Volledig scherm
De gemeente Tiel is vandaag overgegaan tot het plaatsen van Tielenaartjes om wildparkeren en asociaal rijgedrag tegen te gaan. © Foto Raphael Drent

Tielenaartje is de opmars naar veiliger centrum:
‘Ik haal nog geregeld de McWiet aan’

TIEL - In de Tielse Ambtmanstraat zijn gisteren de eerste tien Tielenaartjes geplaatst. Die paaltjes moeten ervoor zorgen dat trottoirs niet worden gebruikt als parkeerplek of uitwijk voor drempels op de weg. Het is een eerste stap om het centrum veiliger te maken. 

,,Ik ben blij dat er nu eindelijk tien staan’’, zegt Frank Groen even nadat hij symbolisch de schroeven van het eerste paaltje heeft aangedraaid. Het traject van plan naar uitvoering duurde hem eigenlijk nog te lang, maar de wethouder kijkt liever vooruit. Want de Tielenaartjes zijn slechts onderdeel van een groter geheel. ,,We willen een reeks aan maatregelen nemen om de binnenstad veiliger te krijgen.’’ Groen noemt drempels, camerabeveiliging, verlichting. Een autoluw centrum behoort eveneens tot de mogelijkheden en het verhuizen van de drie coffeeshops uit de binnenstad blijft een reële optie.

‘Zo hard mogelijk’

Quote

Ze gaan met twee banden over het fietspad zodat ze niet hoeven af te remmen voor de drempel. Dat is wachten op ongelukken

Frank Groen, Wethouder in Tiel

,,Maar we beginnen met twee nieuwe drempels en meer Tielenaartjes. De paaltjes in de Ambtmanstraat staan nu, de volgende stap is de Gasthuisstraat. Daar rijden veel automobilisten met twee banden over het fietspad zodat ze niet hoeven af te remmen voor de drempel. Dat is wachten op ongelukken.’’

Om het autoverkeer al in een vroeg stadium af te remmen worden nog deze maand twee nieuwe drempels geplaatst in de Westluidensestraat. Eentje op de plek waar voorheen restaurant Lotus zat, eentje tussen bakkerij Van Ooijen en ijssalon Daisy's. ,,De inrichting van de straten bij deze entree van de stad geven het gevoel dat het een voetgangersgebied is, maar het lijkt wel of dat averechts werkt. Ik heb er van de week nog gestaan en het lijkt wel een sport om daar zo hard mogelijk te rijden.’’

Het volledig autoluw maken van het centrum behoort volgens Groen ook tot de mogelijkheden, al is die beslissing aan de raad. ,,We gaan het gesprek daarover in oktober aan. De raad moet bepalen of we auto's uit de stad willen gaan weren. En als je dat wilt, is de vraag: wie laat je nog wel toe, op wat voor tijden en hoe laat je ze toe?’’

Coffeeshops

Ondanks dat Groen beseft dat bezoekers van de drie coffeeshops samen verantwoordelijk zijn voor een groot deel van de overlast, wil hij benadrukken dat de hele operatie geen kwestie is van ‘Tiel tegen de coffeeshops’. ,,Sterker nog, het is eerder samen mét de coffeeshops. Ze staan welwillend tegenover onze plannen en balen ook van de overlast die klanten veroorzaken.’’

Die last bestaat onder meer uit asociaal rijgedrag, harde muziek uit auto's en fout parkeren. ,,En zo'n shop trekt 400 à 500 bezoekers per dag. Dat is echt heel veel.’’

De wens om coffeeshops uit het centrum te verplaatsen is dan ook nog altijd in leven bij het college. ,,Die wens is er al lang, maar wij hebben afgesproken er ook echt actief mee bezig te gaan. We praten hierover met de ondernemers en ik moet zeggen dat de gesprekken positief verlopen.’’
De enige grote hobbel op dit moment is volgens Groen de nieuwe locatie(s) van de shops. ,,Als je het doet, moet je het goed doen vind ik. Dus je wilt een plek buiten de stad, waar je niet opnieuw een situatie met overlast creëert. Ik haal nog geregeld de McWiet aan, een plan dat Pieter van den Burg ooit bedacht.’’

Volledig scherm
Foto ter illustratie. © Raphael Drent
Algemeen Dagblad gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement