Volledig scherm
© Getty Images

‘Ontwikkeling kleuter loopt vertraging op door beeldschermen’

Kleuters die veel tijd doorbrengen met een beeldscherm, zoals een iPad, televisie of computer, scoren slechter op ontwikkelingstoetsen dan hun beeldschermloze leeftijdsgenootjes.

Sterker nog, de onderzoekers denken dat veel schermtijd een negatieve invloed heeft op de sociale vaardigheden van het kind. Daarnaast worden ook de taal, spraak en beweging van het kind beïnvloed. Dat concludeert de University of Calgary, na een meerjarig onderzoek onder 2441 kinderen tussen 24 en 60 maanden oud.

De ouders van kinderen die meededen aan het onderzoek werd gevraagd om elke week aan te geven hoeveel uur het kind achter een beeldscherm had gespendeerd. Alle beeldschermen telden mee. Gemiddeld keken de jongste kinderen - zo’n 24 maanden - tweeënhalf uur per dag. De kleuters van 36 maanden keken 3,6 uur per dag en bij de oudste categorie van zestig maanden zo’n anderhalf uur per dag. Dat die laatste groep zo drastisch minder naar beeldschermen kijkt heeft volgens de onderzoekers te maken met de start van het eerste schooljaar. Dan is er veel minder tijd om content in te nemen.

De onderzoekers vinden dat met de resultaten een duidelijk verband te leggen valt tussen meer schermtijd en slechtere scores. Zo hadden de kinderen die veel naar schermen keken toen ze 24 maanden oud waren, een grotere achterstand toen ze 36 maanden waren, dan leeftijdgenootjes die minder naar schermen hadden gekeken. Dat geldt ook voor de kids van 36 maanden, die een achterstand hadden opgebouwd toen ze zestig maanden oud werden. 

Volgens de onderzoekers moeten we de opvoeding anders gaan aanpakken in dit digitale tijdperk. Een echte maximale grens voor het aantal gespendeerde uren geven de onderzoekers niet. Die is nog te onduidelijk en verschilt dat per kind. ,,Elk gezin moet samenwerken om het dagelijkse gebruik van technologie tot een positief aspect van het gezinsleven te maken.’’