Volledig scherm
Online shopping. © reuters

Webwinkel deelt forse boete uit voor slechte recensie op internet

Een Amerikaans bedrijf heeft een echtpaar uit Utah een boete van 3.500 dollar (2.600 euro) opgelegd voor het plaatsen van een negatieve recensie op internet. Nadat het echtpaar dit weigerde, heeft het bedrijf ze aangegeven bij een kredietwaardigheidbureau. Dit meldt CNN.

John Palmer kocht in 2008 een kerstcadeau voor zijn vrouw bij KlearGear.com. Het bestelde item kwam echter nooit aan. Palmer kreeg zijn geld automatisch teruggestort van betalingssysteem PayPal omdat het account van de winkel inactief bleek te zijn.

Echtgenote Jen Palmer probeerde contact op te nemen met KlearGear.com om uit te zoeken wat er was gebeurd, maar dat lukte niet. Hierop postte zij een slechte recensie over het bedrijf op ripoffreport.com. 'Er is absoluut geen manier om in contact te komen met een fysiek menselijk wezen bij dit bedrijf', schreef ze.

Drie jaar later
Meer dan drie jaar later ontvingen de Palmers een e-mail van KlearGear.com waarin het bedrijf schreef dat het echtpaar een boete van 3.500 dollar zou krijgen als de negatieve beoordeling niet binnen 72 uur zou worden verwijderd. Het bedrijf wijst op een passage in de gebruiksvoorwaarden waarin staat: 'Het accepteren van deze koopovereenkomst verbiedt alle handelingen die een negatieve invloed op KlearGear.com kunnen hebben'. De Palmers beschikten echter over een contract waarin deze clausule niet staat. Deze is volgens hen pas na 2008 toegevoegd.

De Palmers probeerden hun online recensie nog te verwijderen, maar dit lukte niet omdat ripoffreport.com geen berichten verwijdert zonder gerechtelijk bevel. De Palmers zeggen nu moeite te hebben om financiering te krijgen door de aangetaste kredietwaardigheid en willen de zaak aanvechten.

Niet standhouden
Volgens juridisch analist van CNN Paul Callan zal de zaak in dit geval geen standhouden voor een rechter. Maar bedrijven hebben volgens hem wel het recht om dergelijke voorwaarden in de kleine lettertjes toe te voegen. 'Het recht op vrijheid van meningsuiting vervalt als daar in een contract afstand van wordt gedaan', aldus Callan. Volgens CNN zijn er steeds meer bedrijven die dergelijke clausules in hun voorwaarden zetten. Zo vond CNN een vakantiewoningverhuurder die met een boete 10.000 dollar dreigt bij het plaatsen van online reviews met een 'onredelijk negatief sentiment'. 'Let dus altijd goed op de kleine lettertjes', adviseert Callan.

Het verhaal van de Palmers heeft een golf van verontwaardiging veroorzaakt op het internet.  KlearGear.com heeft als gevolg hiervan haar Twitter-account afgeschermd en  haar Facebook-pagina verwijderd, zo meldt Techcrunch.com.

Poll

Disney+ abonnee geworden?

  • Ja, hoe meer streaming hoe beter! (10%)
  • Ja, tijdelijk in elk geval (13%)
  • Nee, ik hou het bij Netflix (47%)
  • Nee, ik doe niet aan streaming (29%)
6089 stemmen