We kopen ons suf deze Black Friday: online omzet piekt
Consumenten kopen zich deze Black Friday suf. De online aankopen liggen deze week tot wel 40 procent hoger in vergelijking met vorig jaar. In de winkels is het door corona rustiger.
Delen per e-mail
Dat blijkt uit de eerste data over de online aankopen met iDEAL. Afgelopen woensdag turfden Currence iDEAL en thuiswinkel.org 30 online transacties per seconde berekend over 14 winkeluren, 50 procent meer dan in 2019. Er werden alleen al op woensdag 1.520.000 bestellingen gedaan in Nederland voor een bedrag van 110 miljoen euro; op de woensdag voor Black Friday 2019 waren 950.000 online aankopen goed voor een bedrag van 78 miljoen euro. De omzet was 80 procent hoger dan op een normale woensdag. Het gaat daarbij puur om online aankopen, betalingen van bijvoorbeeld verkeersboetes en energierekeningen via iDEAL zijn eruit gefilterd.
Spaargeld
Van afgelopen zaterdag tot en met woensdag werd er in Nederland voor 460 miljoen euro online gekocht. Vorig jaar was dat 365 miljoen euro. De online aankopen met creditcards komen daar nog bij, die zijn doorgaans goed voor een aandeel van 13 procent. Aan geld geen gebrek, Nederlandse huishoudens hebben bijna 400 miljard euro spaargeld.
Het is nog niet duidelijk of er dit jaar veel meer wordt gekocht of dat de consumenten dit jaar de fysieke winkels mijden en vooral online vallen voor aanbiedingen. Pinbetalingen en contanten zitten niet in de cijfers.
Als er een duidelijke verschuiving is naar online is dat precies wat de branche al wekenlang hoopt. Winkeliers moeten er alles aan doen om te voorkomen dat het te druk wordt in de winkels. De richtlijn: 1 klant per 10 vierkante meter wordt streng gehandhaafd. Wordt het drukker dan moeten potentiële klanten buiten in de kou wachten en dat ziet geen enkele retailer graag. Online kan de drukte niet groot genoeg zijn.
,,We kunnen het ons niet permitteren dat het fout gaat. Retail ligt onder een vergrootglas’’, zegt Frederike van Urk van de Hema. De winkelketen hanteert de simpelste en meest gebruikte methode om mensen te tellen: een winkelmandje is verplicht. Als de mandjes op zijn mogen er geen mensen meer bij.
Geen piek
Corona is een van de redenen dat het al heel de week ‘black’ is en dat blijft met ‘Cyber Monday’ nog wel even zo. Met succes, zo lijkt het. ,,De eerste kale cijfers van iDEAL wijzen erop dat de aankopen voor Black Friday nu over veel meer dagen gespreid worden. Dat voorspelt dan geen sterke piek op Black Friday zelf’’, meldt Berend Jan Beugel van Currence iDEAL.
Coolblue bijvoorbeeld begon vorige week vrijdag al met Black Friday en de acties zijn elf dagen geldig; er is geen reden tot haast. Veel bestellingen worden afgehaald bij een Coolblue-winkel en bij drukte moeten klanten buiten wachten. ,,Onze winkels zijn zo zijn ingericht dat klanten er veilig kunnen winkelen en onze Coolblue’ers er veilig kunnen werken. Denk aan mondkapjes, plexiglas, maximum aantal bezoekers per winkel en contactloos betalen.’’
De Bijenkorf doet officieel niet aan Black Friday, maar strooit wel met Sint-aanbiedingen en kortingen tot 30 procent. Ook dat warenhuis vraagt klanten zoveel mogelijk online te bestellen. Klanten wordt gevraagd doordeweeks en alleen naar de winkel te komen. Wie gaat kan bovendien online zien hoe druk het in de winkel is en wat er wordt verwacht. Om rijen bij de kassa te voorkomen zijn er nieuwe snellere pinterminals geïnstalleerd. Bijenkorf wil maar 1 klant per 25 vierkante meter.
De grote drukte is vooral online, merkt vergelijkingssite Kieskeurig.nl. Het is drukker dan vorig jaar. Er wordt meer gekocht via de site, maar Kieskeurig.nl ziet ook een grotere groep mensen dan vorig jaar die afwacht. Zij denken dat op Black Friday zelf een nóg betere deal is te krijgen.
