en het aantrekken van meer gebruikers. Ook denkt Twitter aan abonnementen op zijn twitter-app voor professionele gebruikers, Tweetdeck.