Volledig scherm
© AP

Russisch 'nepnieuws' op Facebook bereikte zeker 126 miljoen Amerikanen

Facebook heeft maandag toegegeven dat vanuit Rusland in twee jaar tijd ongeveer 80.000 berichten op het sociale netwerk zijn geplaatst in een poging de Amerikaanse presidentsverkiezingen te beïnvloeden. Ongeveer 126 miljoen Amerikanen kunnen die berichten in die periode hebben gezien, aldus het bedrijf. Dat is veel meer dan in eerste instantie werd gedacht.

Facebook gaf deze details in een schriftelijke getuigenis aan Amerikaanse parlementariërs, die door persbureau Reuters is ingezien. Het gaat om 80.000 dubieuze advertenties tussen januari 2015 en augustus 2017. Nadat deze posts werden geliket en gedeeld, bereikten ze in twee jaar tijd zo'n 126 miljoen mensen. Dat komt neer op ongeveer 40 procent van de Amerikaanse bevolking.

Verdachte accounts Twitter

Twitter heeft 2.752 accounts ontdekt die gelinkt zijn aan Rusland. In de getuigenis van Twitter stelt het bedrijf dat alle verdachte accounts zijn verwijderd. Het socialmediabedrijf heeft alle namen van de betreffende gebruikers doorgegeven aan de Amerikaanse onderzoekers.

Het moederbedrijf van Google, Alphabet, schrijft in een verklaring dat het voor 4.700 dollar aan Rusland gelinkte advertentie-uitgaven heeft gevonden in de periode rond de Amerikaanse presidentsverkiezingen. Google heeft daarbij aangegeven dat het een database gaat opbouwen bestaande uit verkiezingsadvertenties.

Bestuurders van Facebook, Twitter en Alphabet Google moeten deze week voor drie commissies van het Congres verschijnen om te worden gehoord over vermeende Russische pogingen tot het verspreiden van nepinformatie in de maanden voor en na de Amerikaanse presidentsverkiezingen van 2016.

De Russische regering heeft altijd ontkend pogingen te hebben gedaan de verkiezingen te beïnvloeden. De Republikein Donald Trump versloeg daarin de Democraat Hillary Clinton.

Poll

Op welk platform speel jij games?

  • Xbox One (7%)
  • PS4 (Pro) (23%)
  • PC (16%)
  • Nintendo Switch (4%)
  • Smartphone (8%)
  • Laptop (5%)
  • Ik speel nooit games (36%)
14516 stemmen