Winnaarsgevoel
Het Zweedse betaalbedrijf Klarna ondervroeg in aanloop naar het koopjesfestijn duizend Nederlanders. Een stevige korting is een ongekende prikkel om tot aanschaf over te gaan. Volgens consumentenpsycholoog Patrick Wessels, die op verzoek van Klarna zijn licht laat schijnen op het koopgedrag, krijgen consumenten van het kopen van een product met korting een ‘winnaarsgevoel’, een gevoel ‘het systeem’ te slim af te zijn en het kunnen vertellen van een succesverhaal. ,,Als je hetzelfde product later in de dure decembermaand voor de normale prijs zou moeten kopen, voelt dit voor de consument als een gemiste kans.’’
Kitty Koelemeijer, hoogleraar marketing aan de Nyenrode Business Universiteit, noemt de opwinding van de jacht, het kuddegedrag van mensen en Hollandse zuinigheid ook factoren die psychologisch meewerken. ,,Als veel mensen in een rij staan voor een winkel, moet het wel goed zijn en volgen we elkaars gedrag. Daarnaast wordt het als een deugd gezien om zo min mogelijk voor iets te betalen.’’
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
1,5 meter afstand bewaren? Deze slimme blauwe lijn loopt met je mee
Je loopt een drukke ruimte binnen. Zeg, een stationshal of een beurs. Wanneer een andere bezoeker nadert, verschijnt er plotseling een blauwe streep op de vloer. Komt die persoon binnen de 1,5 meter afstand, dan komen er kronkels in de lijn. Als de afstand weer 1,5 meter is, trekt de lijn recht. Kunstenaar Jólan van der Wiel ontwikkelde het idee met Nick Verstand. In innovatiecentrum Civon in Ulft is inmiddels een werkende versie van het ‘smart distancing system’ te zien. -
PREMIUM
dupe partnertoets Pascalle mag nergens meer knippen, maar op steun hoeft ze niet te rekenen
Ze had zich het jubileum wel anders voorgesteld. Pascalle Thüss uit Hengelo komt al 25 jaar bij de mensen thuis, voor een knipbeurt of haarspoelinkje. Nu zit ze thuis, duimen te draaien. Op steun vanuit een van de regelingen van het Rijk hoeft ze niet te rekenen. De partnertoets nekt haar. -
AUTOTEST Test Citroën C3: strijd tegen de tand des tijds
Eigenzinnig design en comfort zijn van oudsher belangrijke pluspunten van de Citroën C3. Maar kan de huidige, vier jaar oude generatie de concurrentie nog wel aan? -
PREMIUM
Video ‘Covid-tech’ steelt de show op elektronicabeurs CES
De CES in Las Vegas is de hoogmis voor de makers van technologische snufjes. Dit jaar is de Consumer Electronics Show vanwege corona volledig digitaal. De noviteiten zijn er niet minder om en ‘covid-tech’ steelt de show. -
Van slim toilet tot kwispelend kussen: deze bizarre gadgets werden onthuld op CES 2021
Naar gewoonte werden op elektronicabeurs CES 2021 - dat voor het eerst volledig digitaal plaatsvindt - de waanzinnigste gadgets voorgesteld. Vaak innovatief, maar soms ook gewoon net een tikkeltje té bizar: dit zijn de hoogtepunten.
-
PREMIUM
Jacht op spaargeld consument: recordomzet online retailers verwacht tijdens Black Friday
Geen sint te zien dezer dagen, maar wél talloze advertenties voor Black Friday. In print, online en ook in de winkel vliegen de aanbiedingen je om de oren. ,,Je moet wel heel sterk in je schoenen staan om er weerstand aan te bieden.” -
PREMIUM
KPN: ‘Deze maand zijn alle thuiswerkrecords verbroken’
Niet eerder zaten er meer werknemers op online vergaderplatforms als Teams, Meet en Zoom dan sinds het begin van de tweede lockdown. De eerste weken van januari zijn alle thuiswerkrecords verbroken, ziet telecombedrijf KPN aan het internetverkeer. Bij concurrent VodafoneZiggo is hetzelfde beeld waarneembaar. -
Aantal aangiften over frauduleuze webwinkels dit jaar bijna verdubbeld
De Nederlandse politie heeft dit jaar ruim 13.000 aangiften ontvangen tegen malafide webwinkels. Vorig jaar lag dat aantal nog op 7400 aangiften, waarmee er dit jaar al bijna sprake is van een verdubbeling.