Volledig scherm
© Illustratie: Vlambeer, foto: Yvonne Witte

Utrechters hengelen kapitaal binnen met maf visspel

UtrechtTwee Utrechtse gameontwikkelaars veroveren de wereld met een maf visspel voor de iPhone en iPad. Ridiculous Fishing is door Apple uitgeroepen tot spel van het jaar. De kassa rinkelt. Eerder werd een concept van hen nog gejat.

Volledig scherm
Rami Ismail (r) en Jan Willem Nijman lopen binnen © Yvonne Witte
 
Ik verdien nu in een dag meer dan mijn moeder in een maand. Dat kan toch niet? Dat geld is natuurlijk leuk, maar dat is niet mijn doel
Rami Ismail

Rami Ismail (25) en Jan Willem Nijman (23), van studio Vlambeer, worden slapend rijk. Ridiculous Fishing verkoopt als een gek. Ook artistiek gaat het fantastisch. De game sleept de ene prijs na de andere binnen. Deze week riep Apple het uit tot spel van het jaar.

Hoe anders was dat twee jaar geleden, toen ze de voorloper van hun bekroonde spel uitbrachten. Net afgestudeerd aan de gameopleiding aan de Hogeschool voor de Kunsten ontwikkelde het piepjonge Vlambeer een bizar spelconcept, geïnspireerd door een filmpje over overbevissing van tonijn: je bent een visser in een bootje en zorgt dat je met je haakje alle vissen ontwijkt zodat het aas zo diep mogelijk het water in zakt. Als een vis toch je aas pakt, wordt de lijn snel opgerold. Dan moet je zoveel mogelijk vissen meenemen. Als alles boven water is, pak je je gun en schiet je zoveel mogelijk vissen uit de lucht.

Concurrentie
'We hebben er vier maanden voor op noedels geleefd. We hadden geen cent te makken.' Ze verkochten de game voor 10.000 euro eind 2010 aan een spelletjeswebsite, waar iedereen het gratis kon spelen. De concurrentie helaas ook.

'Een halfjaar later verscheen een filmpje op internet van een zogenaamd nieuw spel: Ninja Fishing, voor de iPhone.' Het was een totale kopie van Vlambeers product. 'We vielen van onze stoel. We waren zelf al bezig met een versie voor de iPhone. We konden niets doen. Advocaten hebben ernaar gekeken, maar een idee is moeilijk te beschermen. En ze konden het nog eerder uitbrengen dan wij ook.'

Dat kwam hard aan. De twee gingen in hun rommelige kantoortje aan de Neude in Utrecht door een diep dal. 'Het maakt blijkbaar niet uit dat je 6 maanden van je leven hebt gegeven om uit te vinden hoe je vissenschieten leuk maakt. Het wordt gewoon gejat,' zegt Ismail. 'We hebben zes maanden niets gedaan. We waren depressief, alle energie was eruit. Terwijl Vlambeer juist iets heel vrolijks is.'

Gelukkig pakten de twee de draad weer op. 'We waren zo goed als failliet en dachten: het is nu of nooit.' Met een paar maanden flink doorbijten werd Ridiculous Fishing een spel dat bijzonder goed scoorde bij critici en publiek. 'Dat is het mooiste moment, als mensen voor het eerst je spel spelen,' zegt Ismail.

Artistieke erkenning
Het spel, dat 2,69 euro kost, verkoopt als een gek. De twee verdienen minimaal 12.000 euro per week, met uitschieters van 30.000 tot 50.000 euro. Vlambeer zet dit jaar meer dan een miljoen om. 'Ik verdien nu in een dag meer dan mijn moeder in een maand. Dat kan toch niet? Dat geld is natuurlijk leuk,' zegt Ismail, 'maar dat is niet het doel. We willen graag dingen maken die we leuk vinden.'

Ook artistiek gezien kregen ze erkenning. Ismail reist de hele wereld over naar congressen. 'Het is voor mij ook nieuw. Je staat op een gameconferentie en dan kijken mensen je gek aan. 'Ben jij echt Rami?', vragen ze soms verlegen. Dat is gek.'

Het tweemansbedrijf werd dit jaar door het toonaangevende gameblad Edge in de lijst van 50 meest invloedrijke gamebedrijven van de wereld gezet. Nog boven het wereldberoemde iD software, dat games als Wolfenstein en Doom maakte.

De vraag is hoe snel iemand hun volgende spel, Nuclear Throne, heeft gekopiëerd. Beter dan het origineel wordt het vast niet.

Poll

Wat vind jij het belangrijkste aan een smartphone?

Wat vind jij het belangrijkste aan een smartphone?

  • De camera (15%)
  • De schermkwaliteit (12%)
  • Het gewicht (1%)
  • Het formaat (12%)
  • De snelheid (28%)
  • Veiligheid en privacy (32%)
7137 stemmen