Volledig scherm
Jan de Kort, de wegbereider en ongekroonde koning van de Tilburgse snackcultuur, met in zijn handje een Broodje Jantje voor de zaak aan het Pieter Vreedeplein (die nu stopt). De Bonheur Horeca Groep kocht in 2005 het beeldmerk en receptuur. © John Schouten / Beeld Werkt

Broodje Jantje stopt aan het Pieter Vreedeplein (maar niet met de broodjes)

Vrij 14 feb: ,,Het waren tien mooie jaren, maar we stoppen met Broodje Jantje aan het Pieter Vreedeplein”, dat zegt Tim Wijdemans, directeur van de Bonheur Horeca Groep. 

Quote

We stoppen dus alleen met Broodje Jantje als zaak op die locatie

Tim Wijdemans, Bonheur Horeca Groep

Het concept Broodje Jantje blijft gewoon bestaan, vertelt Wijdemans. Tijdens evenementen, in cafetaria's die de welbekende broodjes nu al verkopen of ze gaan verkopen. Maar de Bonheur Horeca Groep heeft heel veel om handen - onder meer La Nouvelle Auberge - en ze willen ‘iedere plek de juiste aandacht geven die het verdient’. 

De locatie gaat in de verkoop. ,,Maar stel dat iemand op die plek straks Harry's Frituur begint en daar Broodjes Jantje wil verkopen, dan kan dat natuurlijk. We stoppen dus alleen met Broodje Jantje als zaak op die locatie.”

De vraag ligt voor de hand: ,,Nee, het heeft niks met de burgeroorlog te maken.”

Krokant burgertje

Volledig scherm
Mieke en Jan de Kort aan het NSPlein, het ‘gouden plein’ waar hun bedrijf floreerde. Foto uit 1985. © Persbureau van Eijndhoven

Jan ‘Jantje’ de Kort bedacht in 1965 het broodje met krokante hamburger, pittige tomatensaus in zijn cafetaria aan het NS-Plein. De ambachtsman nam 18 jaar geleden afscheid van zijn zaak.

De Bonheur Horeca Groep kocht in 2005 het beeldmerk en receptuur (volgens Bonheur zijn er in een halve eeuw zeker meer dan 1,5 miljoen broodjes verkocht). 

En Tilburg weent (overigens is de zaak met carnaval gewoon open): 

In samenwerking met indebuurt Tilburg