De A15 bij Echteld op archiefbeeld.
Volledig scherm
De A15 bij Echteld op archiefbeeld. © Raphael Drent

‘Volstrekt onvoldoende’: Tiel niet te spreken over maatregelen om A15 veiliger te maken

TIEL - Het Tielse stadsbestuur is niet te spreken over de maatregelen die genomen worden om de A15 tussen Deil en Ochten veiliger te maken. Onder meer het trekken van doorgetrokken strepen op de invoegstrook en het neerleggen van ribbelsteentjes zijn volgens het college ‘volstrekt onvoldoende’ voor structureel veilig rijden.

Rijkswaterstaat gaat de verbeteringen in 2020 en 2021 doorvoeren om het aantal ongevallen en files op de A15 terug te dringen. Het stuk asfalt tussen Deil en Ochten staat bekend als file-zorgenkindje en kent een bovengemiddeld aantal ongevallen. 

Waar het kan, worden een aantal andere maatregelen bij andere projecten ondergebracht die al lopen, zoals het aanpassen van inhaalverboden voor vrachtverkeer.

Meer nodig

Maar wat Tiel betreft, is er meer nodig. En daarvoor schermt het stadsbestuur met een ‘verdiepend verkeersonderzoek’ dat het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat in 2018 heeft laten doen. 

Daarin staan twaalf ‘kansrijke korte termijn maatregelen’ voor Deil-Ochten, zoals het promoten van de busverbinding tussen Kesteren en Rhenen en het verbeteren de fietsroutes parallel aan de A15.

Het stadsbestuur wil nu bij Rijk en provincie blijven aandringen op verdergaande maatregelen.

600.000 euro

Een lobby van de Regio Rivierenland om de problemen tussen Deil en Ochten aan te pakken, heeft 600.000 euro opgeleverd.

Er liggen nog wat maatregelen op de plank die wel zijn uitgedacht, maar die niet binnen het budget passen, zoals het aanbrengen van extra filewaarschuwing bij Wadenoijen en het aanleggen van vluchthavens. Onduidelijk is wanneer die maatregelen worden uitgevoerd.