Volledig scherm
© anp

WhatsApp persoonlijker dan Facebook voor Nederlanders

Facebook krijgt steeds meer concurrentie van WhatsApp, ondanks dat het platform van Mark Zuckerberg het meest gebruikte socialemedianetwerk is. Persoonlijke gebeurtenissen delen Nederlanders steeds meer op WhatsApp, levensgebeurtenissen en algemene berichten zetten zij op Facebook.

Volledig scherm
© Multiscope

Facebook wordt hierdoor steeds meer een verzameling van grote levensgebeurtenissen en algemene, nieuwswaardige of grappige linkjes naar berichten, video's en foto's. Dit blijkt uit marktonderzoek van onderzoeksbureau Multiscope onder 7.677 Nederlanders.

Facebook de grootste
Facebook is verreweg het populairste socialemedianetwerk. Zo'n 76 procent van de Nederlanders heeft een profiel op Facebook. WhatsApp (68 procent) en LinkedIn (45 procent) volgen op gepaste afstand. Contact onderhouden met vrienden, kennissen en oude bekenden is de belangrijkste reden voor het gebruik van sociale media. Foto's delen en bekijken is daarna de belangrijkste reden.

Foto's
Foto's delen via WhatsApp is veel populairder dan via Facebook of Instagram. Het aantal gedeelde foto's op WhatsApp ligt bijna drie keer zo hoog (11 foto's per maand). Vooral 18- tot 35-jarigen delen intensiever foto's via WhatsApp (17 foto's) dan via Facebook (2,5 foto). Een link naar een nieuwsbericht wordt nog steeds vooral via Facebook gedeeld, namelijk 3,9 linkjes per maand, tegen 2,2 linkjes via WhatsApp.

Meest besproken 
Facebook publiceerde woensdag de meest besproken onderwerpen op het sociale medium van dit jaar. De aanslagen in Parijs hielden ons in Nederland veel bezig op Facebook. Op de derde plek staat Ali B., vermoedelijk vanwege zijn ontroerende optreden in De Wereld Draait Door in mei.