Volledig scherm
© anp

Providers bereid tot openstellen netwerk bij storing concurrent

Vodafone, KPN en T-Mobile zijn bereid hun netwerk in te zetten bij grote storingen bij een concurrent. Zo moeten de gevolgen voor consumenten en bedrijven van storingen, zoals de grote storing bij Vodafone in april, beperkt worden.

Klanten kunnen in geval van storing van één van deze providers dan gebruik maken van de netwerken van de andere providers. Dit schrijft minister Maxime Verhagen (Economische Zaken, Landbouw en Innovatie) aan de Tweede Kamer.

Blij
Verhagen schrijft blij te zijn dat de providers mogelijkheden zien om samen te werken. Wel zijn er nog beren op de weg wat betreft technische en juridische beperkingen bij grootschalige toepassing van roaming, zoals overbelasting, kosten en privacy. 'Ik heb bij de operators erop aan gedrongen de ideeën uit te werken in concrete voorstellen. Ik houd de voortgang nauwlettend in de gaten', aldus Verhagen.

Aanleiding voor de gesprekken was de grote storing bij Vodafone in april. Door een brand naast het pand van Vodafone in Rotterdam viel op 4 april een van de grootste netwerkcentrales van Vodafone uit en hadden klanten in de regio Den Haag-Rotterdam dagenlang problemen met bellen, sms'en en mobiel internetten. Het bedrijf heeft in totaal 5,3 miljoen klanten. Een kwart van hen had hinder van deze storing.

Ook informeert Verhagen de Kamer over de motie Braakhuis - Van Dam, over compensatie bij telecomstoringen. De providers hebben aangegeven dat zij hierover geen gezamenlijke afspraken zullen maken, 'omdat men hier tegen mededingingsrechtelijke grenzen aanloopt'. 'Daarom zal ik op korte termijn zelf met een voorstel richting belanghebbende partijen komen ten behoeve van de uitvoering van de motie', aldus Verhagen. Vodafone liet klanten na de dagenlange storing vier gratis bellen en sms'en. De consument vond dit onvoldoende.